MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Med hjarte på rette banen - NRK1 skjærtorsdag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Med hjarte på rette banen - NRK1 skjærtorsdag

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Med hjarte på rette banen - NRK1 skjærtorsdag
    Posted: 09 april 2009 at 19:23
Minner om programmet på NRK1 ikveld (kl 19:45) om Bergensbanen. Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2009 at 20:39
Nettopp opplevet. Bra!
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2009 at 20:54
Det var et fint program ja. Litt nostalgi, sånt liker jeg!Smile

Satt og så på programmet mens jeg mimret tilbake til min første (og hittil eneste) tur med Bergensbanen. Det var november 2006, like etter avsporingen, husker vi passerte loket som fortsatt lå nede i skråningen.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2009 at 21:15
Fikk det med meg av ren tilfeldighet LOL Dog har jeg ikke tatt Bergensbanen enda, og er 16 år og bruker dog..

Skjønner godt at det er ett av Europas aller fineste strekninger, men skulle ikke forundre meg om det blir historie om noen år.. Staten klarer vel ikke å tenke moderne og allikevel beholde det gamle.

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2009 at 21:23
Det er jo et lite paradoks da, at staten lenge har sagt de vil satse på jernbane samtidig som Bergensbanen tar lengre tid nå enn for 30 år sia...

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 10:12
Hei!
 
Var den filmen egentlig så bra som jeg leser her? Jeg er av den mening at den var ganske kjedelig! For meg dreide det seg om en fyr som dro rundt og mimret! Jeg har vært på mange linjer rundt omkring i Europa som er mye finere enn Bergensbanen, så derfor er jeg heller ikke enig i at den er en av Europas fineste!
 
I denne sammenhengen er det artig å minnes historien om amerikaneren som ble spurt hva han syntes om Bergensbanen. Han svarte at han tok banen fordi han hadde hørt at Norge var så vakkert. Da turen var over var han blitt ganske lei av å se Norge fra innsiden!
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 10 april 2009 at 10:13
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 12:24
Vel, det var nå kanskje ikke så alt for bra, men en grei måte å få med noe av historien på. Synes det manglet en del, men fint de hadde bilder fra ekspresstoget med Maybachmotoren. Har funnet lite i fra det.

Kunne tenke meg Sveits, muligens Tyskland hadde finere ruter? Det er litt subjektivt og da.. Selv liker jeg at en strekning skal være i ren stil fra en epoke, moderne tog er ikke så ille, men naturen på strekningen kan jeg ikke klage på.

Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 13:36
fikk det ikke med meg, vet noen om reprise?
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 14:15
Prøv på linken her:
 
             Med hjarte på rette banen
 
I samme slengen legger jeg ved denne:
 
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
gabriel View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 12 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote gabriel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 15:09
Programmer går også langfredag kl 16.15.
Gabriel Slørdahl, Balholm
H0, norsk III-V, Märklin C-skinner, Tams Easy Control
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 15:29
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei!
 
Var den filmen egentlig så bra som jeg leser her? Jeg er av den mening at den var ganske kjedelig! For meg dreide det seg om en fyr som dro rundt og mimret!


For  rene togfreaker var vel programmet nok sånn passe, dvs at andel togscener forholdsvis  var lav ift f.eks Swiss Railway Tours. For NRKs jevne publikum ble det et interessant program nettopp fordi det inneholdt den personlige dimensjonen; hvordan var det å vokse opp i jernbanemiljøet på fjellet langs Bergensbanen. De fleste TV-tittere gidder ikke å se tre kvarter med kjedelige togscener...Wink
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 16:39
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

For meg dreide det seg om en fyr som dro rundt og mimret! Jeg har vært på mange linjer rundt omkring i Europa som er mye finere enn Bergensbanen, så derfor er jeg heller ikke enig i at den er en av Europas fineste!



Jeg er enig i det du sier med mimremannen. Å la en "programleder" sette et så enorm personlig preg på noe som kan tolkes som en dokumentar kan fort gjøre et useriøst inntrykk. I "An unconvenient truth" gjør Al Gore det samme, han forteller historier om sin barndom, farsrolle og arbeidsliv som egentlig ikke er interessant for diskusjonen av temaet. Jeg synes det svekker helheten litt. Men i dette programmet har det den fordelen at man får frem en førstehåndsfortelling om livet til de som var tilknyttet banen, og det er bra, men man burde kanskje gjort det på en annen måte.

Når det gjelder om Bergensbanen er verdens fineste jernbanestrekning så blir det definitivt et subjektivt bilde. Vi kan jo peke på kvaliteter som knistrende vintervær på Hardangervidda og veien gjennom dalene opp mot Voss, men det ender jo i en personlig vurdering. Personlig mener jeg Bergensbanen unngår det beste ved å gå i Finsetunnellen!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 19:41
Jeg synes nettopp programmet var bra, fordi man gjennom fortelleren fikk et førstehånds inntrykk av livet på banen. Det gav et innblikk i noe av alt det som ligger bak å holde en jernbane under slik klimatiske forhold åpen. Det som kom litt dårlig fram i den sammenheng, var forskjellen på den gang og nå. Fortellerens historie tror jeg i mangt var representativ for livet for banearbeiderne fra banens åpning og fram til banevedlikeholdet ble endret totalt den siste mannsalderen eller noe slik.

