MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Avstand mellom vognkasse og perrong
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Avstand mellom vognkasse og perrong

 Post Reply Post Reply
Author
Lemme View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lemme Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Avstand mellom vognkasse og perrong
    Posted: 10 mai 2009 at 12:57
Hei
held på å planlegger plattform/perrong på alnegget mitt,
og lurer derfor på kva avstanden og høyden er i forrhold til vognkasse?
Har tengt å bygge den som ein tre perong eller grs med ståande kantstein.
håper noen kan gje meg svar.
Torbjørn Lemme Vekselstrøm H0 Norskt
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2009 at 13:40

Minimumsavstander kan du hvertfall lese ut av MOROPs NEM normer.

 
Norm 102 for rette strekninger:
 
og norm 103 for kurver:
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2009 at 19:33
Er lettere å prøve seg fram enn å få svar fra de greiene der.
Flere enn meg vet jeg som ikke skjønner eller vil bruke masse tid på å sette seg inn i de normene. Spess når alt er på tysk
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2009 at 20:01
NEM 102 er det da fullt mulig å kunne hente informasjon fra uten å kunne ett ord tysk. Men jeg skal tolke normen for dere.

NEM102  er norm for såkalt frittromsprofil for rullende materiell. Det betyr at det rullende materiell må ikke ha deler som stikker utenfor dette omrisset. Det betyr at konstruksjoner inntil sporet må holde seg tilsvarende unna dette. La oss se hva dette medfører for en plattform på rett strekning.
Hvis man har en lav plattform, så kan den ligge 22 mm fra sporsenter (B3/2 + 1 mm frirom). Dersom du vil ha en høyere plattform, må den ikke ligge høyere enn 10 mm over skinneoverkanten, eller den må ligge minst 25 mm (B1/2 + 1 mm frirom) fra sporsenter. Skinneoverkant (S.O.) er utgangspunktet da det jo bestemmer hvor høyt vognkassene rager.

Hvis plattformen ligger i en kurve, må man se på normen N103 som sier noe om vognkasseutslaget som er avhengig av vognkassebredde, kurveradien og vognlengden. Det er straks en men mer komplisert greie, så det kan hende at tester i marken er det beste der. Men test da med de "værste" vognene du har.

Hvis man er interessert i norske forbilder, så er plattformhøyde forskjellige. Tendensen er at jo eldre forbilder, jo lavere plattform. I mellomkrigstida lå normen på 35 cm over skinnetopp for "vanlige" stasjoner. Lokaltogsplattformer lå lenge på 57 cm over S.O. I dag tror jeg det er enda høyere.




Edited by ses - 10 mai 2009 at 20:01
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2009 at 20:05
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Er lettere å prøve seg fram enn å få svar fra de greiene der.
Flere enn meg vet jeg som ikke skjønner eller vil bruke masse tid på å sette seg inn i de normene. Spess når alt er på tysk


De finnes på engelsk også...
http://www.morop.org/en/normes/nem102_e.pdf

http://www.morop.org/en/normes/nem103_e.pdf

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.