MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Avkoblingsverktøy
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Avkoblingsverktøy

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Avkoblingsverktøy
    Posted: 22 januar 2005 at 08:41

Hei!

I H0-skala finnes det forskjellige håndholdte avkoblingsverktøy til de forskjellige typer koblinger, men jeg lurer på om det finnes tilsvarende for standard N- og Z-skala koblinger også? -Jeg tenker ikke på Kadee-koblinger her, men vanlig standardkoblinger.

Jeg synes det det gir en frihet å kunne foreta (planlagte) avkoblinger utenfor steder hvor det er plassert avkoblingsskinner.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2005 at 17:53

Hei!

Er det slik at dere som driver med N- og Z-skala bare kobbler av med dertil egnede avkobblingsskinner, eller løfter materiellet til avkobbling for hånd?????

Uten å kjenne N-skala kobblingene for godt, vil jeg kanskje anta at disse kan løftes fra bunnen til avkobbling på samme måte som H0-kobblinger, med en liten skrutrekker som verktøy?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2005 at 18:00
Du kan leser mer om Z-avkobling her.

Mvh Heine
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2005 at 22:48

Hei!

Jeg har Google"et litt, og funnet ut følgende for de som måtte være interessert:

I Z-skala har jeg ikke funnet noe manuellt avkobblingsverktøy for standard Z-kobblinger.

I N-skala finnes det en rekke forskjellige manuelle avkobblingsverktøy beregnet for Kadee-kobblinger, og tilsvarende konsept. For vanlig standard N-skala kobblinger har jeg ikke funnet andre enn det manuelle avkobblingsverktøyet fra Tillig, egentlig beregnet for TT-skala. Dette blir nemlig ofte markedsført som avkobblingsverktøy også for N-skala. På følgende link kan man se nærmere på Tilligs (TT-skala) avkobblingsverktøy som også skal virke på N-skala. Jeg tror man sparer noen penger på å bruke ett litet flattjern fra verktøykassa:

Tilligs Avkobblingsverktøy

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.