MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Maling av skinner og legging av ballast
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Maling av skinner og legging av ballast

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maling av skinner og legging av ballast
    Posted: 08 januar 2005 at 01:42

 

Jeg har fått det for meg at jeg kanskje burde få malt skinnene mine, de er litt for "glinsete" slik de er nå, samt at svillene er altfor svarte og plastikkaktige.
Jeg er ikke noe flink på å legge ballast heller, det har blitt mye griseri av det til nå.

Så er det noen gode ENKLE tips for amatører på disse områdene? Prøver å lese litt om temaene i blader og på nettet, men det er alltid interessant å høre det direkte fra andre.

I forhold til å male skinnene har jeg fått med meg at det er viktig å ikke få maling på toppen av skinnene, for ikke å redusere strømtilførselen. Men jeg leste et sted om en metode som gikk ut på å spraye skinnene med rustbrun farge, istedefor å male dem med pensel, er det noe å anbefale?

Altså maling av skinner og ballastlegging, hva trenger jeg å vite?

Ben-Sigvald

 

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 02:10
Ja, maling må til, det er helt sikkert! Det enkleste er å benytte samme farge på skinner og sviller. Da er det bare å male eller spraye over og sørge for å tørke av skinnetoppene etterpå. Jeg bruker vannbasert akrylmaling som er lett å tørke av med tørkepapir av torky-typen. Hvis du bruker Humbrol el. må du tørke med whitesprit. Og jeg foretrekker å male skinnene før jeg legger ballasten.

Ballasten danderer du ut tørr der den skal være med en malekost. Så skal ballasten fuktes med vann tillsatt litt Zalo. (dette er for at limet skal trekke ned i ballasten i stedet for å renne av.) Spray med en dusjflaske e.l. Pipette kan også benyttes på steder hvor det er lurt å unngå for mye klin. F.eks. ved penser o.l.

Så påfører du limet. Dette består av utvannet trelim (hvitlim). 1 del lim og 2 deler vann fungerer bra. Jeg blander dette i en gammel shampoflaske og heller fra den og utover ballasten. Pipette gjelder i pensene her også... Ikke glem å tørke av limet som legger seg på skinnetoppene.

Dette er den enkle forklaringen, og det fungerer helt utmerket. Så kan det gjøres mer avansert med andre typer lim som reduserer støy, og det får du sikkert høre mer om.

Ballasten kan også prepareres. Jeg gidder ikke lete rundt i hele Norge for å finne sand med rett brunfarge, så jeg farger den selv, og det kan du lese mer om her.
 
Ballastert H0-spor:


Ballastert Z-spor:


Pipette kjøpt på apoteket:


Nylimet ballast (skikkelig klin):


Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 12:29

Hei,

jeg har sett at noen smører litt vanlig symaskinolje på skinnehodet før de maler slik at malingen er lettere å få av.

Har aldri prøvd det selv, men tenker å teste det når jeg kommer så langt. Noen som har erfaringer med dette?

Knut

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 13:04
Det første som slår meg er at det er vanskelig å unngå søl av olje nedover på sidene av skinna, og at malinga dermed vil feste dårlig der vi vil den skal feste. Men det er jo verdt et forsøk.

Hvis du bruker vannbasert maling er det helt unødvendig. Ikke noe problem å tørke av den.

Mvh Heine
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 13:24

Heine,

tror det kan være lurt å ha litt olje på en Q-tips e.l.

Vannbasert maling har jo også den fordelen at det ikke er så mye skadestoffer i malinga.

Knut

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 21:11

Hei!

Når det angår maling av skinnene har jeg gjort følgende med godt resultat:

  • Sprayet svillematte og skinnestrenfene med Tamiyas Flat Earth (akryll-farge). Vær nøye ved sporveksler og kryss, slik at du ikke får maling der det skal være elektrisk ledende kontaktflater.
  • Deretter er skinnestrengene sprayet med en mer rødlig rustfarge emaljelakk, da dette fester bedre til metall.
  • Når alt er tørt, har jeg pusset skinnetoppene rene med en pussekloss.

Andre tips jeg har hørt om, som jeg selv ennå ikke har testet ennå er å spraye (små) deler av svillematta med grått, og deretter tørrbørste alle svillene med lys farge.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2005 at 21:49
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

jeg har sett at noen smører litt vanlig symaskinolje på skinnehodet før de maler slik at malingen er lettere å få av.

Har aldri prøvd det selv, men tenker å teste det når jeg kommer så langt. Noen som har erfaringer med dette?

Knut

Hei! Jeg har prøvd...

Først olje på skinnetoppen (det var iallfall meningen!), så maling - jeg bruker Allmogefärg (vannbasert). Resultatet ble at skinnene ble skjoldete, fordi oljen her og der hadde kommet nedover sidene av skinnene.

I og for seg var dette ikke for ille, for det ble allikevel et tynt malinglag der, som kunne gå for "halvgamle" skinner. Men siden den gang har jeg ikke oljet sporet før maling!

Å olje sporet når det er ferdig malt og ballastert, er derimot en helt annen sak! Dette gir både litt bedre kontakt (kanskje?), og gjør iallfall at sporrensingen går mye glattere.

Mvh Jon S. http://home.c2i.net/jsmikro/

En gammel barnesang sier: "Har du en hobby som du er blitt glad i,
så trenger du ikke å kjede deg mer."



Edited by Jon S.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2005 at 14:16

Et tips om vått vann:

I Green Frogs Great Model Railroads Volume 47 forteller Lance Mindheim at han bruker noen dråper sprit (rubbing alcohol) i stedet for oppvaskmiddel i vannet for da blir det ikke så mye bobler. Jeg har ikke prøvet dette selv enda. Lance Mindheim lever av å bygge anlegg for andre så han burde vite hva han snakker om.

(DVD"en beskriver et N-anlegg med forbilde Chicago, Indiana and Louisville, eller MONON, i Indiana i 1955. Det er et vinterlandskap uten snø, men allikevel imponerende i all sin enkelhet og ganske forskjellig fra det en vanligvis ser. DVD"en viser også en del av de teknikkene Vance har benyttet på anlegget. Kan absolutt anbefales og kan bestilles fra SPV: http://www.steam-powered-video.co.uk/acatalog/Model_Railroad ing_american_dvd.html

Petter

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.