MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Amerikanske Start- sett.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Amerikanske Start- sett.

 Post Reply Post Reply
Author
vegard_78 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vegard_78 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Amerikanske Start- sett.
    Posted: 31 mai 2009 at 20:52
Heisann!

Jeg er ganske så grønn i forhold til modell- jernbane (meget grønn), men har likevel kommet til at jeg skal begynne å konstruere meg en bane etterhvert.Har alltid vært fascinert av amerikanske lokomotiver, og ser at det finnes et stort utvalg av disse fra produsenter som Atlas, Bachmann etc. Har til og med sett at et par butikker i Norge reklamerer for at de skaffer materiell fra disse. Spørsmålet mitt er:

-Hvis man kjøper et starter- sett fra Atlas, Bachmann etc. er vel trafoen som følger med 110v ac til 12v DC.
Hva gjør man eventuelt for å få dette til å virke i Norge? -Putter man den originale strømforsyningen rett i veggen sier det vel poff! : )
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2009 at 21:47
Jeg skulle tro at om du kjøper et slik startsett av norsk forhandler burde det følge med en 220V trafo. Har du sett på analoge eller digitale startsett, forresten? Og hvor holder du til i landet? Jeg vil anbefale å ta kontakt med en lokal klubb, hvis den finnes, der får du masse hjelp og råd som kan være verdifullt i en oppstartfase, dessuten treffer du andre med samme interese, og det er jo alltid hyggelig. Lykke til og velkommen i hobbyen!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
vegard_78 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vegard_78 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2009 at 22:09
Hei!

Tja, har faktisk ikke sett reklame for hele start- sett hos norsk forhandler, men blant annet en butikk i Drammen med egen nettside, reklamerer for en del amerikansk utstyr. -veien var jo da ikke så vanskelig for å se på produsentenes egne sider.. Men går vel ut fra at om man kjøper et lokomotiv beregnet for 12V likestrøm (som de fleste amerikanske settene ser ut til å bruke kan man vel kanskje ikke benytte strømforsyning fra f.eks märklin eller andre tyske produsenter?

Analogt eller digitalt utstyr..vet ikke helt, men digitalt betyr vel at man har muligheter for å kjøre flere tog samtidig i motsetning til analogt(?).

Jeg holder til i Råde, Østfold. :)
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 09:25
Hei
Du har i prinsippet tre valg.
1) Kjøpe en såkalt skilletrafo som du kopler til strømnettet og som gir 110V utgang. Eksempler på dette finner du f eks på:
https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog
(Ikke langt fra Stor-O-senteret på Grefsen i Oslo). En del elektriske forretninger rundt om i landet kan også skaffe deg slike. Som du ser er prisene veldig variable, så togsettet ditt kan bli alt fra ca  250 til flere tusen kr dyrere.

2) Et mye bedre alternativ er å glemme medfølgende trafo og kjøpe deg en separat kjøretrafo - og da blir spørsmålet analog eller digital kontroll.

2 DCC:
kanskje en Digitrax Zephyr eller MRC Prodigy (men da må du ha en dekoder installert i ditt lokomotiv...). PÅ Norsl modelljernbane på Strømmen har de PRC med trafo til litt under 1300 kr - et røverkjøp. Digitrax skaffes i Norge fra Arnkværn, Lars Erik, Brumunddal).

2 Analog
Hvis du ikke vil gå for DCC-kontroll, eller så kan du jo velge blant andre som leverer vanlige trafoer for toskinnedrift. Roco eller Fleischmann er vel mulig å skaffe i Norge.

Med alternativ 2 finnes det også et godt bruktmarked da mange skifter fra analog styring til digital styring (DCC).

Lykke til!
OlavM
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 10:00
Takk, Olav, du skrev det jeg burde skrevet og skal jeg avgi stemme går den til 2) 2: Digital. Det åpner så mange flere muligheter. Mange modeller leveres med dekoder innstallert og skal man ettermontere er det som regel ganske greit også. Jeg har nettopp bygget om 3 stk amerikanere...
 
En ting til: Østfoldinger, våkn opp - vi har en ivrig nybegynner som trenger dere!!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 10:13
Gå for den digitale løsningen! Det er mitt råd! Åpner så mange flere muligheter og er verdt pengene etter min mening!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 11:18
Hei!
 
Du burde absolutt kjøpe en digital løsning! Jeg kjøpte en Digitrax Zephyr hos Lars Erik i Brumunddal for noen år siden, og kan ikke få fullrost den! Jeg vil påstå at den er perfekt for en nybegynner, og nå som jeg har lært den å kjenne er jeg ikke så sikker på om den skal skiftes ut på mange år! Anbefales varmt!Thumbs%20Up
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 13:34
HEi
Ang Digitrax Zephyr så skifter du ikke ut den, du bygger ut og bruker den fortsatt...

