MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gårsdagens tur til Østfold
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gårsdagens tur til Østfold

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gårsdagens tur til Østfold
    Posted: 20 september 2009 at 11:17

I går dro Ståle og jeg på tur igjen. Målet for denne turen var den som vanlig Østfoldbanen, men ikke det vanlige strekket mellom Ski og Kambo som snart er fotografert meter for meter. Istedet dro vi sørover til Råde, Sarpsborg og Halden.

Som vanlig kjørte jeg og stilte med bil, mens Ståle ordner fototips, kartlesinga andre administrative oppgaver.


Etter en frokost på 7/11 var vi på vei ut av Drøbak litt før 8. Turen gikk rett til Statoilen i Rygge for å fylle kaffekoppen, og deretter rett ned til Råde, hvor vi fant oss en fin plass ved en nedlagt planovergang like sør for innkjørselsignalet til Råde stasjon. Målet var dagens første godstog, gt. 4904 bedre kjent som syretoget som går i fra Sarpsborg til Kristiansand hver lørdag.


Var godt med tåke på morgenen noe som ga fotografene utfordring når det gjaldt å få kamera til å fokusere, men etterhvert som tåka letta ble alt raskt mye bedre...

Første tog ble Haldenregionalen.


Deretter dukket syra opp noen minutter forsinket. Toget virket tungt, ristet godt i bakken da det passerte.



Nå skulle vi egentlig ha god tid frem til neste godstog. Gt. 41956 i Nordgående retning skulle være i Sarpsborg like etter 11. Planen var derfor å kjøre nedover å finne en plass sør for Sarpsborg hvor kartleseren viste om et par gode fotoplasser. Men i det vi er på vei ut av Sarpsborg oppdager jeg et godstog på vei inn mot Sarpsborg. Sannsynligvis gt. 41956 i god tid før ruta. Dette fikk vi også bekreftet at TXP på Sarpsborg. Men han kunne også fortelle oss at vi mest sannsynlig ville klare å ta igjen toget ved Råde. Skulle du være leser av Postvogna vil jeg takke så mye for det tipset. Vi rakk det med god margin :)

Vi rakk også et par passeringer av regional til og fra Halden like nord for Råde stasjon..

Retning Oslo S:
"

Retning Halden:

Så ble det bilde av gt. 41956 med El 16 2202 i spissen.


Nå hadde vi en god periode hvor det ikke ville komme noe annet enn 73-sett. Etter å ha fylt statoilkoppen satte vi derfor like så godt kurs mot Halden. Planen var å fotografere 4955 og Hector fra Halden mot Sverige. Dessverre fikk vi vite av TXP Halden at begge var innstilt denne lørdagen, med andre ord ble Halden bomtur. Men vi fikk knipsa litt av det som stod på stasjonen samt at det ble mulighet til å dokumentere litt av vognmaterielet i Hectors tog.

På Stasjonsområdet fant vi også El 14 2177. Begynner å bli vel slitent dette loket...


Så det ble ikke noe tog å knipse. Så vi satte like godt snuta oppover igjen. Ble til at vi kjørte gamleveien oppover. Greit å kjøre en tur der igjen, men savner ikke den veien,  har sittet noen timer i kø på vei mot grensa og Gøteborg her opp igjennom årene.

Ble stopp for å fotografere regionalen til Halden på vei oppover. Husker ikke hva det heter her, men en fin plass er det i hvertfall.

Neste stopp ble Skjeberg. Ståle gikk rundt på stasjonen å fotograferte, mens jeg sovna i bilen. Har vist blitt litt mye lange dager på jobb i det siste...

Ståle var grei nok til å vekke meg før neste regional så jeg fikk knipset denne. Takk for det!


Etter dette plinget det inne et fototips til Ståle. 14 maskin som løslok på vei sørover nord for Sarp. Så da ble det tur til Sarpsborg igjen hvos El 14 2183 passerte oss.


Garantitiden er vist utgått på XFad pukkvognene ;)

Ny regional...


Etter en ny prat med TXP på Sarpsborg fikk vi oppdatert oss litt. Neste tog var gt. 41981. Tanken var å knipse dette like nord for Onsøy.

Men før dette fikk vi et nytt tips om at løslok var på vei nordover. Denne gang 14 2177 som hadde blitt erstattet av 2183 i Halden.

Caddyen må med... Hadde gjort seg med bøyle med tusinger og lettmetalsfelger eller? Ikke akkurat en typisk bil man kjøper som 20 åring, men jeg trenger en arbeidsbil og ikke et senket juletre...  :-}


Vi ombestemte oss angående 41981 pga. av sola og valgte å forflytte oss til plassen vi startet dagen på.

El 16 2202 var i front også i dette toget.


Dagen ble avsluttet med litt Peterson skifting i Moss.

Takk for turen Ståle.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 20:53
Flotte bilder!!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 21:33
Originally posted by Andreas Andreas wrote:


 

Men før dette fikk vi et nytt tips om at løslok var på vei nordover. Denne gang 14 2177 som hadde blitt erstattet av 2183 i Halden.

 

Informativt takbilde av et 14 lok, legg merke til hvor rustent gitteret over bremsemotstandene er.

Edited by jevistad - 20 september 2009 at 21:34
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.