MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Langlete-Fremobanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Langlete-Fremobanen

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Langlete-Fremobanen
    Posted: 27 september 2009 at 19:12
Abstinensen av å ikke ha et eget hjemmeanlegg ble for stor, så nå har jeg gjenopplivet det siste anlegget mitt, dog i sterkt modifisert form. Anlegget skal ha en Fremo-utgang, dvs. et Fremo-kompatibelt endestykke der Fremo-moduler kan kobles til slik at jeg kan kjøre tog mellom det faste anlegget og fremo-moduler.

Siden jeg har eget nettsted, ligger bloggen der: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=281&nid=3&engelsk=0, men jeg kommer til å legge ut utdrag her som et varsel om når det skjer endringer i originalbloggen. Første bidrag i så måte blir å presentere en skisse av anlegget:



Skalen er H0. Yttermålene på rommet er 3,55 x 2,52 m. Anlegget bygges rimelig høyt (147 over gulvet for Langlete stasjon), slik at verkstedet som dette rommet egentlig er, fortsatt kan være der. Derfor er det også tegnet inn to utløftbare seksjoner. Prinsippet er enkelt, en rundbane som er dratt to ganger rundt rommet og med to stasjoner. Rundbane ble valgt for å kunne teste ut rullende materiell ved bare å la det gå kontinuerlig. Fra Rogndalen (en sammensetning av Rognes og Rugldalen som begge hadde den stasjonsbygningstype som skal stå her.) går det en sidelinje (grønn farge på sporet) ned til Fremo holdeplass, der altså veien ut i resten av verden finnes. Så målet blir vel på sikt å bygge fremo-moduler herfra og rundt et par hjørner og ut i kjellerstua som ligger bak veggen ved Langlete stasjon. Gigantiske planer har jeg aldri gått av veien for. Confused
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 19:42
Originally posted by ses ses wrote:

Abstinensen av å ikke ha et eget hjemmeanlegg ble for stor, så nå har jeg gjenopplivet det siste anlegget mitt, dog i sterkt modifisert form. 
Sånt liker viClap
Dette blir spennende å følge med på!
 
PS. Håper du i fortsettelsen legger ut bilder i max 750 pxl bredde, så slipper man å sidescrolle i innleggetWink
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.