Helt fri for rene togklipp var nå filmen heller ikke. Det var noen helekopterscener, antar jeg, fra nåtiden som var artige, og så var det klippet inn ganske mye fra damptiden. Filmen "Tog 602 må frem!" var flittig brukt, en film som forøvrig er noe av det beste NSB har fått laget.
Svein S
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 20:04
Så enig, så enig, Carl-Fredric med Finsetunellen.

Litt sur for at det akkurat måtte skje i 1993 siden jeg ble født da og hadde null kjangs på å få med meg det Finsetunellen kuttet Tongue


Edited by PaTrond - 10 april 2009 at 20:04

Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 22:58
Originally posted by PaTrond PaTrond wrote:

Litt sur for at det akkurat måtte skje i 1993 siden jeg ble født da og hadde null kjangs på å få med meg det Finsetunellen kuttet Tongue
 
Da tar du toget toget til Haugastøl, og deretter sykkelen fatt. Da får du med deg det hele! Smile
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2009 at 09:49
Originally posted by GeirG GeirG wrote:

Originally posted by PaTrond PaTrond wrote:

Litt sur for at det akkurat måtte skje i 1993 siden jeg ble født da og hadde null kjangs på å få med meg det Finsetunellen kuttet Tongue

 

Da tar du toget toget til Haugastøl, og deretter sykkelen fatt. Da får du med deg det hele! Smile



Kan ikke si meg mer enig. Jeg er anno "89 så hadde heller ikke god sjans til å få med meg den gamle linjen med tog på. Men jeg har syklet to ganger over fjellet og ned til Flåm, det er en fantastisk tur!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2009 at 17:31
Har fått anbefalt det, bare å få seg en ny sykkel så er det nesten i boks Smile

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2009 at 17:45
Du kan få leiet brukbare sykler på stedet.
 
Petter
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2009 at 22:06
Originally posted by ses ses wrote:

Filmen "Tog 602 må frem!" var flittig brukt, en film som forøvrig er noe av det beste NSB har fått laget.
 
 
Er dette en film som det går ann å få kjøpt i dag Svein?
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2009 at 22:40
"602 skal fram". Det vet jeg ikke, men skal ikke se bort i fra det. Muligens kan NJK Salg ha den. Kanskje på Jernbanemuseet også.

For å si litt om filmen, så er den fra ca 1950, og handler om hva man gjør for å holde Bergensbanens høyfjellstrekning åpen vinterstid. Vi følger en banevokter, som bodde langs banen med noen kilometers mellomrom, og som etter en befaring på ski på sporet varsler at det blir uvær. Så vises hvordan dette setter beredskapen på FInse i sving med roterende snøplog som rydder opp, samt en del om etterarbeidet etter at stormen har gitt seg, med utvidelse av profilet (roterende rydder akkruat tilstrekkelig for å komme gjennom), ryddeing av stasjonstomter, plattformer o.l. Siden dette var i 1950, var det før dieseltiden, så alt foregår med dampdrift. Tror filmen var en 15-20 minutter.
NSB laget en rekke informasjonsfilmer på 1950 og 60-tallet. Selve filmingen ble gjort profesjonelt, så det er høy kvalitet på selve filmhåndverket, men også typisk for sin tid.
Svein S
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2009 at 10:51
Takk for svar Svein!
 
Da kan jeg sjekke med NJK og Jernbanemuseet.
Synes forøvrig programmet var bra, synes det er interessant med toghistorie, de skulle ha sendt mer av det Wink
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2009 at 13:19
er det fortsatt skinnner på den gamle strekningen? Går det kanskje an å bruke dresin??
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2009 at 14:24
Ja, det er skinner, og man kan leie dresin. Det er til og med et krysningsspor langs linjen! Jeg lagde en reportasje i "På Sporet" for noen år siden om dette. men det har rast i den ene tunnelen så man kan ikke sykle lenger enn til Fagernut. Hvis man orker å dra på dresinen forbi tunnelen kan man sykle helt til andre enden.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2009 at 15:03
Originally posted by Granholt Granholt wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Filmen "Tog 602 må frem!" var flittig brukt, en film som forøvrig er noe av det beste NSB har fått laget.
 
 
Er dette en film som det går ann å få kjøpt i dag Svein?
 
Denne filmen finnes i en samling som heter "Historiske filmer fra Bergensbanen". Jeg har den på VHS.
 
Det ser ut som om den kan kjøpes på DVD fra Rallarmuseet.
 
Se link:
 
 
(Nr 2 på listen)
 
Samlingen min inneholder disse filmene og kan absolutt anbefales:
 
1. Fra Bergensbanens første år. Ca 6min
2. Snøryddingsfilm - 1916. Ca 7 min
3. Historiske bilder frturistlivet på Finse. Ca 14 min
4. Bergensbanen, Norges viktigste og mest storslagne turistbane - 1925. Ca 10 min
5. Tog 602 skal frem - 1949. Ca 12 min
6. Over høyfjellet - 1964. Ca 18 min
 
Dette var altså innholdet på VHS kassetten, jeg tar forbehold om at DVD"en kan ha et annet innhold. Men det kan sikkert Rallarmuseet svare på hvis man henvender seg der.
 
"Tog 602 skal frem" fikk vi forresten se på skolen. Det var en 16 mm utgave som læreren vår på Fridalen skole i Bergen viste i skolens kinosal. Slike filmer var en stor opplevelse i skoledagen den gangen på begynnelsen av 60-tallet.
 
Petter


Edited by traiNman - 12 april 2009 at 15:16
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2009 at 18:18
Takk for tipset Petter Big%20smile
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.