MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - N-skala : alltid 1:160 ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

N-skala : alltid 1:160 ?

 Post Reply Post Reply
Author
Skufr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skufr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: N-skala : alltid 1:160 ?
    Posted: 08 januar 2005 at 12:09

Jeg vet vel allerede svaret på det spørsmålet. Jeg finner det allikevel en smule forvirrende at det ikke ser ut til å være konsensus om hvilken skala N skal være. Normalt 1:160 ( iallefall på disse breddegrader ), men noen ganger oppgitt som 1:148. Og i en nettbutikk jeg pleier å bruke i Japan, er N konsekvent oppgitt som 1:150.

Det som er verre er at ikke alle produsenter ser ut til å være like grundige med dimensjonene. Jeg kjøpte to bygårder for en tid tilbake, begge fra Pola hvis jeg ikke husker feil. Begge to var forferdelig overdimensjonerte og fullstendig ubrukelige. Jeg antar at spørsmålet mitt egentlig koker ned til hvilke produsenter av tilbehør som kan anbefales og hvilke man bør holde seg unna ?

 

 

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 13:24
Det er vel heller slik at de fleste bygninger er underdimensjonerte, og at det fører til at bygninger i nøyaktig skala virker overdimensjonert i forhold til de proporsjonene vi vanligvis har på mj-anleggene våre.

Jeg benytter en del N-bygninger på Z-anlegget mitt, og noen av dem virker som de er mindre enn 1:220 også.... bl.a. denne Kirken fra Kibri:



Disse bygårdene fra Kibri er også nærmere Z enn N:



Disse husene har jeg fått av Gunnar Larsen, og sammenlignet med Pola sine N-hus virker de veldig små.

Her er et bilde av N-anlegget til Gunnar:



Dette er Pola-hus, og spør du meg ser de veldig bra ut i størrelse! Flere bilder på hjemmesiden til Gunnar.

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen
Back to Top
Skufr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 07 januar 2005
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skufr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 14:55

Jeg vet ikke om jeg er helt overbevist, Heine. Jeg synes fremdeles de ser litt for store ut. De får lokomotivet til høyre i bildet til å se mindre ut en det er i virkeligheten. Men det ser ihvertfall ut til at vi er enige om grunnlaget for denne diskusjonen, at ikke alt som blir presentert som N-skala nødvendigvis er det.

Jeg sammenlignet to stasjonsbygninger av samme type/periode, en Pola og en Kibri. Det som iallefall er sikkert er at minst en av dem er for stor/liten. Første og andre etasje på stasjonen fra Pola var henholdsvis 27mm og 21mm, tilsvarende for stasjonen fra Kibri var henholdsvis 19mm og 17mm. Nå er det jo forskjell på bygninger i virkeligheten også, men en forskjell i full størrelse på nesten 2m er litt mye synes jeg. Jeg har ikke noe empirisk grunnlag for følgende påstand, men etter å ha sammenlignet bygningene med diverse lokomotiver og vogner ( Minitrix og Roco ) har jeg en følelse av at en skalariktig bygning skulle vært noe midt i mellom stasjonene fra Pola og Kibri.

mvh,

Yngve

 

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2005 at 14:37

Her er du inne på to forskjellige ting.

At britiske modeller har et annet størrelsesforhold i N og HO (eller OO) er kjent. At Japan bruker 1:150 er nytt for meg, håper ikke dette gjelder Katos modeller.

Når det gjelder  byggesett til bygninger er det riktig som du sier at størrelsesforholdet ikke alltid er korrekt. Eldre Faller og Heljan hus var kjent for å være alt for små. Vollmer derimot hadde noen eneboliger som så helt enorme ut i forhold til Faller sine. Det samme har vært diskutert angående trær.

Den eneste måten å finne ut størrelsesforholdet på er å måle kjente størrrelser og så regne det ut.

Fordelen med bygninger som er for små er at du kan plassere dem bakerst på anlegget for å oppnå det som ofte kalles tvunget perspektiv. Det vil si at bygninger og annet som er for små ser ut til å være lenger borte enn de virkelig er. Dermed virker avstandene på anlegget større.

Petter

 

Back to Top
Ruffen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ruffen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2005 at 14:44

Hei!

Kort fortalt om "forskjellige" N-skala:

1:160 = Kontinental og amerikansk N-skala

1:148 = Engelsk N-skala.  I tillegg har man i England (samt Australia) en skala på 1:152 som av og til blir kalt 000 (trur eg!).

1:150 = Japansk N-skala  

Rpe
Back to Top
Ruffen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ruffen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2005 at 14:50
Bare en liten digresjon......  Jeg irriterte meg i flere år over byggesett i "såkalt" H0 med bygninger så små og lave med dører som familien Preiser måtte krype inn i.....dessuten at alt var av "tysk" utseende.  Jeg kjøper derfor byggesett fra England i skala 00 (1:76) da disse virker mer naturtro i størrelse samt at man da har modeller som ikke dukker opp overalt.  (At dette bl.a. medførte at jeg idag også samler på lok og vogner i skala 00 er en annen historie).
Rpe
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2005 at 16:12

Hei!

Japansk N skala er et "kompromissmål" på samme måte som japansk HO skala som er 1:80. Dette er fordi japansk "normalspor" er 1067mm. De har enkelte baner med 1435mm også. Teorien er da at modellene skal kunne brukes på felles spor uten at togene "ser rare ut"!

Engelsk N er 1:148 som handelsvare, men det er enkelte som har "forfinet" modellene ved å bruke 1:152. Dette kalles rett og slett 2mm scale. Betegnelsen OOO brukes ikke lenger.

MVH, Tom

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.