MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - øysteins anleggs blogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

øysteins anleggs blogg

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: øysteins anleggs blogg
    Posted: 01 september 2009 at 16:32
Hei nå er det nye anlegget på begynt og her etter vil det (forhåpentligvisLOL) ligge oppdateringer her etter som jeg bygger på det.
Jeg skal også etter hvert legge ut en sporplan i bilde format.
Etter at jeg begynte og bygge det forrige anlegget uten serlig mye erfaring(dette er mitt andre anlegg) så kommer dette til og bli mer avangsertWink.
Mitt nye anlegg har noen kritterier i planleggings perioden og bygge perioden.
  1. Det skal hvere ikke større en 150 x150, 50 dypt (som en L).
  2. Det skal kunne kjøres 3 lok av gangen med digitalstyring.
  3. Elsystemet skal hver oversiktelig og praktisk.
  4. hele anlegget skal kunnes flytte på og ta med på messer.
  5. Det skal bygges med peco fleksi spor og penser.
  6. det bygges i n skala med peco code 55 skinner og minste radius penser.


Edited by oy0173 - 07 oktober 2009 at 13:00
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 13:54

det er lenge siden sist og det er gjort ganske mye, under kommer en liste.

  1. sporplane er ferdig.
  2. rammeverket er bygget.
  3. det er skåret ut plater til spor under laget.
  4. det er trekt ledninger til alle pensene og spor av snittene.
  5. bygget stillverket .
  6. og montert kork.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 16:43
jeg anbefaler deg å bruke pecos code 75 skinner og ikke code 100 siden c100 er alt for urealistisk i høyden. men det blir spennende å følge med på!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 19:03
desverre så må jeg bruke peco 100 n skala fordi jeg har noen veksler fra trix (kurv veksler) noensteder.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 20:29
Hei!
 
Siden det er Trix-veksler du benytter, regner jeg nesten med at det er Trix C-skinner?
I såfall har disse en skinnestrenghøyde på 2.1mm som vil tilsi en skinnecode på 83, ikke 100. For å få mest mulig driftsikre skinneskjøter mellom de forskjellige merkene, vil jeg anbefale at du benytter samme skinnecode på slike steder. Jeg er forøvrig ikke tilhenger av å blande forskjellige skinnemerker og coder på ett og samme anlegg, med tanke på å oppnå maksimal driftsikkerhet. Jeg har nemlig opplevd merkbar forskjell på to code 83-skinner fra to forskjellige produsenter, når disse ble kobblet sammen.
 
Om code 100 fremstår som urealistisk i høyden med sine 2.5mm, skal jeg jeg ikke presentere noen fasit på. Det er vel heller ett emne for personlige preferanser og hva man foretrekker. Når det er sagt, har jeg sett code 100-skinner så pent smusset og ballastert, at de på ingen måte fremstod som særlig "høye" eller urealistiske, og på spørsmål om hva jeg trodde, svarte jeg code 83.
 
Jeg bruker Trix C-skinner med sønnene mine når de skal kjøre tog, og jeg finner dem helt geniale. De er lett å kobble sammen, og gir en god og stabil kobbling. Samtidig har vekslene fungerende håndomkaster som fungerer selv om man monterer vekselmotor, og man kan velge om man vil benytte dem med isolerende eller polariserende hjertestykke. Det sistnevnte uten merarbeid i forhold til kabling, og bedrer driftegenskapene gjennom vekselen betraktelig. Det er i så måte verdt merarbeidet med balastering.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 21:51
når begynte trix og lage c skinner til n skalaWink jeg har en trix n skala kurv spor velsel og mener da og huske at de er code 100, ellers har det blitt code 55 på anlegget, det er verdens fineste skinner etter min mening, men siden peco ikke lager kurv spor velksler med radie 41 cm så blir det trix sine.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 21:55

9,20/2009

her er det noen bilder fra annlegget siden det har vert noen problemer med størelsen(det er dumt at det bare går ann og laste opp bilder med ikke mer enn 500k)
og får og jøre det klart jeg bygger i n så det er klinkene klart.
 


Edited by oy0173 - 20 september 2009 at 22:27
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 22:18
Hei!
 
