MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva som ble bygd på i går
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva som ble bygd på i går

 Post Reply Post Reply
Author
Jernbanemodell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2009
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jernbanemodell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva som ble bygd på i går
    Posted: 20 oktober 2009 at 00:46

Heisann.

Ideen med denne bloggen er å presentere noen av mine byggeprosjekt, som stort sett er jernbanemodeller med skandinavisk forbilde. Noen ganger hjelper jeg også andre modellbyggere, så det kan godt hende at det dukker opp litt annet.
 
Felles for mine modeller er at de prøver å gjenskape forbilde så godt som mulig, med alle detaljer gjengitt og så korrekt som mulig. Alle som har drevet med modellbygging vet at det er nærmest umulig å lage alt som en miniatyr av virkeligheten, så det er vel mer riktig å si: "jeg prøver å lage en illusjon av virkeligheten i modell".
 
Dette blir derfor en blogg for de som er interessert i modeller som er så nær opp til forbildet som mulig, og ikke modeller som ligner eller er mer leketøypreget. Underveis skal jeg prøve å fortelle hvordan tingene er gjort, og hvordan forbildet ser ut. Høye ambisjoner, så får vi se hvordan det blir.
 
Håper du finner noe av interesse.
 
 
CAD87 N2
Første prosjekt på bloggen, er siste på arbeidsbenken. (24.10-09).
 
På MJ-messen i våres ved Storo i Oslo, fikk jeg se prototypen til denne klassiske norske godsvognen for første gang. N2 vognene fantes i over 1000 eksemplarer, fordelt på flere undertyper. De ble produsert fra århundreskiftet og frem til 1925, og gikk i trafikk inn på 60-tallet. NJK har bevart og restaurert flere, som kan sees på Krøderbanen i dag.
 
CAD87 leverer en modell som ser veldig riktig ut. Proposjonene ser korrekt ut, hjulene er veldig bra, plaststøpen er nett og filigrann (fin tykkelse på sideveggene og gjennombrutte håndtakene på hver endelem), så gleden var stor når første eksemplar ble innkjøpt av NJK"s Salgsavdeling.
På arbeidsbenken konstanterte jeg at bremseutstyret under vognen er forenklet ved at endel stag mellom bremseklossene og -mekanismen er utelatt. I tillegg er stakene på siden og de fleste bremsedelene som er med, lagt ved for egen montering. Helt greit for meg, siden det er stor sannsynlighet at dette kunne falle av eller bli skadet i transporten.
 
Ved sammenligning med bilder, tegninger og nummerlister av forbildet: gjennskaper modellens størrelse og nummer en N2 type 2, men med flere detaljer fra N2 type 1 eller type 3. Det ser ut som produsenten har blandet forbildene. I tillegg manglet noen detaljer, mens andre kan forbedres litt.
 
Etter gjennomgangen har jeg valgt å gjøre følgende med min vogn (med 50/60-talls utseende):
-Sette på 1 trykkluftslange og kobbelimitasjon i hver ende (mangler).
-Sette på nye buffere i messing (de ser litt rare ut og at de ikke tåler så mye)
-Sette på sikkerhetsbøyler under bufferne av 0,3 mm messing (mangler)
-Kappe av lagergafflene under hjullagrene og sette på nye tverslå i messing (lagergafflene går for langt ned under hjullagrene)
-Matte ned stakene på siden med en blassfiberbørste (veldig blanke), og file de ørlite ned så de ble litt mer nette nederst ved festet.
-Sette på 1 lappeholder til venstre på hver langside (mangler)
-Sette på 2 sluttsignalholdere på hver ende av langsidene (mangler)
-Sette på 4 små stakeholdere i messing i hver ende (mangler), samt bytte ut de 2 på hver langside som er støpt som små "dulper". Totalt 12 stk.
-Tusje den nederste tynne planken på langsiden sort (dette er egentlig et vinkeljern som er trekt inn i forhold til sideveggene, holder gulvet og som festeringene til å tjore lasten er montert på)
-Helt nytt bremeutstyr i messing (type 2 vognene hadde forsterket bremseutstyr med regulering under vognen, og ikke standard som modellen er levert med). Dette er noen ekstradeler fra et Scandinavian Miniatures byggesett (antaglig en G3)
-Legge blyplater under vognen, da den er veldig lett (CAD87 har valgt utseende fremfor vekt: bra!)
-Smussing: disse vognene gikk i mye tømmertransport, fikk en røff behandling og lite vedlikehold. De var opprinnelig malt gråblå, men fikk etterhvert et gråsort utseende.
-Tråd-Bøyle Kobbling (TB). Disse vognene er så små og nette, at de standard bøylekobblene ser groteskt store ut.
 

 
Her mangler fortsatt lappe- og sluttsignalholderne. Disse skal lakkeres sorte før de limes på.


Edited by Jernbanemodell - 25 oktober 2009 at 12:32
jernbanemodell@gmail.com
Back to Top
Jernbanemodell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2009
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jernbanemodell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2009 at 12:28
Endelig i gang med første bloggede prosjekt: CAD87 N2 type 2
jernbanemodell@gmail.com
Back to Top
jhalvo View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 28 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhalvo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2009 at 16:51
Hei !

Alt de forbedringene ser veldig riktige yt,men hvor har du fått det fra eller har du laget de selv.

Mvh
Jan-Erik
JEH
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.