MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Strekningen Otta- Sel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Strekningen Otta- Sel

 Post Reply Post Reply
Author
Dovrebanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovrebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Strekningen Otta- Sel
    Posted: 19 juli 2009 at 14:15
Hei.
 
Jeg har lenge gått med planer om å bygge strekningen mellom Otta stasjon og Sel stasjon i fremo slik det så ut ca 1950/60. Siden jeg er fra Sel tenkte jeg og begynne med denne stasjon. Stasjonen og sporet har desverre blitt utsatt for mange endringer de siste årene og jeg lurte derfor på om noen vet om foto eller tegninger av Sel fra den aktuelle tidsperioden. Setter også pris på tips og triks i forbindelse med et slik prosjekt siden jeg er helt fersk som fremobyggerSmile
 
Mvh Odd Ivar
 
OIS
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 14:34
Hei,

Begynn med noen strekningsmoduler - ikke en stasjon!

-pål-
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 15:11
Hei
 
Velkommen som Fremo-bygger!
 
Som Pål sier så kan det være fornuftig å starte med en strekningsmodul for å høste litt erfaring, selv om det er forståelig at man har lyst til å gå i gang med "sin" stasjon med det samme.
Man kan eventuellt bygge en strekiningsmodul med et sidespor på, etter det jeg kan se lå det et sidespor på linjen nord for Otta?
Selv bygget jeg en strekningsmodul med et sidespor inn til en liten industri, og har hatt mye glede av den.
 
Men du finner jo litt bilder fra Sel på Stasjonsdatabasen til NJK, ser jo ut til å være ganske spennende med lastesporet til Stenexporten.


Edited by jevistad - 19 juli 2009 at 15:15
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2009 at 23:56
HVis han skal bygge fra perioden 1950/60 så la sporet til Stenexporten definitivt innenfor stasjonsområdet den gang. Kryssingsporet er senere flyttet i forhold til den opprinnelige stasjonen.

Det forhindrer en selvfølgelig ikke å bygge en Fremo-modul med inspirasjon fra sidesporet til Stenexporten og moderlere som fra 1950/60, men utelate at stedet da var en full stasjonen. I MJ er alt tillatt.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2009 at 01:17
I TMJK bygger vi jo et anlegg der stasjonen "Ødsle" er basert på Sel. Sporplanen er tilnærmet den samme som den var på den tiden du nevner. Se TMJKs blog for sporplaner, her.

Her er en liten utgave, Ødsle er oppe til venstre:

Back to Top
Dovrebanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovrebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2009 at 23:11
Takk for tilbakemeldingene. Tenkte meg en tur til jernbanemuseet for å se i biblioteket der om de har noe interesant. Har så smått begynt med en strekningsmodul sør for stasjonen på sel.
OIS
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.