MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El14 Bergensbanen...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El14 Bergensbanen...

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El14 Bergensbanen...
    Posted: 17 september 2009 at 22:22

Heisann

Er det noen her inne som kan gi meg sammensettningen på en El14 i nydesign med vogner på Bergensbanen?
Har prøvd diverse sider, men ikke funnet noe.
Og evt årstall de gikk? Og hvilke vogner de gikk med?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2009 at 23:17
El 14 i nydesign vil vel si godsvogner? 
Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 06:41
Ser bilder av den med passasjervogner på Jernbane.net....
Men min kunnskap tilsier ikke at jeg klarer å se hvilke vogner det erConfused
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 08:10
Hvis du kunne lenke til et par slike bilder, gikk det jo an å se nærmere på det. Men siden dette er ganske sent og lokene på den tiden for det meste kun gikk i godstog, vil jeg tro at det kan ha vært noen tyngre tog av ikke raskeste type på Bergensbanen eller andre stambaner med materiell av eldre type enn type 7 som gikk med El 17 fra tidlig på 1980-tallet. Da er det nok vogner av type B5 og B3 det er snakk om.


Edited by ses - 18 september 2009 at 08:10
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 09:38
Jeg husker det gikk El14 og B3 i dagtogene 601/602 til utpå 90-tallet. Jeg vil tipse deg å skrive et innlegg på NJKs forum Stasjonen (i rommet "plattformen") hvor det helt sikkert er noen som vil gi deg svar på dette.

Når du får svar på dette, er du hjertlig tilbake hit for å få svar på hvilke av vognene som er å oppdrive i modell, eller som byggesett for å komplittere en slik togstamme.


Edited by Pelle - 18 september 2009 at 09:41
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
HAIr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAIr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 14:22
Jeg er usikker på hvor vanlig EL14 nydesign var i persontog, men jeg har hvertfall sett bilder av den foran personvogner av både type 3, 5 og 7.
Det meste er jo lov med modelljernbane, så her er det bare å prøve seg fram. F.eks. A2 + B3 + R1 + BF + B3. Fyll inn så mange sittevogner som du har plass til :)
EL14 med type 7-vogner er forøvrig meget stilig. Bilde av det i Aspenbergs "Fra Roa til Bergen"-bok.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 15:37
Ok. Jeg er har ikke så mye erfaring med Bergensbanen da jeg har bodd i Trøndelag siden 1987, og på Dovrebanen ville El 14 med type 7-vogner opptre kun som sjeldne unntak. Tendensen med El 14 har jo vært at hastigheten er satt ned (fra 120 til 100 i 1997), så å bruke slike lok i ekspresstogene er å be om å bli forsinket.

Men som det sies så har jo det underligste skjedd i 1:1, og slik sett kan det meste forsvares i MJ også. Men med et slikt utgangspunkt trenger man egentlig ingen begrunnelse for noe som helst i MJ.


Edited by ses - 18 september 2009 at 15:40
Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 16:00
Her er link til et bilde: http://www.jernbane.net/db/bilde.asp?img=14088&kat=Stasjoner
 
Er det eneste eg har funnet til nåUnhappy
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 17:56
Dette er tog 601 som jeg beskrev, men med B5-stamme og ikke B3. I toget går El 14, BF14 (reisegodsvogn), A2 (1. klasse) og 5 stk B5-vogner. Scandinavian Miniatures selger ombyggingssett til BF14, mens LIMA en gang i tiden hadde A2 og B5. Disse finnes fortsatt på bruktmarkedet. Rivarossis B5 i nyeste design passer ikke til togstammen og er vanskelig å lakkere om da vinduene er støpt inn i vognkassen.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 18:14
Takker Pelle!
Er det noen andre som har bilder av slikt?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 18:40
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Dette er tog 601 som jeg beskrev, men med B5-stamme og ikke B3. I toget går El 14, BF14 (reisegodsvogn), A2 (1. klasse) og 5 stk B5-vogner. Scandinavian Miniatures selger ombyggingssett til BF14, mens LIMA en gang i tiden hadde A2 og B5. Disse finnes fortsatt på bruktmarkedet. Rivarossis B5 i nyeste design passer ikke til togstammen og er vanskelig å lakkere om da vinduene er støpt inn i vognkassen.
A2 produseres også av NMJ og er vel fortsatt tilgjengelig. Det er førsteklassevarianten av B3. Derimot ble A3 (førsteklassevarianten av B5) produsert av Lima. Den dukker av og til opp i gammeldesign på QXL og tysk ebay. I nydesign har jeg sett den i butikker fortsatt
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 15:06
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Her er link til et bilde: http://www.jernbane.net/db/bilde.asp?img=14088&kat=Stasjoner
 
