MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trafo 16 V vs pære 12 - 14 V
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trafo 16 V vs pære 12 - 14 V

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trafo 16 V vs pære 12 - 14 V
    Posted: 08 august 2009 at 16:57

Hei,
jeg har veldig lavt kompetansenivå når det kommer til elektrisitet, og er derfor nødt til å etterspørre hjelp her på forumet til følgende:

Jeg har en trafo (AC) med fast spenning 16 V ut. I tillegg har jeg en lyspære som bare tåler 12 - 14 V. Finnes det noen enkle tiltak som lar meg bruke pæren sammen med trafoen?

Mvh
Ben

Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2009 at 19:10
Antagelig tåler den 16 V, men vil ha noe kortere levetid enn ved lavere spenning.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2009 at 21:47
Mål spenningen på trafoen (med belastning) så vet du hvilken spenning du har med å gjøre.
Mange trafoer gir faktisk høyere spenning enn det omsetningsforholdet tilsier. Dessuten har de fleste av oss 230 - 240V i stikkontakten mens trafoen er oppgitt ved 220V.
En håndregel sier at 10% for høy spenning gir halvert levetid på glødelamper. Derfor bør merkespenning ikke overskrides - det blir lett for kostbart.
 
Den enkleste måten å redusere tilført spenning til lampen, er å bruke en motstand i serie - men da må du i tillegg til merkespenning, kjenne effekt eller strøm for å beregne riktig motstandsverdi.


Edited by Kjell H. - 09 august 2009 at 21:47
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.