MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Piko er det bra?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Piko er det bra?

 Post Reply Post Reply
Author
humhum8 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote humhum8 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Piko er det bra?
    Posted: 12 juli 2009 at 20:35
Hei.
 
Jeg skal starte med modell jernbane bygging om noen dager. Jeg venter på 2 startsett i posten som er Piko sett. Det ene er digitalt det andre er analogt men satt inn digidal decoder.
 
Jeg lurer bare på om Piko er et bra sett ?
 
Må jeg bare bruke piko skinner for å utvide eller passe andre merker også ?
 


Edited by humhum8 - 12 juli 2009 at 21:30
HuMhUm8
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 00:15
Jeg startet med PIKO. Mine lok går enda. Meget bra vil jeg si. Tunge og solide! Ene maskina mi hører man jo på lang vei
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
humhum8 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote humhum8 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 19:36
Hehe bråkete altså ?
 
Ja jeg får pakkene i morgen .
Gleder meg masse.
 
Men er det bare piko skinner som passer eller kan jeg bruke fra andre merker ?
HuMhUm8
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 19:42
Originally posted by humhum8 humhum8 wrote:

 
Men er det bare piko skinner som passer eller kan jeg bruke fra andre merker ?


I utgangspunktet kan du bruke andre produsenters skinner, bare overgangen mellom de er slik at skinnetoppene flukter og det ikke blir et hopp i skjøten. En mindre høydeforskjell på 0,1-0,2 mm kan nok tolereres.
Svein S
Back to Top
humhum8 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote humhum8 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 19:51
ahh takk for det. Stiller dere flere spørsmål jeg. alltid noe jeg lurer på. Jeg får en trafo på 15vA hvor mange tog kan jeg ha på den trafoen der ?
HuMhUm8
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 20:14
maks 2
Svein S
Back to Top
humhum8 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote humhum8 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 20:17
ush da må jeg kjøpe en større da. for jeg kan ik koble en 5,4va og en 12 va på samme skinne sett ? Jeg trodde det var 15 men det er 12 va jeg får.
HuMhUm8
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 20:59
Nå kommer det selvsagt an på hvor mye lokene dine trekker av strøm, samt hva slags andre strømbrukere du vil belaste samme trafoen med. Det går jo an å prøve seg fram, og se hva den greier.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 21:03
HVa mener du forresten med at det ene loket er digitalt og den andre er analog med digital decoder? Når har ikke jeg så veldig mye greie på digitaldrift, men på meg virker det som om du da har to lok med digitaldrift. Da må vel digitalsystemet ditt ha litt strøm, og det er vel kanskje oppgitt hva den trenger av strøm ("type" og mengde), så da vil vel kravene til trafo være stilt der. Det er aner meg at 12 VA kan være litt snaut da, men slikt har mange andre her på forumet mye mer greie på enn meg.
Svein S
Back to Top
humhum8 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote humhum8 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 21:14
Jeg har kjøpt 2 Startsett. Ene var analogt men har fått satt inn digital decoder sånn at togsettene mine kan kjøre på digital jernbane. Det er en 12 va strømforskyning som følger med. Så får håpe det holder. Hvis ikke så må jeg ordne meg noe ganske fort.
HuMhUm8
Back to Top
humhum8 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote humhum8 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 21:46
Sente mail til leverandøren. De sa det ikke var noe problem. kunne kjøre flere enn 2 sett på 12va trafoen
HuMhUm8
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2009 at 23:24
Originally posted by humhum8 humhum8 wrote:

Sente mail til leverandøren. De sa det ikke var noe problem. kunne kjøre flere enn 2 sett på 12va trafoen
Hvilke startsett er det du har kjøpt og av hvilken leverandør?
 
En 12VA digitaltrafo syns jeg passer bra med den Piko selv kaller Digi1 og som i følge deres spesifikasjoner leverer ca. 850mA max til sporet, noe som passer bra med 12VA. 850mA er ikke stort når Pikos lok i følge dem selv bruker 300 til 400mA. Har du vogner med lys eller sluttlys så får de og et lite forbruk i tillegg.
 
Så dersom det er ett av de enkle startsettene med den minste styringen du har kjøpt tror jeg nok grensen din vil gå ved to lok...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
humhum8 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote humhum8 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2009 at 15:11
Jeg har kjøpt Piko Ice3 digitalsettet og Alex analogsettet. Er kun lys på det ene togsettet.
Fungerte meget bra. men jeg kan seriekoble flere gigibokser med 12va så tror dettte skal gå bra :D
HuMhUm8
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2009 at 18:50
Originally posted by humhum8 humhum8 wrote:

Jeg har kjøpt Piko Ice3 digitalsettet og Alex analogsettet. Er kun lys på det ene togsettet.
Fungerte meget bra. men jeg kan seriekoble flere gigibokser med 12va så tror dettte skal gå bra :D
For det første... hva er "gigibokser" ? er det "digibokser" du mente å skrive?
 
For det andre så er vel elektronikken slik om jeg husker rett at ved seriekobling øker spenningen mens strømmen i kretsen er konstant, mens paralellkobling øker strømmen mens spenningen forblir konstant.
 
For det tredje skal man aldri hverken serie eller paralellkoble strømforsyninger ut på modelljernbanesporet. Dersom du skal bruke flere spenningsforsyninger så skal skinnekretsene til hver enkelt være isolert fra hverandre.
 
Men det er så klart fullt mulig å dele opp anlegget ditt i to kretser å sette en digi2 boks til å forsyne ene kretsen. Digi2 er jo bare en booster/forsterker.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
humhum8 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote humhum8 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2009 at 22:18

Ja det er Digi boks jeg mente. Går litt fort i svingene.

Jeg så på tegnningene som fulgte med togsetta. Der er det satt inn 3 digitalbokser på samme skinnesett. Men det er bare for styring av flere tog. Kan kjøre maks 42 va på et skinne sett.
Så da må jeg evnt bygge flere skinne sett for å få flere tog.
Men 2 tog på 12va gikk helt supert.
 
HuMhUm8
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.