MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med lok!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med lok!

 Post Reply Post Reply
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med lok!
    Posted: 01 september 2009 at 20:31
I dag begynte det ene lok"et mitt å fuske..

Det vil si: Når jeg kjører det en vei, fungerer det flott.. MEN, om jeg forsøker å kjøre motsatt vei går det helt i stå! Lokomotivet gasser/bremser av seg selv og kjører alt for fort. Går ikke ann å kontrollere det på en fornuftig måte med kontrollen!

Andre lok har ingen problemer.. Hvor ligger feilen? I dekoderen i lok"et? I banens el-anlegg? Andre ting?

Takk for hjelp!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2009 at 20:34
Hei
Dersom ingen andre lok har problemer ligger sannsynligvis problemet i dekoderen på problembarnet. Digitalteknikk vil fortsette å overraske deg... Jeg ville forsøkt å programmere loket på ny ved å gå inn på rette cv og satt dekoderen tilbake til standardinnstilling slik den kom fra fabrikken. Den får da adresse 3. Funker den da kan du legge inn ønsket adresse påny. Hvor du finner "reset" til standardinnstilling avhenger av fabrikatet. Noen legger ved et hefte, hos andre må du gå inn på fabrikkens hjemmeside for å finne manualen (f eks zimo)
 
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2009 at 23:38
Hei og takk for svar!

Har også kommet frem til at det muligens er dekoderen som er problemet her. Tror dekoderen i dette lok"et er en av de billigste man finner, så hadde ikke overrasket stort :-P

Skal forsøke å finne ut hvordan jeg kjører en reset..

Takk for hjelpen!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.