MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med LEnz Digital dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med LEnz Digital dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med LEnz Digital dekoder
    Posted: 15 januar 2005 at 14:52

Hei,

er det noen som kan hjelpe meg med ett heller merkelig problem?

Jeg har instalert digitaldekoder i et Roco-lokomotiv. Det har vært litt kluss fram og tilbake, fordi det krevde en veldig ombygging for å få det til. Det som er så merkelig nå er at loket kjører kjempefint i en retning, mens det ikke vil kjøre i den andre retningen. Det rykker og stopper hele tiden. Er det noen opplagt forklaring på dette?

Med vennlig hilsen

Ben-Sigvald

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2005 at 18:28
Hallo Ben-Sigvald

Dette lukter mer av mekaniske problemer enn digitale. Hvis dekoderen virker, så gjør den det i begge retninger, det er ingen forskjell på innstillinger framover vs bakover.

Gikk loket skikkelig og lett i begge retninger før du begynte dekodermonteringen? Strømopptak OK? Reine skinner? Går loket bedre på rette skinner enn i kurver? Sidelengs bevegelse på hjulene? Mekanikken smurt opp?

Mvh

Terje S


Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2005 at 13:05
Hadde et problem ,med et limalok som bare gikk en vei, hadde loddet feil, så hele lok ble levert til service. lurer på om det ikke var noe med jordinga som sørget for at loket gikk bare den ene veien. Men hopper loket i begge retninger er det dårlig strøm-opptak(møkkete hjul/skinner)

Edited by Wickerman
A matter of life and death
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2005 at 20:43

Som Lars er inne på høres det nesten ut som motoren har en forbindelse til jord. I den ene kjøreretningen vil da "pluss" fra dekoderen komme på rett side av motoren, og loket går helt fint, mens i motsatt retning vil "pluss" gå rett til chassisjorden.

Er du sikker på at motoren er isolert nok, og at det evt. ikke er noen printbaner du har loddet ledningene på som skulle vært kuttet/isolert??

Eirik

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2005 at 22:07

Takk for tilbakemeldinger,

Jording blir desverre på et nivå over det jeg henger med på. Det har ikke jeg helt taket på. Det er et spesielt roco-lok, med midtstilt motor, og "stag" ut til boggiene, som på El18-modellene. Og det var etslags sånn "BRETT" med det jeg regner med du kaller printbaner på, som jeg måtte kutte litt i, for å få klartgjort loket for dekoder. Det er jo strengt tatt ikke sånt man herjer i vei med på egenhånd når man ikke har peiling.... , så det høres veldig rett ut det du skriver. Jeg er desverre av den typen som gjør ting først, og lærer etterpå.

Desverre må jeg nå reise vekk noen uker, så jeg får ikke tid til å se mer på dette loket før jeg er tilbake, men til da kan kanskje noen forklare meg litt om jording. Er det noe som er på alle lok, eller bare på noen modeller?

Ben-Sigvald

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.