At det var snakk om N-skala fremgår ikke noe sted innledningsvis, og når du samtidig skriver om TRIX og code 100 fikk jeg ikke noe annet inntrykk enn at det var snakk om H0-skala.
 
Men jeg registrerer nå at det er snakk om MiniTRIX (N-skala), som forøvrig har samme skinnecode som Peco; Code 80.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 22:31
Man kan forøvrig benytte Peco code55 sammen med de normale code80 systemene uten noe problem siden den totale høyden på en peco code55 skinne er nærmest lik en code80 skinne.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 22:48
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

9,20/2009

her er det noen bilder fra annlegget siden det har vert noen problemer med størelsen(det er dumt at det bare går ann og laste opp bilder med ikke mer enn 500k)
og får og jøre det klart jeg bygger i n så det er klinkene klart.
 


Får melding om passord, så jeg får ikke sett bildene.
Anbefaler deg å legge opp bildene i MJFs fotoalbum i stedet: http://foto.mjf.no
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 00:06
Er bildene så store at de er over 500 K så bør de vel begrenses i størrelse før de lastes opp noen som helst plass... Så stor fil er neppe nødvendig for å få frem innholdet i bildet på en synlig måte på et forum...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 00:17
Originally posted by eika eika wrote:

Er bildene så store at de er over 500 K så bør de vel begrenses i størrelse før de lastes opp noen som helst plass... Så stor fil er neppe nødvendig for å få frem innholdet i bildet på en synlig måte på et forum...
 
Eirik


Det er jeg enig i. Problemet er at mange som tar digitalbilder ikke har kompetanse til å redusere billedstørrelsen selv, og så prøver de å laste opp filene slik kameraet leverer de. På NJKs forum tok vi konsekvensen av det for mange år siden, og nedskalerte bildene bildene automatisk til det vi satt som normalbredden (700 piksler opprinnelig, 900 idag), mens vi tillater at de opplastede filene er på 5Mb. Jeg vet ikke om noe lignende er mulig å få til med det forumprogrammet som brukes her. Dersom jeg på noen måte kan være til hjelp i så måte, så gjør jeg gjerne det.

Mvh Svein Sando, med naboforumhatten på for anledningen.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 00:49
Ligger ikke noe nedskaleringsfunksjoner i programvaren her som jeg har funnet hvertfall.
 
På den annen side burde deg ikke være noe behov heller, for i motsetning til NJK som ønsker å ta vare på høyoppløselige originaler av historiske årsaker så er bilder her på forumet kun for en begrenset visning og burde derfor enkelt kunne krympes ned til passende størrelser på forhånd av brukeren.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 11:24
unskyld jeg skal prøve og legge dem i bilde galleriet eller ned skalere dem, kamerae til pappa er så nytt at filene blir på rundt 2000k. surt.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 12:42
Prøv gratisprogrammene fra FastStone.
FastStone Photo Resizer er et program for forandring av bildestørrelse.
FastStone Image Viewer er et glimrende program for bildevisning, men dette har også funksjoner for enkel bildebehandling og nedskalering som du trenger.
FastStone har også gode funksjoner for å gi bilder nye navn, enkeltvis eller hele mapper av gangen.
Jeg tror FastStone er laget i Norge.
Prisen er også bra - dvs gratis.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 14:14
for og svare erik så er det bare gode nyheter her, da blir det kjøpt code 55 fra vmji(vestfold modeljernbane import).Wink
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 17:35
.......................du trenger ikke noe annet enn Paint som vel alle PC"er har ferdig innstallert i dag.
Åpne bildet trykk på Image velg Stretch/Skew og sett inn ønsket % i horisontal og vertikal boksene(bruk samme % begge steder og lagre.
Dette bilde var opprinnelig 920kb(2048x1536pixels) nedsatt til 50% og vips 100kb(1024x768 pixels). Bør vel være noe mindre enn dette også for å kunne vises uten for mye skrolling.
Forøvrig en viss ung Vistad som sitter i Opelen på Sandnes.
 
A


Edited by aha - 21 september 2009 at 18:52
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 18:05
Har Ørland begynt å importere eldre FH12"ere nå?Wink
Er vel for gammel til å ha RJ skilter av den nye typen....
 
