MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Multimause og koding av dekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Multimause og koding av dekoder

 Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Multimause og koding av dekoder
    Posted: 29 desember 2008 at 21:08
Fikk igjen et lok i kveld men har ikke anelse om hva adressen er...
prøvde via cv-mode på multi-musen min men toget bare ga fra seg ett rykk og ikke noe mer.
Programmerte i biblioteket også..
Noen som kan gi en skikkelig forklaring på åssen jeg programmerer dekoderens adresse via multimaus? Smile
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 22:40
Jeg har slitt med det samme selv ettersom manualen til multimausen er veldig uklar. Men sist gang jeg ved eksperimentering fant ut hvordan man gjør det skrev jeg en liten manual på smalspor. Jeg siterer innlegget mitt her:

Quote Ok her kommer en veldig kjapp beskrivelse av hvordan gir dekoderen ny adresse. Multimausen min er innstilt på svensk, vet ikke hvordan det er hos dere.

1. Sett loket på skinnene og sett på strømmen

2. Gå inn på menyen (Pil opp + Menu). Her har vi 3 valg (Lok, Programera, Instaellningar). Vi velger nr 2, programera.

3. Så velger vi første alternativ. Hos meg står det "CV justera". Trykker på ok og man får opp CV etterfulgt at et tomt felt. Her velger vi CV1. Vi får opp DT og forslag om å bruke adresse 3. Her endrer vi det til en ledig adresse.

4. Nå har vi endret adressen til dekoderen. Nå er det bare til å legge til loket på vanlig måte og bruke adressen vi har valgt på dekoderen.

Så enkelt er det, men det er ikke veldig opplagt.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 23:20
Her er link til den Svenske versjonen av håndboken: http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/MultimausPDF/pdf1235_sv.pdf
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 23:25
Min meny er på engelsk.
Når jeg går for CV 1 får jeg err10 eller err4.
prøver da med 2 og da går det fint... men toget reagerer ikke... I stad valgte jeg cv 87 og så etter det kommer det "V..." hos meg da.
Her satte jeg også 87.
Toget rykket til litt. Når jeg så satte 87 på "ER20" som er loket, i biblioteket for så å prøve å kjøre det sto det like stille...
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2008 at 23:44
Aj.. Fikk ordna det nå.
Hva skulle man gjort hvis man ikke kunne ha brukt reset på hele jævla driten?
Men lysene på Loket virker ikke, Noen ideer?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 07:22
Om pluggen på dekoderen er snudd 180€ virker loket uten lys.
Kanskje dette er årsaken - om det er montert dekoder i loket like før du fikk det tilbake?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 13:53
Den ble montert da jeg kjøpte det... Og virket finfint til jeg mista loket i gulvet, også var det til rep. hos hobby train i evigheter,
Men da virket lys, hastighets begrenser og mye annet...
Kai sa noe om at han hadde endret adresse på det eller noe sånt (Finner ikke igjen telefonen med meldinga) Men kan da ikke tru han har brydd seg med å stelle i stand slik at lysa ikke virker Tongue
Men jeg tror jeg skal sjekke tilkoblingene til lysa...
Før noe mere blir nevnt.
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 14:27
Nei stemmer det. Bytta bare adr for jeg fant ikke adr på den. Men skulle ikke tru det har noe med lyset å gjøre nei. men får du det ikke til kan jeg godt se på det for deg.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2008 at 15:07
Dekoderen blir neppe ødelagt av et slikt fall i gulvet om loket er reparerbart etterpå. - Det er nok mere sannsynlig at pluggen kan være snudd feil vei - eller mindre trolig at alle pærene har røket ?
Dekoderen vil ofte være i veien når noe skal repareres og det er derfor greit å ta den ut. Da skjer det av og til at pluggen kan bli satt i feil vei. - Du merker ingenting mht. drift av motoren, men lysene virker ikke.
 
Dette har sin årsak i pin-konfigureringen i NEM 652-pluggen:
 
8  7  6  5
1  2  3  4
 
Pin 1 og 5 er motortilkobligen og 4 og 8 er skinnetilkoblingen. Om disse byttes rundt har det ikke noe å si for driften av loket.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 12:37
Hei!
 
Her har du plasseringen på alle de fargede ledningene på pluggen.
 
 
Den oransje ledningen er nummer 1 på pluggen.
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 11:41
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Min meny er på engelsk.
 
Du kan velge i flere språk på menyen, blant annet svensk
A matter of life and death
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 17:50
Hei
 
 
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Du kan velge i flere språk på menyen, blant annet svensk
 
Det kommer nå helt an på.. Jeg kjøpte et startsett hos NMJ i fjor. Der går det kun an å velge mellom engelsk, tysk, fransk og italiensk(?)
 
Har sendt mail til NMJ, men de har enda ikke svart Confused
 
Men tilbake til opprinelig emne..
 
Dersom dekoder er innstilt på et annet antall hastighetssteg enn håndkontrollene, vil dette ofte resultere i problemer med lysene


Edited by jhh61no - 10 januar 2009 at 17:51
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.