MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Foto
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Foto

 Post Reply Post Reply
Author
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Foto
    Posted: 14 mai 2009 at 21:13
Jeg sliter litt med å ta skikkelige bilder av modellene/anlegget mitt.
Hva slags utstyr og hva slags innstillinger bruker dere?
Tenker jo spess på bildene til jeviestad f.eks. De er jo veldig livaktige
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 14:02
Ojojoj, de stiller du et enkelt spørsmål man kunne skrive bok om! Men, jeg kan jo driste meg til en liten oppsummering:

- Dybdeskarphet: For å ta et "livaktig" bilde bør man ha så stor dybdeskarphet som mulig, altså så liten blender som mulig gjerne f/22. Men videre har man noen objektiver som ikke gir så gode resultater på små blendere. I tillegg, hvis du ikke har en pen bakgrunn bør dette tilpasses. Små blendere gir lange lukkertider og da er stativ essensielt.
- Macro: Resultatet blir best med et 1:1 macro-objektiv, men de kan fort være dyre.
- Lys: Mer essensielt enn stativ. Fotografi er å fange lys, så hvis lyset ikke er bra blir ikke bildet stort det heller. Noen lamper med diffusere etc. må til, gjerne blitser med soft-boxer om du har det.

Mye avhenger litt av hva slags utstyr du har, hva du kan fra før, hva slags bilder du vil ta. Kan du si noe om det?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 16:01
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Jeg sliter litt med å ta skikkelige bilder av modellene/anlegget mitt.
Hva slags utstyr og hva slags innstillinger bruker dere?
Tenker jo spess på bildene til jeviestad f.eks. De er jo veldig livaktige
 
Siden du spør spesiellt om mine bilder, så kan jeg forsøke på et svar.
Takk for hyggelig karakteristikk forrestenSmile
 
Jeg bruker et Canon Powershot A640 som er et "avansert" kompaktkamera med muligheter for manuelle innstillinger slik som bla. blenderåpning og lukkertid.
Jeg tror det kostet rundt 3000,- for et par år siden, og tilsvarende kamera har vel blitt både billigere og bedre etter den tid.
 
Som CarlF sier så gir høyere blendertall større dybdeskarphet, men mitt går bare opp til f/8.
Jeg bruker også laveste ISO verdi (80)
En nødvendighet for å få skarpe bilder er bruk av en eller annen form for stativ og i tillegg bruker jeg selvutløseren.
Jeg er etterhvert blitt meget godt fornøyd med mitt kamera, og vurderer foreløbig ikke å gå opp til speilrefleks, selv om man kan få mer dybdeskarphet og spektakulære resultater med det.
Fordelen med kompaktkamera er at det er lite å drasse på, samtidig som man har bedre mulighet til å komme "inn" i anlegget.
 
I tillegg etterbehandler jeg bildene i PaintShopPro, hvor det viktigste jeg gjør er å forandre på fargetemperaturen, da lysrørbelysning i mitt MJ-rom gir litt blåaktige bilder.
 
 
Den store fordelen med digitalfoto er jo at man kan eksperimentere i det uendelige uten at det koster noe, jeg kan vel innrømme at mine første MJ-bilder med dette kameraet ikke var noe å vise fremWink


Edited by jevistad - 15 mai 2009 at 16:03
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 21:49
Originally posted by carlf carlf wrote:



Mye avhenger litt av hva slags utstyr du har, hva du kan fra før, hva slags bilder du vil ta. Kan du si noe om det?


Jeg har et kompaktkamera fra "krigen" som har greid seg til vanlig innsamling av minner inntil nå.
Etter litt fikling i anlegget mitt har jeg funnet ut at tiden er inne for å fornye fotoutstyret.

Jeg har bestemt meg for Nikon D90 men ikke funnet ut av objektivet ennå. Så her gjenstår endel lesing om tema hvis jeg da ikke bare går for en av kit"ene som Nikon leverer.

Når det gjelder undertegnedes kunskap er den vel heller middels til mangelfull. Jeg kan de grunnleggende tingene, men pga. begrenset utstyr har det vært dårlig med eksperimentering utover det elementære

Edited by aom2 - 16 mai 2009 at 21:50
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 23:50
Originally posted by aom2 aom2 wrote:


Jeg har bestemt meg for Nikon D90 men ikke funnet ut av objektivet ennå. Så her gjenstår endel lesing om tema hvis jeg da ikke bare går for en av kit"ene som Nikon leverer.


Er du i tvil om optikken så ville jeg tatt turen til en god fotobutikk, altså ikke Expert eller et annet sted der en kvisete tenåring står og selger brødristere, og spørre hva de anbefaler for ditt bruksområde.

Skal jeg nevne et objektiv, så kjøpte jeg Sigma 17-70mm f2,8-4,5 HSM "Macro". Her har du altså et stort brennviddespenn, og dermed et ganske allsidig objektiv. Det har 1:2,3 Macro, som for meg har fungert veldig godt. I tillegg er en noenlunde god lysstyrke.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.