MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - RP25 eller NEM
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

RP25 eller NEM

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: RP25 eller NEM
    Posted: 03 februar 2009 at 20:20
SKAL ha RP25 hjul???
Betyr det at vi må bytte ut alt man har??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 06:44
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

SKAL ha RP25 hjul???
Betyr det at vi må bytte ut alt man har??


Ja, jeg stusset også ved denne. Det betyr at intet av det jeg har hjemme vil kunne brukes.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 08:35
Hei!
 
Ja, det er korrekt at vi denne gang ønsker materiell med RP25 hjul på lik linje med hva f.eks. er praksis ved treffene på Gardermoen.
 
Årsaken går først og fremst på at det bygges fler og fler moduler med spor som passer best med disse hjulene.
 
Vi har jo allerede her i landet den situasjonen at de som ønsker å delta med materiell på treff av "gammel epoke" må gå så langt som til å rive av sine koblinger og montere noen metalltråder til kobling for å kunne delta med sitt materiell. Det slipper hvertfall de som kjører moderne... 
Et bytte av hjul på modeller vil for det første være en teknisk mindre jobb som og er reversibel om man ønsker, men som og vil kunne sees som en standardheving siden materiellet jo får en mer forbilderiktig utførelse og (hvertfall med de hjulene jeg har sett) bedre løpeegenskaper.
 
Selv har jeg byttet hjul på både gamle Lima B5-vogner og på nærmest alt av splitter nye roco godsvogner etter å ha sett hvilken virkning det har.
 
Dag Cato Skårvik har ved en tidligere anledning gjennomført en fellesbestilling av slike presisjonshjul fra Tyskland, og vi vil se om ikke vi utover sommeren kan få til en tilsvarende ny fellesbestilling. Annonsering vil i så fall skje her på forumet.
 
Mvh
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 08:47
Jeg bare lurer på......?
Er kravet om RP25-hjul (og også TB-koblinger) i Fremo et særnorskt krav, eller er det gitt med støtte i Fremo-organisasjonen sentralt/internasjonalt, slik at alle som kjører på Fremo-moduler skal ha dette?
 
Jeg trodde at Fremo er en ens standard som skal sikre kompatibilitet på tvers av landegrenser og egne preferanser? - Gjøres da dette for å ekskludere flest mulig? Dette kan ikke være noe som fremmer utbredelse av MJ som hobby og Fremo som et godt alternativ til eget anlegg?
 
Jeg kan forstå at enkelte ikke kan få modulene sine modelltro nok og derfor har "egne" krav til materiell og sporstandard. Dette kan de gjerne gjøre for meg så lenge de ikke er premissgivere. - Likeså trodde jeg at hovedhensikten med Fremo er trafikkspillet? Da er funksjonssikkerhet og standardisering nøkkelbegrep for meg.
Nå er trafikkspill uinteressant for meg (og derfor har jeg vel ikke bygget modul - enda) men jeg orker ikke tanken på å bygge om materiell som tilfredstiller NEM-standard med god margin (som de fleste hyllevarer i dag gjør) bare for å kunne kjøre dem på Fremo-treff. - Da blir jeg heller hjemme.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 10:02
Fremo som "organisasjon" stiller seg såvidt jeg har fått med meg nøytral til alle disse emnene og overlater slike beslutninger til treffarrangør.
 
Skal noen medbringe materiell til et FREMO-treff i Tyskland så må det tilfredstille de spesifikasjonene som den tyske arrangøren setter. TB-kobling er vel en særnorsk ordning her hjemme (burde egentlig ikke stå i "den norske standarden" etter min mening) som aldri kommer til å bli brukt i Tyskland vil jeg tro. Mens RP-25 hjul blir et mer og mer vanlig krav på treff også i Tyskland. Det er som sagt en del diskusjon om dette i de senere numrene av foreningens blad HP1, men bunnlinjen i det hele er (som Dag Cato bestandig ynder å si) at "standard er hva som bygges" og når det bygges moduler med snevrere toleranser så blir det opp til treffarrangør å bestemme hvilke kriterier som ønskes oppfyllt og om det er modulene eller materielltilgangen som skal være bestemmende.
 