Er det eneste eg har funnet til nåUnhappy
 
Et sjeldent fint bilde for å identifisere både lokomotivet og hvilke vogner som var i dette toget.
 
Noen som har funnet et tilsvarende bilde av El 16 i gammeldesign på begynnelsen av 80-tallet?
Ellers så ser det ut som det er nettopp El 16 i gammeldesign som skulle gått foran toget på bildet.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 17:23
Hei!
 
EL14 gikk innpå 90 tallet fast i togene 601 og 602 med B3 vogner, spise eller kafeteriavogn og lang F. Dette var lange tog.
ORT
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 17:29
Etter å ha kikket mer i boken "Jernbaneglimt fra Bergensbanen" så ser jeg og at den gikk i togene 61-64 og. Er ikke alle bildene som er like gode i boken, men kan se noe. Det lengste eg så var vel med 13 vogner.
Det er pga. innkjøp av en El.14 i nydesign at eg vil sette sammen en stamme som stemmer med det som gikk på Bergensbanen.Embarrassed
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 10:46
Hei Ørjan!
 
Joda, det stemmer det, men det var nok unntaksvis. Når jeg var ansatt på Oslo S (1987-1993) var det faste at det gikk EL16 som forspann i tog 61, 62, 63, 64, 605 og 606. Mens i togene 601 og 602 gikk med 14 trikk. Sett fra Oslo S gikk førsteklassevogna bak lok (kortest og gå for de reisende ved Oslo S) midt i var det enten restaurantvogn eller kafeteriavogn, nest bakerst kom en BF og bakerst lang F. I mellom var det B3 vogner. Det du ser på bildet 13 boggier var nok ikke uvanlig i togene 601 og 602 på den tiden. Men for all del unntak mht trekkraft var det jo alltid.
 
ORT
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 11:59
BF14 finnes også ifra http://www.skaladesign.no tror jeg...
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 19:30
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

BF14 finnes også ifra http://www.skaladesign.no tror jeg...
Så sier du ingenting før nå??LOL
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2009 at 19:04
Hei Ørjan!
 
Beklager, men jeg tog feil ang plasseringen av førsteklassevogna i tog 601. Riktig sammensetning på en vanlig hverdag var fra lok: 4 B3, spisevogna, 2 B3, A2, BF, F + spisevogna som gikk midt i toget
ORT
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2009 at 19:39
Noen som kan fortelle meg hvor Et74 gikk??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2009 at 19:48
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Noen som kan fortelle meg hvor Et74 gikk??


Sørlandsbanen, nærmere bestemt Stavanger - Oslo. Tog som ender på like tall går mot Oslo, de med oddetall går fra Oslo. Det gjelder for hele landet mellom Bodø og Stavanger.
Første siffer angir banen. Litt forenklet er det slik:

1 - Østfoldbanen, Kongsvingerbanen
2 - Gjøvikbanen, Valdresbanen (historisk)
3 - Rørosbanen, IC til Lillehammer
4 - Dovrebanen, Nordlandsbanen
5 - Drammensområdet
6 - Bergensbanen
7 - Sørlandsbanen
8 - Vestfodlbanen

Tog med to siffer er det man tidligere kalte ekspresstog.
Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2009 at 19:53
Takker så mye Svein!
 
Fant et bilde av El.14 i Nydesign med B7 vogner... Blir schtilight i H0.Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.