MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - CV verdier for lok med to motorer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

CV verdier for lok med to motorer

 Post Reply Post Reply
Author
olaimset View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olaimset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CV verdier for lok med to motorer
    Posted: 29 april 2009 at 23:43
Ouch
 
Jeg har et EL44 lok fra Trix med motor på hver boggie og har satt inn en dekoder på det. Motorene er parallellkoplet. Jeg opplever at det er veldig vanskelig å få det loket til å gå ordentlig, virker som om motorene jobber "mot hverandre".  Har noen erfaring med dette?
 
Ola nybygger
OlaImset
Tog er topp!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2009 at 11:30
Lok med 2 motorer er faktisk ikke helt uvanlig hos andre produsenter også.
Roco´s IORE er et slikt dobbeltlok. Jeg kjører mine med en felles LokSound2- 1 MB-dekoder. Dette virker ganske bra for dette loket.
På min BM88 som også har 2 drivenheter forsøkte jeg å installere 2 dekodere (LokSound + flere andre "vanlige" dekodere). Dette fikk jeg ikke til å fungere slik jeg ønsket og måtte derfor bygge om settet slik at det nå bare har 1 dekoder (LokSound2- 4 MB). Dette ga ønsket løsning.
 
Min erfaring tilsier at det er stor forskjell på hvordan forskjellige dekodere takler 2 motorer i parallell. Prøv derfor flere forskjellige, om du har?
 
Ellers kan du også prøve å koble ut EMF-funksjonen (eller "cruise-controlen") på dekoderen. Denne kan bli "forstyrret" dersom det er 2 motorer i parallell.
 
Jeg regner med at du allerede har sjekket at begge drivsystem løper like lett og at loket er innkjørt før du digitaliserer?
Back to Top
olaimset View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 18 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olaimset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2009 at 21:53
Takk for svar.  Etter endel om og men så har jeg omsider fått CV verdier som funker. I tillegg har jeg kjørt loket flere timer, og det hjelper også! Men på lav hastighet har det en tendens til å hakke seg framover litt
OlaImset
Tog er topp!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.