Det vil ikke være noe problem å arrangere et FREMO-treff her hjemme med krav til NEM-hjul. Det eneste som kreves er at noen er villige til å arrangere treffet, og spesifiserer i invitasjonen at både moduler og materiell skal kunne brukes etter den standarden.
 
Å si at materiell skal følge NEM normen vil faktisk være 100% like premissgivende som å si at den skal følge RP25 siden det da vil medføre at de som har bygget om sitt materiell til RP25 da blir like "ekskludert"
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 11:15
Originally posted by eika eika wrote:

 
Å si at materiell skal følge NEM normen vil faktisk være 100% like premissgivende som å si at den skal følge RP25 siden det da vil medføre at de som har bygget om sitt materiell til RP25 da blir like "ekskludert"
 
Eirik


Nei, det kan ikke være riktig. Rp25 og sågår Fine-scale materiell går fint på samme spor som NEM-materiell.

Forøvrig er jeg enig med Eirik: Det er opp til treffets arrangør hva slags materiell, epoke, standard og skala for den saks skyld et treff skal inneholde.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 11:40
Jeg gikk over til RP25-hjul for nesten 30 år siden, og har aldri angret på det. RP25-hjul har runde flenser som kompenserer for lavere flenser og vel så det mht avsporingsfaren. RP25 går på code 55 spor og oppover, men har du store flenser er det begrenset på hvor lett skinnegang du kan kjøre. Altså er RP25 mer universelt enn NEM. 
Svein S
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 12:30
Hvor dan er det å bytte til RP25 på lokomotiver da?
Det er jo en del lok der ute som har "MEGET" store flenser! (Feks. Lima)
Jeg vet jo ikke hvordan det er på Hobbytrade/Roco og andre...
(Har et håp om at eg skal få byttet på alt)


Edited by Ørjan - 05 februar 2009 at 12:31
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 12:50
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Hvor dan er det å bytte til RP25 på lokomotiver da?
Det er jo en del lok der ute som har "MEGET" store flenser! (Feks. Lima)
Jeg vet jo ikke hvordan det er på Hobbytrade/Roco og andre...
(Har et håp om at eg skal få byttet på alt)
 
Det er vel også derfor det står i innbydelsen at "Lokomotiver som skal benyttes BØR være utrustet med RP25 hjul.". Vogner er enkelt å bygge om (dvs. bytte hjul), men lok kan i beste fall være mer arbeid.
 
På den annen side er jeg ikke sikker på om lok med de virkelig store flensene (f.eks. Lima som er nevnt ovenfor) i det hele tatt er ønskelige på treff, siden de ofte har mindre gode kjøre-egenskaper. Dag Cato har såvidt jeg vet byttet til RP25 på en Di3 (han kan sikkert si noe om det selvTongue), så det er ikke noen umulighet å bygge om de fleste lok som har NEM-hjul.
 
Bakgrunnen for disse mer spesielle kravene er at FREMO generelt ønsker å bevege seg i retning av større forbilderiktighet, der hvor det er mulig. Dette gjelder moduler, materiell og selve kjøringen. Derfor går vi bort fra kode 100 spor (selv om det fortsatt finnes på eldre moduler), vi går bort fra NEM-hjul (selv om de fleste modeller fortsatt produseres med slike), og vi har her i norge valgt å bruke TB-kobbel på i alle fall eldre materiell (selv om tyskerne og andre ikke vil gjøre det samme). Forøvrig kan man jo lese i siste Hp1 at det nå foreslås nye koblinger som alternativ til NEM, også i TysklandWink.
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 13:04
HeiSmile
 
Der kan købes RP 25 hjul/aksler i de fleste velassorterede foretninger rundt om i Europa/USA.
 
