MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Varmhvite lysdioder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Varmhvite lysdioder

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Varmhvite lysdioder
    Posted: 13 august 2009 at 23:03
Høsten nærmer seg og det er tid for å få lys i husene til preiserne våre. Jeg har vært på jakt etter såkalte "varmhvite" lysdioder, og "snublet over" en enkel løsning.
 
Hos Clas Ohlson har de en "lysslynge" med varmhvite LED, beregnet for batteridrift. Varenummer 36-3330. Den inneholder 10 LED, batteriholder med bryter, for 29 kronerTongue.
 
LED"ene er koplet sammen med ledninger, så for vårt bruk vil det normalt være aktuelt å fjerne disse ledningene og bruke LED"ene enkeltvis eller noen få sammen. Når man skjærer opp plaststrømpen rundt en LED (med en skarp kniv på langs), og tar bort silikonproppen som ligger inni, kan man enkelt lodde av ledningene. Da ser en enkelt LED ut som på bildet under.
 
 
LED"en har to ledninger, den ene er litt lenger enn den andre. Denne lengste skal koples mot pluss-polen på strømforsyningen eller batteriene.
 
Hver LED trekker ca. 11 mA ved 2.9 V. For en 12 V strømforsyning kan man for eksempel bruke en 1000 Ohm seriemotstand. Jeg vet ikke hvor mye strøm disse LED"ene kan tåle, men de gir i alle fall mer enn nok lys til bruk inni bygninger med 680 - 1000 Ohm seriemotstand og 2-3 LED i seriekopling. Det er også mulig å bruke den medfølgende batteriboksen (6 Volt) og en tilsvarende mindre seriemotstand. Den motstanden som er montert inni batteriboksen er beregnet for 10 LED i parallell, og blir muligens noe for liten dersom man bare har 2-3 LED.
 
Hver LED har en konkav ende som er beregnet til å spre lyset rundt til sidene. Dette er ikke nødvendigvis det vi ønsker, så for å få en mer samlet "lyskjegle" ut fra toppen av LED"en så kan den med fordel files ned noe på tuppen. Jeg slipte mine på en smergelskive...Embarrassed
 
Dermed kan man enkelt og rimelig få lagt inn lys til preiserne. Det blir de sikker glade for (de også)LOL.
 
Hilsen Halvor
 


Edited by halvors - 13 august 2009 at 23:04
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2009 at 08:42
Originally posted by halvors halvors wrote:

 
 
Hver LED trekker ca. 11 mA ved 2.9 V.
 
Hilsen Halvor
 


Regner med at du kan justere spenningen til 3,6v
Alle "hvite dioder" går på denne spenningen.
Begynner den å skifte farve tåler den det ikke Smile

I alle fall, jeg løper og kjøper.

Hilsen Nils
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2009 at 18:15
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:


I alle fall, jeg løper og kjøper.
Hilsen Nils


Ja! Det blir en tur til senteret for meg også!

Edited by SverreNN - 14 august 2009 at 18:15
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2009 at 19:03
Det så ut som en veldig god ide.
Kan være jeg også må kjøpe meg en slik når jeg skal utover. Wink
Eirik
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 22:22

Ikke for å strø salt i noens sår, men dette er for mitt vedkommende gammelt nytt. Har brukt lysslynge fra Ikea og Europris til samme formål.

Genial idè er det hvertfall og mye billigere enn mj-stæsj:-)

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2009 at 18:35
Jeg ser over at det er hevdet at driftsspenning for hvite lysdioder er 3,6 V.
Min erfarig tilsier at da blir det "kortvarig glede".
Stort sett tåler slike små dioder 20 eller 30 mA (og ikke mer enn det  - over tid). Da bruker spenningen å være 3,2 V. - Jeg bruker ikke over 3,0 V for ellers blir lyset for kraftig, synes jeg.
 
- Uansett, er det fornuftig å sette en liten motstand i serie med alle kretser som inneholder en lysdiode, uten at denne kretsen har et annet strømbegrensende element. Alle lysdioder er ulinjære ( dvs. at strøm og spenning ikke følger lag som på en glødelampe). Derfor kan man oppleve en voldsom økning i strømmen på hvite lysdioder når de siste tiendedels volt kommer til fra 3,0 V og oppover.
 
- Ellers har jeg brukt en LED-lyslist fra IKEA som heter "Dioder" som vognbelysning i flere år.
Disse diodene er noe hvite ("sunny" = passer best for moderne vogner med lysrør) men man kan kjøpe en gul filtpenn med glassmaling for å dempe dem ned. Det kan også være lurt å montere aluminiumstape i vogntaket, samt snu diodene mot taket for indirekte belysning. Dette gir jamnere lys i vognen og man trenger ikke mer enn ca. 6 dioder for å få jamnt lys i hele vognen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.