MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Selvbygd stasjon i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Selvbygd stasjon i H0

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selvbygd stasjon i H0
    Posted: 20 juni 2009 at 19:10
Har tildligere postet bilder av denne stasjonen i annen tråd, men trekker den ut i egen tråd for at ting ikke skal bli totalt uoversiktlig.

Stasjonen i fråga er en modell i H0 av Flornes stasjon på Meråkerbanen, forbildet stod ferdig til banens åpning i 1882. Beskrivelse og tegninger av stasjonen finnes i På Sporet nr. 33 (Mai 1982)

Modellen ble påbegynt dette året, og den feiret altså 25 års jubiluem for to år siden. Det som er flaut er jo at den ennå ikke er ferdig, den ble plassert "Midlertidig" på TMJKs anlegg allerede tidlig i 1983 da dn var ca. 90% ferdig.


Modellen plassert på TMJKs gamle anlegg. Lokene er Brimalm type 31-maskiner.


Bygningskroppen komplett med etasjeskiller og innervegger er skåret ut i 2mm flykryssfiner. Hardt å skjære for hånd!

Ytterveggene er kledd med Northeastern profilerte flak.

Denne konstruksjonen har vist seg forbløffende stabil, ikke tegn til vridninger i modellen etter alle disse årene.

Vinduene er bygd av Northeastern lister (for det meste 1"X3"). Listverk er også Northeastern.

Taket er papir klippet med "Sikk-sakk saks", limt litt for upresist og malt uten større innlevelse.

Modellen er penselmalt med humbrolfarger, alt listverk ble malt før bygging. Gulfargen er Humbrol 74, og jeg synes denne ser ut til å stemme bra med den gulfargen NSB var veldig glad i en lang periode.

Så spoler vi fram til 2009, og modellen skal snart plasseres på Undredal stasjon på TMJK.

Jeg lovte å ha modellen ferdigstilt etter dagens standard til messa i april, men det viste seg at jeg for med løgn.

Like godt at jeg ikke forserte arbeidet, det er selvsagt mye mer arbeid med å ferdigstille modellen enn jeg hadde trodd.

Taket var det første jeg tok tak i (pun abolutely not intended). Det gamle taket ble fjernet, og hele huskassen ble justert ved å slipe veggene mot en glassplate med pålimt smergelpapir. Dette ble gjort for å få til en bedre passform mellom vegger og det nye taket.

Laserskårete papirstrimler ble innskaffet, og disse ble limt ned med spraylim på 1mm flykryssfiner.

Taket ble sprayet med Vallejo akrylmaling i den gråfargen jeg mente var den mest represntative på et skifertak. Så ble så mange kiferstein som jeg bare orket malt med forskjellige valører av den samme gråfargen.

Taket er i skrivende stund ikke smusset, det er derfor ikke noe problem at det muligens ser litt spraglete ut.

Modellen med nytt, usmusset tak og uten beslag og vindskier.

Beslag til møne er lagd av 0,13mm styren. Tenkte først å bruke papir, men fordi jeg ville male beslaget før jeg monterte det var ikke det noe godt valg siden papir bulker seg under maling.

Beslaget ble lagd ved at jeg skar ut en ca. 20mm bred strimmel styren som jeg risset en brettelinje i på midten. Så ble plasten brettet og skåret ned til en 2mm bred V-profil. Det er nærmest umulig å brette en 4mm stripe på langs med godt resultat, jeg greier det ihvertfall ikke!

V-profilen (ca 20mm lenger enn taket) ble så tapet fast langs hjørnet på en trelist for maling. Malte den med en lys, blågrå Vallejo akrylmaling.




Etter at den hadde tørket ble den tørrbørstet med MIG rustfargede pigmenter, samt litt grafittpulver (for litt metallisk overflate).


Ferdigmalt takbeslag lagt på skiferprøve.

Men det er fortsatt mye som gjenstår.
Stikkord: Overbygd veranda, fundament, skorsteiner, stasjonsskit, lyskupler på platformsiden, stige på vegg, søppelkasse, takrenner, oppslagstavle, postkasse, og trapp på bakside.

Så det blir nok noen oppdateringer etterhvert

Edited by Håvard H - 20 juni 2009 at 19:34
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2009 at 05:57
Mycket trevligt initiativ HåvardThumbs%20Up
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2009 at 09:54
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Mycket trevligt initiativ HåvardThumbs%20Up


Takk!
Tilleggsopplysning om beslaget på møne: I mangel av eksakte mål fra forbildet (dessverre er det revet) tok jeg utgangspunkt i bredden på et blikkbeslag på huset der jeg bor. Dette beslaget var 2 X 130mm, rundet av til 2X2mm i H0.
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2011 at 19:40
Clap Mæget pent Håvard! Skifertak er nemligen ikkje enkelt å finne rette fargekombinasjon på...
Alle er forskjellig etter vær og vind, men ser ut til at dette skulle være bra på dette bygget!
Jeg jobber for tiden med endel tak, og ikke funnet den rette fargen enda. Blir lettere å se når
modellen står i sitt rette element vil jeg tro! Smile Har i tillegg masse bilder å følge, men...

Hadde du en fargekode på dette taket? Embarrassed

Stein
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.