MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kommentarer til sporplan
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kommentarer til sporplan

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kommentarer til sporplan
    Posted: 27 januar 2009 at 20:13
Hallo godtfolk!

Jeg har tidliger fått mange gode innspill når det gjelder sporplaner, men av diverse grunner er jeg nå tilbake til scratch når det gjelder å bygge anlegg. I det siste har jeg fått veldig mange ideer og derfor har jeg laget en rask skisse for en sporplan.

For et fremtidig anlegg har jeg satt følgende kriterier:

- Må bygges i seksjoner slik at det kan taes ned og lagres når det ikke er i bruk, samt kunne transporteres
- MÅ ha rundbane ettersom jeg liker å sitte og se på tog som kjører
- Stasjon med plattform til litt lange passasjertog (dvs lok + 4/5 vogner)
- Enkle skiftemuligheter
- Forholdsvis enkelt og rimelig, dvs unngå å bruke altfor mange sporveksler

På tegningen er backdrop markert med blått. På innsiden skal det være stasjon, industri og kanskje litt bymiljø. Backdropet skal ikke være så veldig høyt slik at det vil være mulig å få et blikk over på andre siden. På den smale siden skal det være landskap slik at anlegget blir flott å se på fra alle sider. De rette linjene skal byttes ut med et spor som slynger seg litt frem og tilbake, men på en slik skisse er det uvesentlig.

Med stålindustri mener jeg forøvrig ikke støperi, men lasting og lossing av stålplater, rør, bjelker, osv...

Tunneler er markert med stiplet linje. Ettersom jeg liker å kjøre moderne passasjertog så vil jeg skjule de krappeste svingene, ihvertfall de som er synlig fra utsiden av svingen.

Ellers så kan jeg kommentere at dimensjonene på anlegget ikke er endelige, det er bare noe å arbeide ut fra.



Akkurat nå føler jeg at det kanskje er litt mye spor enkelte plasser, men skulle jeg være usikker på noe så vil det testes ut senere ved å lage sporplanen i 1:1 i papir. Det er viktig at det er plass til bygninger og landskap rundt sporene uten at det virker overfylt.

For å komme til poenget så er det jeg ønsker fra dere innspill på hva som kan forbedres. Dere har masse erfaring og vet hva som fungerer bra og hva som ikke fungerer. Jeg flytter til sommeren så frem til det blir det bare planlegging, men det kan være greit å få noen innspill før jeg legger ned masse arbeid i å lage en detaljert sporplan.Smile

mvh
Yngve



Edited by Yngve - 27 januar 2009 at 20:22
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2009 at 21:13
Jeg har ikke noe erfaring med bygging, men håper å starte med bygging noen av de nærmeste åra. Men over til saken, er det ikke plass til et U anlegg i rommet? Eller har du et ønske om L anlegg? Med U anlegg får du jo mer byggemuligheter og mer spor ;)
Christian L.
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2009 at 21:37
Til sommeren skal jeg flytte fra den leiligheten jeg bor i nå, så jeg vet egentlig ikke hvor stor plass jeg kommer til å ha. Derfor har jeg tatt utgangspunkt i et anlegg som det hadde vært mulig å satt opp i stuen hjemme hos mine foreldre.

Jeg føler at sporplanen jeg har skissert enkelt kan konverteres til et U-anlegg hvis det skulle vise seg å være hensiktsmessig. Men slik situasjonen er nå så tar jeg utgangspunkt i et L-anlegg og ønsker kommentarer på det.
Smile


Edited by Yngve - 27 januar 2009 at 21:37
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 01:10
Hva med å legge et dobbeltspor i bakkant, så kan tog krysse i motsatt retning, eller et tog forsvinne og ett annet komme frem? (går ut ifra at den blå stripen er en slags vegg togene kjører bak)
 
Roger
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 09:44
Hei!
 
Skal den smale delen bak bakgrunnen plasseres mot to vegger? - I såfall får du jo relativt begrenset innsyn til denne delen av anlegget. Mitt forslag er å la den smale delen av anlegget være en skyggestasjon (som representerer "resten" av verden), som således kan generere trafikk til resten av anlegget ditt.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2009 at 14:26
Takk for alle kommentarer som er kommet hittil. :)

Den blå streken representerer et backdrop. Tenker en høyde på 50-60 cm slik at det blir en fin bakgrunn for togene samtidig som det blir mulig å strekke seg og kikke over på andre siden. Anlegget er ment å skulle sees fra begge sider ettersom det for øyeblikket ikke eksisterer noe fast MJ-rom. Ved å benytte et backdrop slipper jeg rundbanepreget siden anlegget blir delt i to med en urban del og en del med landskap.

Skal definivt tenke på det med kryssingspor på den smale delen. Da kan det fungere som en slags skyggestasjon selv om det er landskap der. Men samtidig syns jeg det er utrolig stilig med enkeltspor som slynger seg gjennom landskapet så jeg får vurdere hva som passer best for meg.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.