MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Budsjettanlegg av nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Budsjettanlegg av nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Budsjettanlegg av nybegynner
    Posted: 03 april 2009 at 20:14
Fikk det for meg at jeg skulle ta fram det gamle toget mitt fra loftet.

Fikk litt dilla og fant ut at jeg skulle prøve meg på en liten bane.


De skinnene jeg hadde var ikke nok, så jeg fant noen rasende billige skinnesett hos Amundsen. Seks el-penser og en R3 sirkel til 320,-


Begynt å lime litt fjell








Nå er det meste av fjell laget.

Hva jeg gjør videre er litt uklart. Vet ikke helt om jeg skal sparkle eller gipse.

Venter også på et lok fra NMJ så jeg kan teste om sporet mitt virker som planlagt før jeg lime det fast. For øyeblikket sitter jeg bare med en personvogn og noen godsvogner.
Mine to lok fra 80-årene har nok kjørt sin siste tur for egen maskin.



Edited by aom2 - 03 april 2009 at 20:15
Back to Top
SverreNN View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2009
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 205
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SverreNN Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2009 at 21:36
Synes du gjør det bra!
Hva er det du bruker som tunellåpning og alt det andre? Så ut som et veldig bra stoff.

Edited by SverreNN - 03 april 2009 at 21:37
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 08:33
Hvilket merke er de gamle lokene da?
 
 
-Et røverkjøp de ROCO-pensene i allefallTongue
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 09:33
En anbefaling:
Lag fjellet ditt høyere slik at du sannsynliggjør tunnelen under bedre. Med så tynt tak over tunnelen ville man i virkeligheten ikke bygget det som en tunnel, men laget skjæring i stedet. Og for å motsi meg selv med en gang, så ville man se slike tunneler dersom det var bebyggelse over som var bygget som et lokk over en slik skjæring, slik som Etterstadskjæringa i Oslo.

Generelt gjelder at for å få et naturtro landskap når det er kuppert, må vi tenke oss at landskapet var der først, og at jernbanen kom etterpå og banet seg vei gjennom landskapet med skjæringer og fyllinger, og tunneler når man ikke kan gå rundt hindringen og det er billigere med tunnel enn skjæring.
Svein S
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 10:13
Originally posted by SverreNN SverreNN wrote:

Synes du gjør det bra!
Hva er det du bruker som tunellåpning og alt det andre? Så ut som et veldig bra stoff.


Takk. Det er styrofoam men med litt mer porer enn den vanlige. Vet ikke fabrikatet her og nå men jeg kan sjekke det ut.
Jeg bruker det på jobben til isolasjon under badegulv. Meningen er å bruke så mye som mulig av ting jeg finner på jobben, overskuddsmateriell altså.
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 10:21
Originally posted by ses ses wrote:

En anbefaling: Lag fjellet ditt høyere slik at du sannsynliggjør tunnelen under bedre. Med så tynt tak over tunnelen ville man i virkeligheten ikke bygget det som en tunnel, men laget skjæring i stedet. Og for å motsi meg selv med en gang, så ville man se slike tunneler dersom det var bebyggelse over som var bygget som et lokk over en slik skjæring, slik som Etterstadskjæringa i Oslo.Generelt gjelder at for å få et naturtro landskap når det er kuppert, må vi tenke oss at landskapet var der først, og at jernbanen kom etterpå og banet seg vei gjennom landskapet med skjæringer og fyllinger, og tunneler når man ikke kan gå rundt hindringen og det er billigere med tunnel enn skjæring.


Helt enig med deg, men jeg måtte gjøre et kompromiss med høyden.
Jeg driver med full rehabilitering av huset her jeg bor og i den delen av huset en fremtidig fast bane skal stå i. Så dette blir egentlig en prøvebane til jeg får ferdig rommet banen skal stå i.
Den er laget som en boks med lokk. Lokket er selvfølgelig tatt av på bildene, men det måler bare 20 cm i høyden. Derfor måtte jeg styre meg litt angående høyden på modellen.

