MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt digitalt startsett !!!!!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt digitalt startsett !!!!!

 Post Reply Post Reply
Author
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt digitalt startsett !!!!!
    Posted: 14 januar 2005 at 11:01

Hallo !!

Tenkte å legge inn et innlegg og fortelle litt om mine seneste erfaringer med modelljernbane.

Jeg hadde en modelljernabane da jeg var guttunge. Denne ble senere pakket bort og har ligget i mange år. Jeg har en sønn på snart 6 år som lenge har vært meget fasinert av tog.

Vi "gutta" bestemte oss for å sjekke litt rundt muligheter som fantes på modelljernbane i dag.

Vi bestemte oss for å bestille et nytt digitalt startsett for å ha et sted å begynne. Startsettet kom i går og da ble det nesten som julekvelden på nytt. Vi har kjøpt et digitalt startsett fra Roco, som inkluderer et flott ICE 2 togsett. I tillegg ble det innkjøpt en del ekstra skinner av den typen som ligger med i startsettet og et digitalt damplokomotiv med decoder.

Vi satte opp en testbane på gulvet og både far og sønn ble da veldig opptatt og fasinert. Banen fungerte kjempeflott, dette ble saker.

Målet vårt er å lage et permanent anlegg i kjelleren, hvor vi har et rom på ca. 6 x 3 meter til disposisjon. Har tenkt å lage enten en L-formet eller U-formet bane. På sikt ser jeg for meg et anlegg i flere plan med bla. oppstillingsspor og landskap av forskjellige slag.

Jeg har lest en del om MJ her på forumet og på hjemmesidene til en del av dere som er aktive. Blir fasinert av å se hvordan dere bygger anlegg og landskap, det er veldig mange kjempebra anlegg rundt omkring.

Har litt problemer med å lage forslag til sporplan til anlegget hjemme. Finnes så mange muligheter med landskap, terreng, forskjellige plan osv at man blir litt forvirret.

Er det noen som har forslag til sporplan for et anlegg. Har ikke gjort noen tanker hverken om tidsepoke, type rullende materiell eller annet enda. Tenkte å høre om det er noen som har innspill på planer og deretter jobbe ut fra dette.

På forhånd takk.

Mvh

PIO

 

Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2005 at 15:57
Hei.

Skal ikke komme noen forslag til sporplan ol.

Jeg var selv i din situasjon for noen år siden. Det viktigste jeg erfarte var at det måtte avsettes deler av banen som var relativt "grovt" bygget. Dette innbefattet da kun fjellformasjoner som var malte, samt oppmerkede veier. Det ble fort kappkjøring med toget med lekebiler samt andre voldsomme aktiviteter på anlegget.

Videre så måtte det kjøpes inn noe matriell som ikke var av det dyreste slaget, som kunne stå på anlegget hele tiden. De dyreste modellene ble satt på hyllen i denne perioden. Det er utrolig hva 6 åringer får til. (Katten i huset benyttet også mj-anlegget til soveplass)

Lykke til videre!

Per-Arild

Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2005 at 22:31

Hallo !

Takk for svar.

Det med katta kjenner jeg godt til ja.

Har et damplok som ikke fungerte helt bra og tenkte jeg skulle sette det bort på en plass som katta ikke klarte å få tak på det.

Målet var å ta det frem og reparere det snart.

Men jeg undervurderte katta til tusen. Han kom opp på hylla og fikk revet hele greia i gulvet. Delene sprutet og bøyde seg så det var det loket..... Ikke pent å skylde på katta da for jeg kunne jo godt ha satt det på en tryggere plass. Neste gang skal MJ materiell settes i skap hvis det skal tas av skinnnegangen.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.