Prøv feks :
 
Finescalehjul kan købes hos vore venner i Göteborg:Smile
 
Og til de som har drejebænk til rådighed er værkstøjet hos Fohrmann:Smile
se nederst på siden
 
Drejestål:
 
Opspænding:
 
Prøv dog først på nogle gamle hjul - lidt øvelse - så skal det nok fungere.Smile
Endnu en spændende side af vores hobby Wink
 
Modelbanehilsen
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 05 februar 2009 at 13:08
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 17:29
Stemmer det slik at det er flensene (pizzakutterene) og lengden mellom de som er RP25? Eller har jeg misforstått?
mvh
Ørjan
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 17:39
Hei

Her finner du RP25 Wheel Contour.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 17:43
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Stemmer det slik at det er flensene (pizzakutterene) og lengden mellom de som er RP25? Eller har jeg misforstått?
mvh
Ørjan
 
Du har jo masse US-lok Ørjan, snu dem opp ned og sammelign.
US-lokene har RP25 hjul
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 17:59
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Stemmer det slik at det er flensene (pizzakutterene) og lengden mellom de som er RP25? Eller har jeg misforstått?
mvh
Ørjan
 
Du har jo masse US-lok Ørjan, snu dem opp ned og sammelign.
US-lokene har RP25 hjul
 
Har da ikke noe US-lok eg!
Er kun NSB her i huset!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 18:13
Kan nevne at på flere av de siste store tyske treffene for "standard-Fremoister" har det vært RP25-krav. På årets himmelfartstreff i Perleberg (epoke IV) og Rendsburgtreffet til høsten gjelder samme krav.
Så trenden er tydelig.

Bra at det også er en trend blant fabrikantene om å levere hjul med små flenser da.  Jeg har sikret med den nye svenske kjølevogna fra Hobbytrade og de hjulene nærmer seg RP25, dog uten at jeg har målt:

På bildet har jeg lagt en RP25-aksel oppi vogna. Synes ikke forskjellen er så enorm.  Kanskje de vyrde herrer med finskala stasjoner kunne testkjøre litt? 
Men:
Jeg etterlyser litt innsats hos forhandlerne for å levere RP25-hjul til det togmateriellet de selger.  Siden aksellengden må være rimelig akkurat riktig så synes nok flere enn jeg at det blir "noe træl" å måtte sørge for dette. Kvaliteten på modellene blir jo stadig bedre og da bør vel ditto hjul følge etter?


Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 18:22
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Stemmer det slik at det er flensene (pizzakutterene) og lengden mellom de som er RP25? Eller har jeg misforstått?
mvh
Ørjan
 
Hei ØrjanSmile
 
Nej afstanden mellem "pizzakutterne" har intet med RP 25 normen at gøre. Det er alene profilen for det enkelte hjul og mest drejer det sig om profilen for så vidt angår netop "pizzakutterne".  (i RP 25 normen kan de næppe skære en pizza).LOL
 
Altså udformningen af hjulets bæreflade (vinklen) og flansen.Big%20smile Afstanden mellem hjulene på akslen, bør altid være 14,3 mm. (H0)
 
Iøvrigt gør vinklen på hjulets bæreflade at vognen søger mod midten af sporet og samtidig udligner det i virkeligheden behovet for en forskel i hjulenes diameter i en kurve. Der er længere på den yderste skinne end på den inderste. Sleepy 
 
På en bil benyttes her et differentiale, men på jernbanen benyttes som bekendt stive aksler.
 
 
Dan
 
 
  
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 18:27
Dan: Takk for oppklaring:-)
Takk for den linken og KjellAn!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 20:47
Back to back, altså avstanden mellom innsiden av hjulene skal være 14.4 IKKE 14, 3. Finescale opererer med 14,8, og et RP25 hjul kan i praksis være mellom 14,4 og 14,8.
Nyere NEM hjul som har en flens med bredde mindre enn 0,9mm kan spores ut til 14,4 og vil fungere utmerket på selv våre finscale sporveksler. Sjekk med et skyvelære.
Men som Svein Sando sier, har du først begynt å bytte til finere flenser er det ingen vei tilbake.

Hjul kan kjøpes fra - http://www.luck-feinmechanik.de/ - og kjøp like godt RP fine scale med en gang. De fungerer like bra, og ser enda bedre ut enn vanlige RP 25.
Steinar
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 22:22
Hei SteinarSmile
 
Tak for rettelsen. Sådan kan det gå så galtEmbarrassed
 
De 14,3 mm jeg referer til, har jeg husket fra Nem normerne og det er jo lidt dumt, når vi taler om RP 25.
 
Jeg beklager og næste gang jeg forsøger med hukommelsen, må jeg hellere kontrollere en ekstra gang. (Har nok noget med alderen at gøre)
 
Mange hilsner
Dan 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.