Jeg er ikke så opptatt av hvor sannsynlig ting er på denne prøvebanen. Mer i hvordan man gjør ting. Jeg er jo helt fersk i dette
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 10:23
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Hvilket merke er de gamle lokene da?
 

 

-Et røverkjøp de ROCO-pensene i allefallTongue
Begge er Roco. Det ene et lite damplok som jeg fant manglet motor(plukket ut for å finne ut hvordan det virket tipper jeg) Det andre er et diesellok som mangler understellet(hva det er brukt til må gudene vite......hehe)

De pensene var priset til 100,- settet pga. embalasjen var gammel. Så ut som de var produsert på 70-tallet, men de er jo identiske som de som lages idag

Edited by aom2 - 04 april 2009 at 10:26
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2009 at 12:20
Gammelt virker like fint som nytt.
Har lyst å følge med på hva du lager. Ser meget interessant ut :)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2009 at 03:06

Hei!

Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Originally posted by SverreNN SverreNN wrote:

Synes du gjør det bra!
Hva er det du bruker som tunellåpning og alt det andre? Så ut som et veldig bra stoff.


Takk. Det er styrofoam men med litt mer porer enn den vanlige. Vet ikke fabrikatet her og nå men jeg kan sjekke det ut.
Jeg bruker det på jobben til isolasjon under badegulv. Meningen er å bruke så mye som mulig av ting jeg finner på jobben, overskuddsmateriell altså.
 
De så fine ut, og vesentlig lettere å jobbe med enn de 5 cm tykke som jeg har kommet over. Hvor tykke er disse? - 2 cm? Navn på produktet og hvor det eventuellt kan anskaffes mottas med stor takknemlighet.

 

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2009 at 20:15
Nå er jeg kommet litt videre på byggingen. Loket jeg bestillte tok så lang tid å lage at jeg droppet det og gikk heller for et startsett fra roco og nmj.
Da fikk jeg både digitalstyring og lok med vogner, som jeg måtte kjøpe uansett.
Skinnene er geoline, og de kommer jeg til å bruke som lekebane på gulvet for ungene sammen med analog styring.

Forsker litt fram og tilbake på forskjellig ballast og leser på div. forum hva som er bra og ikke.
Siden jeg er på budsjett må jeg jo velge sand. Her måtte sandkassen til ungene til pers. Blandet i litt brun maling etter å ha siktet i melsikt og silen i en espressokanne.
Endte opp med noe jeg syns ser ut som meget gammel pukk, dog noe store korn, men det får stå sin prøve.
Stråtustene langs linjen er hamp som rørleggeren bruker til å tette gjengeskjøter. Syns det liknet litt på gule strå


Min siste syssel på banen er tunnelportaler. Disse er også uaktuelle å kjøpe, så jeg ble innspirert av jevistad på forumet og laget mine egne. Vet ikke helt hvordan jeg skal bearbeide disse videre, men tar imot tips.
Tror kanskje forskalingsarbeiderne hadde en litt dårlig dag da de lagde denne tunnelen. Ble litt vel ujevn i fronten der....hehe

Edited by aom2 - 16 april 2009 at 20:52
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 22:11
Blitt lite tog i det siste men legger inn en liten oppdatering av to hjørner jeg har blitt litt ferdige med.

Løven er bare på besøk og husene mangler maling og litt pynt rundt

En bakgrunn hadde vel også gjort seg ser jeg...hehe






Edited by aom2 - 16 mai 2009 at 22:14
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 23:07
Jeg synes du har fått landskapet på første bilde og grus/vegetasjon på bilde 2 svært svært bra!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Sabeltann View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 08 juni 2009
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sabeltann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2009 at 20:56
Hvordan går det med løven? Wink
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 02:26
Originally posted by Sabeltann Sabeltann wrote:

Hvordan går det med løven? Wink


Først trodde jeg den hadde stukket av, men jeg fant den på siden av modellen. 

Den ville ikke opp igjen, bare ligge der nede, på ryggen. Rar løve......




Edited by aom2 - 20 september 2009 at 22:40
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.