Det er fordelen med å velge fornuftig utstyr fra starten av..., dvs utstyr som lar seg bygge ut etter hvert som bane, økonomi og krav endrer seg.

Som du skjønner er jeg også meget fornøyd med Digitrax.

OlavM
Back to Top
vegard_78 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vegard_78 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 15:17
Aha, skjønner at digitrax er tingen...
-Hvor mange tog kan man styre med en slik? Tror ikke jeg kommer til å ha behov for mer enn to- tre stykker av gangen uansett hehe..
-Angående digitrax; er det slik at lok"ene ha støtte for digital styring generelt, eller Digitrax spesielt?

(Takk for greie svar forresten).
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 16:04
1) Det er mange fabrikater styringsssytem, Digitrax er en av dem.
2) Det er mange fabrikater dekodere, Digitrax er en av dem.
Så lenge systemet og dekoderne er av samme standard, hvilket de fleste nå er, spiller de forskjellige merkene sammen, omtrent som tilleggsutstyr fra hytt og pine til PC"n din.
 
Men for å fortsette å prate pent om Digitrax har de noen fikse dekodere som passer "snap-on" der original printkortet sitter i f.eks. Atlas-lokomotiver:
 
 
Her har jeg tatt av kåpen på en Atlas modell - originalkortet sitter i og dekoderen ligger ved siden av. Som sagt, "snap-on" - du må/bør riktignok legge opp nytt lys, men dekoderen er satt til å akseptere lavvolt LED"s så det er en enkel sak. I tillegg kan det kjøpes til en lydmodul som plugges rett i dekoderen. Til denne modellen er høyttaleren litt stor, men den kan byttes med en eller to mindre.
 
Når det gjelder styring, har jeg et Roco Multimouse system som altså spiller helt fint sammen med Digitrax, ESU og ZIMO dekodere.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 16:24
Dagfinn fyller ut for hva jeg skrev og her kommer litt til:
Med en Digitax Zephyr kan du i prinsippet kjøre ti lok samtidig. Den største modellen er Super Chief, som kan håndtere 120 lok samtidig. Med lok menes her separate enheter, dvs at du kan kople sammen flere lok og kjøre dem som ett.

Og så kan du begynne å tenke deg om ti tog samtidig (som alle er i bevegelse samtidig...) - blir ganske så stor modelljernbane, større enn de fleste har plass til hjemme.

SKal du grave deg ned i dette for å få litt mer info anbefaler jeg nettstedene til de enkelte produsentene, og last ned brukermanualer.

Rådet må likevel bli at du bør starte enkelt, og heller bygge ut etter hvert.
OlavM
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2009 at 16:51
Hei  Vegard

Vi er etterhvert ganske mange i Østfold som har amerikansk MJ i mange forskjellige målestokker. Selv bor jeg i Halden, og det bor noen ganske nær deg også.

De fleste av oss kjører med Digitrax, dog ikke alle.
Jeg har selv en Zephyr med en gammel DB100 (bigBoy booster) og bruker UT4 håndkontroller med eller uten trådløs (infrarød) ettersom.
Siden så mange av oss kjører med Digitrax, kan vi ta med oss våre egne håndkontroller når vi kjører hos hverandre.
På kjørekveld i forrige uke, hadde vi fire fem tog i drift samtidig.
Digital styring øker jo startkostnadene, men gir en mye større kjøreglede når man kjører med flere tog og lokførere.

Spennende valg med amerikansk. Går ut fra at det er HO du tenker på siden du har postet i denne forumkategorien. - Har du tenkt noe på hvilket selskap og hvilken tidsperiode du har lyst til å satste på.
Selv kjører jeg ATSF - Santa Fe fra begynnelsen av 1960, men kunne mange ganger godt ha tenkt meg noe mer moderne tid, f.eks rundt 2000.
BNSF er spennende men også shortlines.
Det kan være en fordel å bestemme seg litt om slikt før du kjøper så det ikke blir for mange bomkjøp. Det er lett å spre seg på mye,
men kanskje ikke alltid like bra for lommeboka.....

Lykke til
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
vegard_78 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vegard_78 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2009 at 21:11
Hmm.. synes de strømlinjeformede lokomotivene fra slutten av 40- tallet er "tøffe". Synes denne "Erie built" fra Fairbanks Morse var litt ålreit med sine dobble frontlykter,

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.