MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynner, forslag til sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynner, forslag til sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
trowin View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trowin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynner, forslag til sporplan
    Posted: 09 oktober 2009 at 17:51
Hei alle sammen!
 
Jeg er ny i hobbyen og på dette forumet, så da tenkte jeg kanskje kunne få noen gode forslag og tips her inne. Er virkelig mange flinke ingeniører og kunstnere her har jeg sett, dessuten syns jeg "tonen" her på forumet er veldig braSmile
Skal begynne på et fastanlegg, og i den anledning vil jeg gjerne ha forslag til sporplan, og best mulig utnyttelse av plassen jeg har til rådighet. Har tenkt til å lage hylleanlegg rundt hele rommet, samtidig som jeg kunne tenkt meg en "øy" ut i midten hvor jeg kan drive litt industri e.l. Jeg er stor tilhenger av kjørestrekninger m fin norsk natur, bl.a det fantastisk flotte anlegget til jevistad som jeg har sett mye på inne herSmile Er virkelig mye flott dere klarer å bygge, virkelig imponert.  Legger til et bilde av rommet jeg skal bygge i. Forslag mottas m takk.
Jeg skal bygge i H0, hovedsak norsk matriell, peco 75, DCC likestrøm.
 
Mvh
Trond
 
 
 
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2009 at 00:52
Rommet ditt er ikke så veldig forskjellig i størrelse og form som det MJ-rommet jeg hadde i 1987-92. Kanskje de utkastene jeg hadde til anlegg der kunne være til nytte for deg også: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=224&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2009 at 17:16
Du har et godt utgangspunkt i det rommet LOL. Problemet er ofte å bestemme seg. Kanskje kan Steinar Jeppestøl"s anlegg Sjuskogbanen være til inspirasjon: http://www.autoclassic.no/amjk/sjuskogen/sporplan.htm
Og Tore Hjellset sin Grimstadbane: http://grimstadline.blogspot.com/2005/02/trackplan.html
 
Finn fram papir og blyant, de er uvurderlige hjelpemidler i den tidlige planleggingsfasen. Databaserte verktøy er fine etterhvert, men i starten er det enkle ofte det besteWink.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
trowin View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trowin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2009 at 18:19
Takker for innspill begge toSmile Her var det mye fin informasjon. Litt artig at sporarrangementet fra Sjuskogbanen er hentet fra Røykenvikbanen, jeg har jo bodd i Røykenvik i 20 årSmile Jeg får vel sette meg ned og studere litt, er som du sier Halvor, vanskelig å bestemme segWink
 
 
Mvh
Trond
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.