MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Titan kran
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Titan kran

 Post Reply Post Reply
Author
1:87 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 mars 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote 1:87 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Titan kran
    Posted: 27 juni 2009 at 03:14
Hei

Jeg samler inn data på dansk (porter) kraner.

 

Den første "Kapittel" av dansk kran er på container kran på Vasbygade som Heljan har laget en modell. Dette kapittelet er tilgjengelig her.
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=59&Itemid=134



Jeg søker blant annet informasjon om Titan kran som vist på bildet. Har noen kjenner om dette kran ble også brukt i Norge?



Edited by 1:87 - 27 juni 2009 at 03:19
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
DK, epoke II-V, digital.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2009 at 20:56
Krana på fast bukk, som den nedre var det iallefall et par stykker av i Drammen tidligere. (Tangen - Rundtom) Pluss at Aass kull på Holmen hadde noe lignene, om ikke husken min svikter.
Back to Top
Snadd View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snadd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 19:29
http://da.wikipedia.org/wiki/Hotellneset
På Svalbard finner du Titankrana!
Den står ved den gamle kullkaia på Hotellneset ved Longyearbyen.
Den har ikke vært i bruk på mange år, men står der som et monument 
over henfarne tider.
Smile

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 21:33
Jeg mener samme type kran var i bruk i Bergen , like ved gamle BMV. - Tror at en er bevart? 
Krantypen er også kjent fra Kristiansand, der det tidligere var et kullimportanlegg på Smiths Kai (like sørvest for Caledonien Hotell). Dette ble revet midt på 60-tallet.
- Om disse var av dansk fabrikat, vet jeg ikke , men konstruksjonen var lik.
 
Det var imidlertid 2 danske kraner langs tørrdokken til tidligere KMV i Kristiansand. Disse var laget av Aarhus Maskinfabrikk. Det er ikke så mange år siden de ble skrotet.
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 22:09
Hei der!

Kranen i Solheimsviken, Bergen ser slik ut i dag: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Solheimsviken.jpg


Edited by Ole P - 15 juli 2012 at 22:15
Mvh le
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2012 at 22:27
Slike kraner, i alle fall lignende var det flere steder på anlegg langs kysten.  Den siste jeg husker i drift var hos K71 (Kullkompaniet av 1871) i Solheimsviken i Bergen
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2012 at 18:06
Der var flere slike kraner i Bergen. Rundt 1970 hadde jeg i flere år sommerjobb hos Jacob Neumann AS på Nøstet i Bergen. Jobbet på sandsiloen som ble leiet av Osterfjordens Sandtak og der hadde de en slik kran. Fikk prøve å kjøre den og det var sannelig ikke lett.

Petter
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2012 at 10:12
Etter et lite søk på kart i Bergensrgionen, med flyfoto ser det ut til at kranen på Silo Damsgård står der ennå.
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2012 at 00:17
Om jeg ikke tar helt feil så var kullkranene på Sørenga i Oslo av samme type, det var vel 2 av dem der...... ?
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2012 at 09:48
I Trondheim har det vært 3 lignende kraner.
Ingen av dem fra Titan - tror jeg.

NSBs kran Fagervika:
http://digitaltmuseum.no/things/flytting-av-kullkran-fra-skansen-til/NJB/JMF040718?query=fagervika&search_context=1&count=35&pos=14

Trondhjems Kulkompagnis kran Rosenborgkaia:
http://www.digitaltmuseum.no/things/trhjems-kullkompagni-fotogr-en-kullkran/TFM-SVB/FTTF.SCH.V.016242/gallery?query=dyre+halse&search_context=1&page=2&count=39&pos=32

Ila og Lilleby Smelteverk/H&F Bachke hadde også en slik kran på Nyhavna.
Den har jeg ikke funnet foto av.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2012 at 15:23
Kullkranene i Porsgrunn ser slik ut, de er der og er i bruk fortsatt.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2012 at 15:37

Det var en slik kullkran her i Bodø helt frem til 90-tallet også.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.