MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Multimaus og analoge lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Multimaus og analoge lok

 Post Reply Post Reply
Author
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Multimaus og analoge lok
    Posted: 27 desember 2008 at 18:15
Har nettopp anskaffet Rocos multimaus m/utstyr (NMJs Bergensbanesett) og er rimelig fornøyd med hele pakken. Men det jeg lurer på er om det er mulig og kjøre analoge lok med multimausen? Jeg vet andre typer digitalstyring har denne muligheten, men i Rocos brukerhåndbok står det skrevet at det er fy-fy å ikke kjøre lok uten dekoder. Er det noen som vet noe om dette? Kan multimausen settes til "0" f.eks slik at jeg kan kjøre noen eldre analoge lok?
 
Hilsen  Kjetil


Edited by kness - 27 desember 2008 at 18:16
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:34
Uten at jeg er helt sikker høres det for meg litt umulig ut. men derimot å kjøre digitaliserte lok på en analog trafo det vet derimot går. men ikke den veien tror jeg.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:44
Jeg aner ikke hva Rocos mus klarer.
 Men generellt er det vel slik at selv om en del digitalsystemer har innebygget muligheten for å kjøre et analogt lok sammen med de digitale, så anbefales det ikke på grunn av den høyere spenningen og frekvensen til det digitale signalet som gjør at man vel er redd for at analoge motorer kan bli utsatt for varmgang og bli ødelagt. Faulhabermotorer og tilsvarende er vel bl.a. følsomme for slike rare frekvenser.
 
Egentlig bør vi vel få Kjell H. inn her, for han er vel en av de beste til å forklare dette her så nøyaktig som mulig tror jeg..
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 14:48
MultiMaus er et "litt forenklet" digitalsystem som ikke har alle muligheter større system har. Dessverre har det ikke muligheten for analog drift.
På større system er oftest lokadresse #0 reservert for analog drift.
 
Dette behøver ikke være noen stor begrensning. Analoglok "har det ikke godt" når de blit utsatt for digitalstrøm. Dette er på en måte "full spenning med vekselstrøm" og det er bare nullpunktet på spenningskurven som forskyves opp-og-ned, alt etter retning og fart. Digitallok merker ikke noe til dette men motorene på analoglok kan lett ødelegges av varmgang. Derfor er dette overhodet ikke å anbefale for Faulhabermotorer.
Skal man bruke denne funksjonen, er det best for loket om det kjøres på max. hastighet.
 
En rimelig dekoder er nok heller å foretrekke enn denne løsning for "kombinert drift"?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 15:37
Takk for svar Kjell. Da blir det nok en tur i butikken for å kjøpe inn noen dekodere. Noen som kan si noe om dekodere som er å anbefale? Lokene det er snakk om er hovedsaklig Roco og Fleischmann fra midten av 80-tallet og frem til i dag. Jeg skal kun kjøre med materiellet og sørge for styring av lys. Lyd er ikke prioritert.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2008 at 16:01

Dersom du ikke har planer om i fremtiden å bruke RailCom eller SUSI (for ekstrafunksjoner/lyd), tror jeg jeg hadde kjøpt "billigste sort" som klarer 4-sifret adresse og har EMF-regulering ("cruise contol")?

En slik dekoder er "billigutgaven" til Bachmann (som egentlig er ESU) eller noe tilsvarende. Lenz Standard er kanskje også egnet? Den har 3 funksjonsutganger. Tams er også et fabrikat som kan vurderes (de er imidlertid noe "kresne" på spenningsnivået til boosteren. Blir dette for høyt, kan dekoderen oppfatte det som "analogdrift" og loket "raser avsted".
 
Det er flere valg, men jeg mener at en dekoder ikke bør koste > NOK 150.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.