MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lyddekoder i Heljan Di.3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lyddekoder i Heljan Di.3

 Post Reply Post Reply
Author
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lyddekoder i Heljan Di.3
    Posted: 28 desember 2008 at 11:25
Hei folkens.
 
Er det noen som har noen gode ideer om å sette en ESU lyddekoder i en Heljan Di.3 619?
Setter pris på svarWink
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:16

hei, ja jeg har satt inn lyddekoder i min di3.641, jeg måtte fjerne interiøret i det ene styrhuset. så limte jeg høytaleren i taket hvor jeg hadde fjernet styrhuset. størrelsen på min høytaler er på 23mm, da er det fortsatt lit plass igjen på sidene mellom veggene.

Håper du får det til, lykke til

 

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 15:40

Sto det ikke en artikkel om hvordan dette kunne gjøres i MJ-bladet for et par år siden?

De fleste legger vel høytaleren i dieseltanken på undersiden og borer en masse hull i bunnen av denne så lyden slipper ut. Så må du enten frese et spor i metallhuset eller et hull fra topp til bunn slik at lednigenne kan trekkes ned fra dekoder til høytaler.
 
Petter
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 16:12
Her er en alternativ metode. Lyddekoderen her er en Loksound 2, som er større en dagens 3.0/3.5. Det originale kretskortet over motoren er fjernet. Lysopplegget er også endret, og jeg måtte finne plass til et lite kretskort til for å kunne få til 4 lysutganger (det var bare 3 utganger på Loksound 2). Høyttaleren er satt på en plastplate, hvor det er boret hull litt mindre en høyttaleren.



Høyttaleren var opprinnelig plassert i dieseltanken, med hull for lyden på undersiden. Det var ikke noen god løsning på sikt, fordi høyttaleren ble full av diverse magnetisk materiale som lå ved sporet. Skal du ha høyttaleren slik, husk da å dekke hullene med stoff.
Edit: Rettet tyrkkleif...

Edited by Bjørn R Larsen - 28 desember 2008 at 16:14
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 16:18
Jeg festet høytaleren med dobbeltsidig tape rett på printet under eksosrørene.
Om man vil kan man bore hull i eksosrørene slik at lyden slipper lettere utBig%20smile
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 22:11
Uten å bruke "høytaller-kassen" JE??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 23:46
Ja, jeg har enda tilgode å få plass til den i noe lok.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 11:38
De fleste legger nok den i diseseltanken
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.