MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tema for modellbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tema for modellbanen

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tema for modellbanen
    Posted: 25 januar 2009 at 12:14
Emnet har sikkert vært tatt opp  tidligere, og en del baners utvikling følger vi her på forumet til stor glede ihvertfall for meg.
 Men modellbaner kan ha flere temaer. Stikkord for temaene kan være epoke, strekning, miljø, spesielle lok vogner etc, spesielle erindringer av noe der og da eller andre ting.
Hva er tema for den banen dere har, bygger eller ønsker å bygge,
 og hvorfor?
SOHo
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 12:37
Mener du at vi skal skrive hvorfor vi har valgt den og denn ingen på modelljernbane anlegget?
 
(Rettet skriveleif)


Edited by Stian - 25 januar 2009 at 12:38
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 12:44
For å forenkle spørsmålene.
Hva bygger du, og hvorfor bygger du det sånn?
SOHo
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 12:59
Ok.
 
Jeg bygger som du ser Moduler som skal forestille en stasjon og strekninger mellom 1960 og 1980 med unntak.
 
Materiellet mitt består av damplok og et disellok. det skal også fylles på med materiell. vognene baserer seg også på den perioden eller eldre.
jeg bygger den perioden siden jeg da kan få med meg en del damp lok og de kulere diesel lokene.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 13:43
Tja... Går helst i litt nyere tyskt materiell og et såkalt "Fantasy Island" Tema for å være ærlig.
Har henta noen bilder fra tyske steder jeg skal etterligne men bygger mest fra fri fantasi med tyske lok, vogner og byggninger.
Har hatt både engelsk og norsk på banen og svenskene kommer snart til angrep. Samme med amerikanerne.
For å si det slik, Jeg kjører med det jeg syns er fint. Jeg gir rett og slett blaffen i realismen akkurat nå med det første anlegget jeg bygger selv.
Har ikke så veldig stor plass til å bygge på så skikkelig realisme får vente til jeg flytter og kan gjøre det jeg selv ønsker :)
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 13:39

Jeg bygger noen små moduler (H0) med tysk lokaltogbane som historie. Har ikke kommet noe lenger enn en modul og jeg har ikke særlig mye tyske tog heller...

Men jeg kan ikke kjøpe mere tog og tilbehør der siden jeg har planer om hagejernbane (G 1:22,5) , og det koster vanvittig...
 
Men jeg har sett meg ut et lok og tre vogner; LGB 22150, LGB 33610 og LGB 42610, alle fra Epoke III.
 
Men ett spørsmål... Hvilke årstall er Epoke 3?
 
Smile
 
(Edit: Jeg glemte å si hvorfor jeg velger det loket;
jo, det er det billigsteWink også kan det frakte alle mulige vogner...
 ...og takk for svaret!)


Edited by Arkitekten - 06 februar 2009 at 17:52
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 17:13
Epoke 3: 1945-1968
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 17:46
Anlegget jeg har under bygging kunne passet som en del av Kongsvingerbanen eller Dovrebanen. Materielmessig er det mest norsk, men en del innslag av svensk fra SJ, Green Cargo og Hectorrail og ikke nødvendigvis bare svensk materiel som går og har gått her til lands. Her krysses det mellom Hectorrail 441 og NSB El 18... Epoken er egentlig 1980 til idag, men det fokuseres mest på de siste årene...
 
   
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.