MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gml. Sande Stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gml. Sande Stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gml. Sande Stasjon
    Posted: 30 august 2009 at 18:30
Hei, Jeg lurte på om noen vet hvor jeg kan få tak i tegninger eller bilder avisutklipp osv av Gamle Sande Stasjon, Vestfold. Jeg så et bilde for noen dager siden hvor det så meget annerledes ut enn hva jeg husker. Men jeg husker ikke hvor jeg så bildet.
Jeg begynner å jobbe til uka og rekker ikke biblioteket selvom jeg tviler på at de har gamle avisutklipp o.l lenger etter at de flytta og moderniserte...
Men hvor kan jeg ellers få tak i dette utenom hverdager 06:00-17:00 eller på nett(Helst) ?

Edited by Jonas - 30 august 2009 at 18:30
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 21:25
Jeg har fått tak i sporplaner fra sande og har undersøkt litt på å lage denne som FREMO modell.  Laget en gang en AutoCad tegning av denne og fant ut at denne ville bli godt over 9 meter, fra innkjør til innkjør signal.  I farta finner jeg ikke bilden jag tok av dette.  Jeg er opprinnelig derfra og husker godt den gang det kom mye gods i form av tømmer og returpapir hit.

Edited by Per Einar Orebe - 30 august 2009 at 21:26
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 23:56
En del Sande-tegninger ligger i denne tråden Per Einar:
 
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 15:55
Jeg så faktisk ingen der som lignet på Gamle Sande Stasjon, Eika. Eller er jeg så hjernedød? :P Jeg skal se om jeg ikke rekker biblioteket i morgen ettersom at vi slutter tidlig på jobben om dan.
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 21:10
Det tyder på at jeg må finne igjen denne tegningen og legge den ut på nytt!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 august 2009 at 23:54
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Jeg så faktisk ingen der som lignet på Gamle Sande Stasjon, Eika. Eller er jeg så hjernedød? :P Jeg skal se om jeg ikke rekker biblioteket i morgen ettersom at vi slutter tidlig på jobben om dan.
 
Nei.. denne gangen var det definitivt meg som bommet. Drev og søkte i gamle innlegg på forumet siden jeg mente å huske Per Einar hadde lagt ut tegninger av modulplanen sin for Sande her, men jeg endte definitivt opp på feil plassOuch
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2009 at 14:09
Uansett, Jeg rakk biblioteket i dag og fikk en del kopier men ikke så mange jge ville pga dyre priser. Lånte også en bok om Sandes historie hvor det var mye med ALL togdrift siden 1910 i Sande Kommune. Masse fine bilder! Har også vært en gamle gamle sande stasjon virker det som.
Jeg var på Sande Rådhus og spurte etter Sporplaner og bilder av Sande Gamle stasjon og omegn og hu glodde rart på meg og klagde på at jeg spurte vanskelig før hu ba om navn og nummer så skulle hu sjekke det. Og nå som jeg får en del penger tror jeg at dette kan bli et fint førstegangs-prosjekt av Fremo-Moduler! :)
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2009 at 19:22
ja. Nå har jeg sittet og scannet inn alt jeg har til nå. Lagde meg ei ny mappe på Photobucket.com hvor jeg skal legge alt materiale jeg finner. Har fått tak i en god venn av meg som utdanner seg som snekker og med litt regning osv så kansje det blir Fremo-moduler av Sande mellom 1930 og 1960 Fra Drammensgrensa til Holmestrandsgrensa (Galleberg-Sande-Holm)... Vi får se vi får se.
Her er link til alt jeg har funnet og det blir MYE mere regner jeg med. Jeg tok kun 4 kopier fra mappa med "Sande-Jernbane" jeg fant på biblioteket. Kosta sødern meg 2,- pr. kopi!

Bildegalleriet på Photobucket.com

Bilder fra Sande, Holm, Selvik, Galleberg osv. Datidens Sande sentrum har variert vilt mye fra dagens syns jeg. Også et bilde da broa i sentrum raste. Står en del tekst på noe av dette :) Enjoy...

Edited by Jonas - 01 september 2009 at 19:23
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 september 2009 at 22:03
Utsnittene her er fra en bok utgitt av Sande Historielag.  Jeg er ikke sikker på at du har lov til å ha dette liggende åpent på nettet.  Har du sjekket med historielagets styre?  Det er over 25 år siden jeg satt i det styrer så jeg har ikke noen kontakt direkte med dem lenger.  Om du kontakter Jernbanemussets bibliotek finner du en del om Vestfoldbanens historie.  Forøverig henvises til Asbjørns Jacobsens bok.

Edited by Per Einar Orebe - 01 september 2009 at 22:04
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2009 at 12:15
Her er et bilde av Sande gamle stasjon fra NJKs Stasjonsdtabase:


Svein S
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2009 at 23:03
Det hadde vært fett om det var noen som har noen gamle bilder i fra sande før ombygginga for noen år siden. hyggelig å se åssen det så ut før :P
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 18:58
Det har jeg ganske mye av. Skal innom NSB"s Hovedarkiv i Oslo til uka en gang og spørre pent og nevne noen kontakter osv osv osv ang. kopier av blåkopiene... For jeg VET at det finnes der :)
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Linki View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Linki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2014 at 00:57
Hei må dra opp denne urgamle tråden jeg rett og slett fordi jeg bor i sande og kan såvidt huske at toget gikk gjennom sentrum, og jeg vokste opp ovenfor gamle stasjonen på Galleberg hadde til og med ei vennine som bodde der som jeg lekte med, men jeg er så veldig nysgjerrig på om det noen gang ble noe av planene deres
Tut tuut
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 01:13
Heisann! Desverre kom aldri planene skikkelig på bordet. Har masse planer og mye stoff om det enda, Men har litt tvil på at det blir realisert ENDA.
Har akkurat flyttet tilbake til Sande så vurderer å kaste planene på bordet egentlig. Får se over stoffet jeg har tror jeg :)
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 13:13
Sjekk med Sande Historielag!  De legger ut en god del bilder fra både eldre og nyere til på deres FB gruppe.  Mener å huske at det er noe bilder fra stasjonen der.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 19:01
Du har jo Finn.no/kart og de historiske flyfotoene der. For Sande har de både nye og  gamle stasjonen. Somer du inn og bytter fram og tilbake mellom gammel og ny så ser du også hvilke hus fra stasjonsområdet som står igjen
 
 
Terje
Back to Top
Linki View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 januar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Linki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2014 at 21:38
Har drevet og funnet frem til gamle bilder av Galleberg stasjon har litt lyst til og prøve og bygge en kopi...prøve... Kan nesten grantere at det ikke skjer, men uansett er det morro og grave i gamle bilder og historier
Tut tuut
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.