MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sette inn dekoder i eldre Roco el16/rc-maskiner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sette inn dekoder i eldre Roco el16/rc-maskiner

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sette inn dekoder i eldre Roco el16/rc-maskiner
    Posted: 28 januar 2009 at 19:08
Jeg har én eldre Roco el 16 og to rc 6-ere som sannsynligvis er av samme årgang. Jeg har lyst til å digitalisere disse, men det er svært dårlige plassforhold inne i disse modellene - og de er heller ikke forsynt med 8-pins plugger som de nyere modellene er.

Å finne plass til dekoder til modellene med 8-pins plugger er en utfordring i seg selv, og siden dekodere ikke var påtenkt da mine 3 lok ble laget er det enda mindre romslig i de eldre modellene.

Jeg har fått to råd fra en forhandler: 1: bytte ut "understellsdetaljen" mellom boggiene med en nyere. I den nyere er det plass til en dekoder, og ledningene fra denne kan strekkes opp på taket for så å loddes fast på egnede steder.
2: Kjøpe nye kretskort - bytte ut det gamle med det nye, det nye ha 8-pins plugg.

Jeg synes forslag 2 så langt høres ut som de greieste - men har noen andre og kanskje mer økonomiske råd hadde det vært veldig nyttig å høre dem
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 19:53
Nå er det vel ikke akkurat flust med plass i de utgavene som har 8-pins plugg heller. Jeg digitaliserte min EL16 i 2000, den gang med en LE130 dekoder. Dekoderen var for stor til å passe andre steder enn i den ene førerhytten. Dekoderen begynte å oppføre seg rart i 2005, og ble byttet ut med en LE1024. For å slippe å legge denne i førerhytten, kappet jeg istedet litt av kretskortet som ligger over motoren og plasserte dekoderen der istedet.



(Lyset ble bygget om samtidig, dersom noen skulle legge merke til det)
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 09:58
I den seinere utgaven (gammeldesign) som har NEM 652-plugg, har Roco foreslått en plassering av dekoder i et av førerhusene. Selv har jeg gjordt dette. Det er knappt synlig utenfra, spesielt om den "pakkes" i sort plast og klebes i taket.
 
Det man også kan gjøre er å benytte en fysisk liten dekoder som kan festes over snekken på et av gearene på en boggi.
Dette skulle minimalisere digitaliseringsarbeidet til kun å være koblingsarbeid.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 10:16
Jeg har et par El 16 der jeg har lagt decoderne over snakka under/bak førerhytta.  Det har fungert bra - Lenge...  Men; en kjøring så begynnte lokat å oppføre seg noe unormalt og til sist ville det ikke mer.  Da jeg åpna loket så datt det ut noen svarte sylindriske "gjenstander" 2 - 3 mm lange og et par mm i diameter.  Det tok litt tid før jeg skjønte hvor de kom fra.  Det viste seg å være overflatemonterte komponenter fra decoderen.  Antagelig ble det en kortsluttning mot gods med derpå følgende oppvarming og smelting av loddetinn.  Digitalsentralen slo ikke ut og sikringene var intakte. Senere dekoderinstallasjon ble med en decoder med plaststrømpe rundt, eller at jeg la over ei krympestrømpe.  Har fungert helt OK etterpå.  Isolasjon er altså, som vanlig, helt nødvendig.  Erfaring min herifra og fler andre boggilok er at decoderen lagt slik har en tendens til å ville bevege seg og kan derved skifte plass.  Dette skyldes nok mest håndtering av lokene.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 12:03
Dobbeltsidig tape er kanskje en løsning på bevegelse av dekoder over snekke?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 12:27
Eller bruk en dekoder med "kappe" rundt komponentene, f eks fra Digitrax.
OlavM
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2009 at 13:00
Jeg har en Zimo MX63 i min EL16. Jeg fjernet kontakten til luftledningen fra kretskortet og la dekoderen der.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.