MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - dcc for idioter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

dcc for idioter

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: dcc for idioter
    Posted: 26 september 2009 at 20:02
Hva er det beste syteme/fabrikanten og kjøpe digital styring fra. Jeg kjører N sakla og trenger IKKE mulighet for og ha 10000 lok adresser eller styring av veksler og signaler. Det må støte loknett og må hvere lite. Hjelp jeg drukner i systemer og meninger. Jeg trenger også at det er enkelt og bruke.
 
Hjelp meg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
et tillegs spørsmål, er det mulig og bruke kontakter som de her under eller må jeg kjøpe loknett panel fra lenz? de her tåler mer og ser finere ut. Wink
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2009 at 20:22
Jeg bruker Digitrax Zephyr og er kjempefornøyd med den. Billig og enkel i bruk.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2009 at 20:31
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

et tillegs spørsmål, er det mulig og bruke kontakter som de her under eller må jeg kjøpe loknett panel fra lenz? de her tåler mer og ser finere ut. Wink

 

 
 
Disse fungerer helt ypperlig vil jeg tro, så skikkelig solide ut.
Selv bruker jeg vanlige RJ45 innfelte data/telefonkontakter.


Edited by jevistad - 26 september 2009 at 20:33
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 00:43
Hei pass på å ikke blande!!
Loconet og Lenz passer ikke sammen selv om de bruker samme stikkerkontakt. det ligger feil kobling og spenninger, så for vårt anlegg  i Kråkstad som kjører loconet fra en Intellibox hadde jeg satt in en overgangsbox for å bruke Lenz og Roco lokmus II som betjeninger, og den boksen "døde" fordi noen satte en Loconett kontroller inn i stikket som var beregnet for Lenz/Roco.
Stikkontakten var lik og passet, men spenningene og plasseringene av kablene i stikket var feil!!
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 10:48
ja det er de, brukes av teater og lys teknikere, har de på jobb så de er ikke så svimlende dyre, hvis du skule kjøpt de hadde du måttet ut med rund 150 kr stykk. er beregnet på bruka av lys teknikere på farten. de er også enklere og bruke da de har en stor filpp som løsnerdem ikke en sånnet plastik flipp.

Edited by oy0173 - 27 september 2009 at 10:50
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 10:53
for og svare digitraks folket så liker jeg ikke det systemet, jeg trenger noe som er enkelt og kan flytes på, har en annleg som er langt og krokete.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 12:50
Skal du ha noe enkelt og som ikke er alt for kostbart, bør du vurdere Roco MultiMaus.
Dette system er kompatibelt med Lenz seinere og har alle vesentlige funksjoner. Håndkontrolleren kan benyttes som en annen håndkontroller fra Lenz da protokollen er X-bus.
Du trenger ikke fler enn 4 ledninger for X-bus. Lenz benyttet tidligere en 5-polet DIN audioplugg. Du får slike i omtrent samme metallutførelse som den på bildet.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 14:53

ja det kan man, dem har noe som heter xlr plugg som har fra 3-7 pinner. des flere des tynnere pinner, de har både, rett kabel, vinklet kabel og chassi. alle i både han(pinner) og hun(stikk)

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 20:40
kan man bare koble strøm til skinnen og strøm fra trafo og vips tog kjører, eller trenger jeg en booster som en data bank??
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 11:21
De fleste systemer har en sentralenhet med innebygd booster. - Så¨også Roco.
MultiMaus er håndkontrolleren til denne.
System med booster integrert i kontrollen, har lett for å bli litt store - og man får da enten 2 ledninger til kontrolleren (strøm + kontrollkabel) - eller må ha en spesiell tilkoblingsskinne for tilkobling av strøm og bare kontrollkabel.
- Var det det du lurte på?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 12:22
Hei!
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

De fleste systemer har en sentralenhet med innebygd booster. - Så¨også Roco.
MultiMaus er håndkontrolleren til denne.
System med booster integrert i kontrollen, har lett for å bli litt store - og man får da enten 2 ledninger til kontrolleren (strøm + kontrollkabel) - eller må ha en spesiell tilkoblingsskinne for tilkobling av strøm og bare kontrollkabel.
- Var det det du lurte på?
 
Betyr dette da at håndkontroller med innebygd booster ikke kan kobles ut fra ett punkt på anlegget, for å bli koblet inn på et annet for "walkaround-kontoll", uten at toget stopper i mellomtiden?
 
Hvilke digitalsystem er det i såfall som har ett slikt system hvor man kan kobble håndkontrollen inn/ut flere steder for "walkaround-kontroll" uten at togene stopper?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 12:55
jeg lurte på om jeg terenger en sentral eller om den er innebygdt, tror at jeg må ha en sentral som lens sin lz 90 eller 100, har tengt på de men de er veldig dyre:-( :-(.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 13:27
DCC er IKKE for idioter!
(konklusjon etter å ha lest denne og andre tråder om DCC)
 
Petter Confused
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 14:33
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

et tillegs spørsmål, er det mulig og bruke kontakter som de her under eller må jeg kjøpe loknett panel fra lenz? de her tåler mer og ser finere ut. Wink
Kontaktene du henviser til ovenfor ville jeg ikke bruke. Dvs: Chassis-kontakten kan brukes, men blir dyr når du skal ha mange av de. Og kabelkontakten kan absolutt ikke brukes. Kappen rundt gjør den umulig å bruke sammen med vanlige RJ12-kontakter.
 
