MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Anleggsskisse
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Anleggsskisse

 Post Reply Post Reply
Author
GCJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GCJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Anleggsskisse
    Posted: 30 januar 2009 at 07:46
Til mitt planlagte mj-anlegg har jeg tilgjengelig et loft over en garasje. Lengden på loftet er 550 cm. Anleggets bredde avhenger av dets plassering i høyde over gulvet, idet loftet har skråtak. Med høyde over gulv lik 130 cm, blir bredden 160 cm.

Etter forholdsvis mye tankevirksomhet og modellbanerisk selvransakelse har jeg kommet til to erkjennelser: (i) Jeg er en "tilskuer" og foretrekker å se (fortrinnsvis) lange tog kjøre gjennom landskap og (ii) prosjektet må være overkommelig, i forhold til evner og tilgjengelig tid. Jeg har derfor konkludert med at det jeg ønsker er en rundbane, hvor forbilderiktige tog kan kjøre.

Som tema for rundbanen har jeg valgt Bergensbanen (ca. 1956), nærmere bestemt Raundalen (Rastalii) og Urdland stasjon, som er et område jeg har tilknytting til.

Foreløpig skisse til sporplan ser slik ut:


Anlegget går rundt veggene og betjenes / betraktes fra midten. Anleggsdybde er ca. 40 cm. Tilgang er via en s.k. "lift-out" ved Urdlands vestre (venstre) ende. Under Urdland er en skjult oppstillingsstasjon. På motsatt side av Urdland (Sverrestigen / Rastalii) vil kun det kurvede sporet være synlig. Urdland og Sverrestigen ser jeg for meg utformet som adskilte "titteskap".

Kommentarer og innspill imøtesees!

Edited by GCJ - 30 januar 2009 at 12:02
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,108 seconds.