MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - blink rele
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

blink rele

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: blink rele
    Posted: 18 september 2009 at 22:00
Er det noen som har et koblings skjema på et blink rele, skal brukes til en plan overgang.
Gjerne med en komponent liste.Smile
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 14:06
Mener du blinkrelé eller mener du elektronikk som styrer lamper eller LED direkte slik at de blinker? Elektronikken til slikt har jeg laget en gang i tiden, men finner ikke noe koblingsskjema i farten.
Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 14:25

Jeg har laget en blinkenhet for LED, som gir "myke" blink..  altså som i virkeligheten. (Lampen slukker nesten ikke helt, før den lyser opp igjen)

 Ting er for tiden pakket bort, men skal finnes frem igjen.
Tror jeg benyttet en IC 7404, et par kondensatorer, en transistor (bc109) og noen motstander i tillegg til LED"en.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 19:06
for og svare svein så er jeg på tmjk også kalt øystein rart nokLOL. men hviss deu finner det så komm mede på tirsdagWink
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 19:08
ja fint men trenger et skjema og en komponenet liste så jeg klarer og bestille de riktige delene på elfaLOL
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 02:56
Du kommer langt med en blinkdiode.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 23:00
ja det er fint men, problemet er at jeg vil ha mer forbilde tro blingking. det er med demping.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 10:45
Hei..
 
Hvordan er denne blinkingen?  Jeg kommer til å vise en enhet for blinking av innkjør- og blokksignaler på messen i Bergen. Denne enheten har også en spordeteksjonsenhet innebygget, slik at den vil bli aktivisert om det er tog på linjen.  Enheten vil bli satt i produskjon kort tid etter messene (ønsker tilbakemeldinger i fra publikum).  Mulig denne kan passe ditt formål?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 11:15
Kanskje denne kan hjelpe deg, Øystein:

http://wild-bohemian.com/electronics/flasher.html

Kretsen øverst er meget enkel, og den jorder LED-ene, dvs. at den kan brukes på nær sagt enhver type spenning. Hvis du bytter ut 100k-motstandene med potmetere kan du prøve deg fram til hvilken blinkfrekvens du vil ha i forhold til spenningen som brukes. Jeg ville da valgt en 50k i serie med en 100k pot, da du ikke har behov for å gå helt ned til 0 omh, for da går frekvensen mot uendelig. 470 ohms motstanden er tilpasset 9 volt, så hvis du øker til 12 volt for eksempel, bør motstanden økes prosentvis like mye.
Jeg er imidlertid litt usikker på om denne kretsen sørger for gradvis slukking og tenning. Den kan kanskje noen elektronikkguruer her svare på? (Det er over ti år siden jeg drev med praktisk elektronikk.)

Lenger nede på siden står det om en 555-timer krets som er en standard timer-chip som selvsagt også kan brukes. Men der kom ikke bildet av kretsen opp.


Edited by ses - 23 september 2009 at 11:23
Svein S
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 13:02
En bistabil vippe som den SES lenker til gir ingen gradvis slukking/tenning. Da ville jeg nok heller sett meg om etter en krets som gir en sinuskurve.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 13:44
Kunne man ikke lagt til et passende RC-ledd på utgangen av vippa for å gi "myk" blinking?
Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 15:05
Skal man være skikkelig pirkete så er vel ikke "stigetid" og "falltid" lik på en glødepære.  Den tennes nok raskere en den slukkerWink.
 
Men et RC-ledd på utgangen vil nok man få til "myk" blinking slik Svein sier.  Her må man nok prøve seg fram med forskjellige verdier på kondensatoren for å få ønsket resultat.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 15:27
Kunne man laget forskjellig stigetid og falletid ved et par dioder i hver sin retning i serie med hver sin motstand R1 og R2 i RC-leddet? Oppladningen vil da kunne skje gjennom R1C-leddet og utladningen gjennom R2C-leddet? 
Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 15:38

Ja nå har jeg aldri prøvd eller tenkt på det før, men det burde da fungere.  Et problem kan være lysdioden i seg selv, den er ikke spesielt reguleringsvennlig.  Pulsvidde modulasjon (PWM) er vel den beste løsningen her.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 12:24

Jeg mener ganske bestemt at jeg gjorde noe tilsvarende det Svein beskriver, med perfekt resultat.

Jeg skal som sagt finne frem duppedingsen, og legge ut beskrivelse/skjema her.
 
Mvh
Øystein (elektoniker og lokfører 1/1 og 1/87)
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 12:26
(Svein Sando altså)
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 13:04
Ja jeg har iallefall gjort det på "nymåtens", ved å bruke PWM. Har nok ikke fått perfekt resultat ennå, men jeg står med denne metoden ganske fritt til å få det slik man vilSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 13:41
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Ja jeg har iallefall gjort det på "nymåtens", ved å bruke PWM. Har nok ikke fått perfekt resultat ennå, men jeg står med denne metoden ganske fritt til å få det slik man vilSmile


Og her er en nettside som beskriver hvordan bygge en slik med en 555-timer-chip:

http://www.eleinmec.com/article.asp?28
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.