De vanlige enkle kontaktene er fullstendig brukbare til formålet, og forskjellen i pris gjør at du kan knekke ganske mange kontakter før det vil lønne seg med noe mer avansert. Det som går i stykker er normalt låsefjæra på kabelkontakten. En slik kontakt koster et par-tre kroner, så en bytting er ikke allverden. Bestilles enkelt og greit fra Elfa, husk bare på å få 6-pols varianten.
 
En annen ting: Ikke kjøp ferdig-paneler med kontakter fra Lenz eller Digitrax før du vet hvilket system du skal bruke. Disse panelene er tilpasset hvert sitt system, så de kan ikke brukes om hverandre.Ouch
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 15:52
Det er vel slik at håndkontrollere med innebygget booster ikke kan plugges fra et sted og til et annet sted - uten at alle tog stopper.
Derfor er et slikt system som Roco selger passende til ditt behov om du har tenkt "walk-around-controller"?  - I så måte er Roco sitt system likt Lenz.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 16:07
Originally posted by halvors halvors wrote:

Ikke kjøp ferdig-paneler med kontakter fra Lenz eller Digitrax før du vet hvilket system du skal bruke. Disse panelene er tilpasset hvert sitt system, så de kan ikke brukes om hverandre.Ouch
 
Hilsen Halvor
 


Hvilke av disse to (eller kanskje et tredje?) bruker man på Fremo-treff?
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 16:42
har de på jobb så de blir billige, har tilgang på muduler kontakt så no problemo.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 16:45
Quote SES skrev:
Hvilke av disse to (eller kanskje et tredje?) bruker man på Fremo-treff?
Jeg anbefaler Digitrax UP5 som fås kjøpt fra bl.a. Togbutikken.

Den har 2 kontakter i front - som f.eks. gjør det lett å være 2 operatører ved samme stasjon. Og den har 3 kontakter på baksiden for tilkobling av LocoNet-kabelen fra sentralen og videre til neste modul(er).

Prisen er ikke avskrekkende med tanke på hvor mange kontakter den har, og at den faktisk tar seg godt ut - innfelt i sidene på modulene.

Edited by KjellAn - 28 september 2009 at 16:48
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 17:17
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

for og svare digitraks folket så liker jeg ikke det systemet, jeg trenger noe som er enkelt og kan flytes på, har en annleg som er langt og krokete.


Øystein,
Kan du si noe om hva det er du ikke liker med Digitrax-systemet?

Tenker du på det faktum at den rimeligste sentralen - Zephyr - ikke kan flyttes rundt?
I så fall er det noen ting som kan være greit å vite.
1.
Du kan bygge enkle håndkontroller (Jump-controller) med vel så lang ledning du vil av omtrent bare et potensiometer, en bryter og en liten strømforsyning eller et batteri.
Du kan ha to slike. Det kan være greit inntil du har - eller tar deg råd til neste skritt.
2.
Som er en håndholdt kontroll.
UT4 koster ikke så mye og den har som den større DT400 (nyeste heter DT402) innebygd infrarød sender. Da trenger du en mottaker i tillegg og vips så har du trådløs styring som slett ikke fungerer så verst. Jeg bruker dette selv.
3.
Vit også at Digitrax nettopp har sluppet sitt to-veis radio-system som bruker 2,4 Ghz båndet.
Det er vel snart å få tak i her hjemme.
Jeg vet at minst en i TMJK har bestilt dette, så du har noen du kan snakke med om det og ev få testet.
UT4D kommer i løpet av høsten.
Nå koster det kanskje mer enn tenåringer flest har råd til - ja, og kanskje noen av oss voksne og....Cry

TMJK har jo Wangrow/NCE - og om de fortsetter med det, ville jeg anbefale deg NCE-PowerHouse som ikke er så veldig dyr, men du kan ta den med på klubben.

Men hvor langt - og hvor krokete er egentlig anlegget ditt?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 17:21
Nå ser jeg at du også er interessert i MiniBox som skal klare alle LocoNet håndkontroller.
Da kan du kanskje kombinere den med en UT4 og infrarød mottaker.
Forøvrig er Digitrax UP5 greie paneler å bruke.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 20:58
det er en ganske lang u med mulighet til og gå rund hele annleget, altså et annleg ypperlig for messer.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 21:03
jeg har tenkt på to ganske greie løsninger:
1. en compact som sentral og en håndkontrol fra lenz
2. en minibox som sentral med en eller to fred håndkontroller, de som fremo bruker ikke uhlenbrock sine.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 23:55
Originally posted by ses ses wrote:


Hvilke av disse to (eller kanskje et tredje?) bruker man på Fremo-treff?
Det er et tredje Wink.
Fremo har laget sine egne "paneler", nemlig LN-box"er som festes utenpå modulene med skrutvinger etter at anlegget er satt opp. De har også den egenskapen (i motsetning til f.eks. Digitrax UT5) at de er fullstendig 1:1 koplet tvers igjennom til alle kontakter.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.