Uansett er det en flott Ørland-modell.
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 18:40
 

Edited by oy0173 - 04 oktober 2009 at 20:01
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 10:27
Har fåt skinner i posten i dag, begynte og legge med en gang, det er peco 55 med minste radius penser. limer de fast.
her er noen bilder fra arbeidsbenken(en bbb reol).


Edited by oy0173 - 04 oktober 2009 at 20:15
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 15:38
Øystein,
Ikke for å være gledesdreper her, men det hadde vært kjempefint om du kunne få bildene dine nedskalert til bredde maks 750 eller deromkring, siden det er det som ser ut til å være maks bredde for bilder her på forumet uten å måtte scrolle sideveis.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 17:00
Jeg antydet tidligere et visst behov for at forumprogrammet selv kunne gjøre slike nedskaleringen, men man fant det unødvendig. ...
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 18:22
ja ja skal prøve men tid er tid og tid er det litte av, rart nok.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 14:48
Det er mulig å skalere bildene i bildeopplastingsvinduet.

1. Det er en knapp med bilde av et tre over redigeringsvinduet. Klikk på den, og finn bildet ("Velg fil") som skal lastes opp på disken, eller lim inn adressen ("URL til bildet"). Dette har sikkert de fleste fått med seg.
2. Før du gjør noe annet, skriv inn en egnet bredde, f.eks 600 eller 750 eller maks bredde her 810 piksler. Deretter klikker du på "Forhåndsvis", og høyden stiller seg inn automagisk. Hvis du gjør det omvendt, klikker på forhåndsvis først og så endrer størrelsen regner den ikke ut høyden for deg, og bilde blir strukket.

Sånn ser det ut:


Klikk på OK og det blir sånn:


Øvelse: Gå tilbake og gjør dette med alle bildene i det bildeinnlegget!


Edited by Henning L - 04 oktober 2009 at 14:55
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 16:10
Henning,

Takk skal du ha. Jeg har savnet en slik veiledning.
Den synes jeg du skal legge ut som en Sticky under egen tråd på forumet, gjerne med bilder av prosedyren du beskrev.
Noen av oss må ha det inn med teskjeer.
Er det slik at man kan laste opp et bilde fra egen disk når man skal legge inn et bilde på forumet her?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 16:38
Originally posted by Henning L Henning L wrote:



Det er mulig å skalere bildene i bildeopplastingsvinduet.




Ja, men bare hvis forumbrukeren er registrert som MJF-medlem.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 20:17
Nå er det gjort, fornøyde nå!!! og jeg har fri i helga henning, er ikke på skolen så øvelser er forbut.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 22:28
på tirsdag kom håvard med en lite sak som hjemme lekse, et lite vente skur i laserskjert tre.
alle delen var med, det var bare og pusse delene, lime det sammen og vips et skur, nei dette er lite og det er viktig og ta seg tida og ikke stress, tid tar kvalitet og finis.
bildene får tale for seg selv så lite kommentarer.
 
mange av skurene i virkeligheten har takpapp, det må da også ga ann i model, svaret: våtslipe pappir!!
 
har ikke bygdt mj i så mange år men har dog etter hvert sammlet opp en liten samling med modell verktøy for hus bygging og detaljering. under kommer et samle bilde for noe, fra de dyreste exsel knivene til billige ting kjøpt på jalla butikker, men det er ikke prisen som av gjør om det er bra, det er bruken din og om det fungere for deg så er det got nok. eksempel de små filene med orange skaft, de er kjøpt på konkurs utsalg på lade i trondhim til 2 kroner stykke men de fungere som bare rakkarn!!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2010 at 11:04
så kom meldingen jeg hadde ventet på, jeg får ikke ha fast anlegget lenger. hvis jeg skulle ha det så har det måttet hvere med bare den største sekjonen, og det er ganske kjedelig. så jeg må ta sekjonene fra hverandre. heldigvis er bare skinner og penser lagt der, ikke noe landskap.
 
jeg skal bygge annlegg i fremo standar.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2010 at 20:44
jeg kommer til og starte en ny tråd for det andre anlegget.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.