MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilket system velger man?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilket system velger man?

 Post Reply Post Reply
Author
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilket system velger man?
    Posted: 30 desember 2004 at 10:42

Etter noen år i "ørkenvandring" har jeg et ønske om å ta opp igjen MJ. Men spørsmålet er hvilket system jeg bør velge, 3 eller 2 skinner? Jeg har tilgang på noe gammelt Märklin, men ikke så mye at valget er gitt.

Jeg er fullt klar over de tekniske forskjellene mellom like- og vekslestrøm, vendeskinne problematikk og slikt, men problemet mitt er å vurdere dette opp mot hverandre.

Som ung og nyutdannet, er pris et viktig moment. Når det gjelder størrelse, så snakker vi i området 120cm*240cm +/- moms og renter, altså ikke noe voldsomme greier. (iførste omgang hvertfall)

Mitt inntrykk er vel at 3-skinne, vekslestrøm betyr Märklin, alt er dyrere, høyere driftsikkerhet, "mindre" tilbud (pga. kun en produsent)

Når det gjelder valg av tidsepoke/lokasjon vet jeg ikke helt, men 50/60-tallet og Norge eller Storbritannia er vel mine umiddelbare preferanser. Favoriserer dette i noen retning ved valg av system?

Vurderinger jeg blir takknemlig over å få er av type:Pris, tilgjengelighet, driftsikkerhet, kompatibilitet.

På forhånd, takk for alle innspill

 

Magne
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2004 at 13:26

Hei Magne!

Begge systemer har sine fordeler og ulemper, Mãrklin er muligens mer driftsikkert og enklere å bygge opp, og mange av lokmodellene er veldig godt detaljerte, men utvalget av Norske modeller er lite.

Og punktkontaktene er kanskje ikke så realistiske, men c-sporet er absolutt ett meget godt spor. Det er ikke fullt så riktig lenger at det er bare mãrklin som tilbyr materiell, de fleste andre produsenter tilbyr modeller for mãrklin, feks Roco, mens mãrklin tilbyr sine modeller for likestrøm, via sitt datterselskap Trix.

Selv har jeg märklin, og er fornøyd med det, har selv en Rocomodell for AC og en ombygget Deak småseriemodell for AC, det er ikke så komplisert å bygge om fra DC til AC heller

Mvh Trygve

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2004 at 14:00

Dersom Storbritannia er en av preferansene er vel Märklin ute av bildet. Det eneste Märklin har av britisk materiell er så vidt jeg vet Harry Potter toget.

(Men husk at britisk materiell som kjører på HO-likestrømspor som oftest er i OO skala (størrelsesforhold 1/76 mot 1/87 i HO)).

Etter som Märklin også har lite norske modeller burde valget bli enkelt; velg likestrøm!

Hilsen Petter

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2004 at 14:29

Finnes flere store produsenter i England som produserer for det Engelske markedet og disse er i likestrøm.

Det samme som skrives over, norsk matriell er også i likestrøm, så da er liketrøm nok det beste.

 

A matter of life and death
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2004 at 14:45

Hei!

Siden det ikke finnes noe utvalg av vekselstrøm modeller fra Storbritannia er likestrøm et bra valg! Det er uten tvil flest norske modeller fra likestrøm produsentene. Dersom prisen også kommer inn i bildet kan jeg ikke se at det er noe å lure på, da Märklin er desidert det dyreste!

Det skrives mye om driftssikkerhet, og likestrøm systemet er etter min erfaring veldig bra. Husk at vi kjører på skinner av nikkel-sølv hvor oksydbelegget på skinnene leder strøm. Märklin systemet bruker vanlig stål i punktkontaktene, og disse ruster. Dette skaper problemer som fikk meg til å skifte system etter 30 år med Märklin!

MVH, Tom

Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2005 at 14:28
Hei, jeg har kjørt Marklin i 30 år og er svært tilfreds med kvaliteten både på utstyr og rullende materiell. Jeg setter også stor pris på de nye C-skinnene og lokomotivene som etterhvert har fått svært gode gangegenskaper. Jeg er også meget fornøyd med digitalsystemet og de moduler tilbys til dette. Med Marklins signalmodul og lokomotiver med høyeffektsdrev blir det elegant nedbremsing og myk oppstart ifbm. signaler og blokker. Rust som nevnes her har jeg aldri opplevd. Jeg er meget forøyd med Marklin, men har ingen erfaring med andre systemer. Synd at det finnes valg ettersom det gjør det vanskelig å velge.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2005 at 15:35

Det er ikke vanskelig å velge!

Märklin er kun Märklin (pluss noen ombygde lok fra enkelte andre produsenter).

Likestrøm er universelt. Det kan du satse på enten du kjører norsk, britisk, tysk, amerikansk, kinesisk eller annet. Utvalget er enormt. Skinnene er uten stygge punktkontakter og lokene uten skjemmende slepesko. Dersom du gjør arbeidet skikkelig er driftsikkerheten like god med likestrøm som med vekselstrøm.

Jeg anbefaler fortsatt likestrøm. Lykke til!

Petter

Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2005 at 19:47
Det er min mening at det helt sikkert finnes mye godt i begge verdener og jeg vil vise til en artikkel i M&E som påpeker at etter den digitale revolusjonen er begge systemer idag likestrøm. Forskjellen ligger såvidt jeg forstår idag i det digitale formatet/språket som utfører kommunikasjonen mellom kommandogiver og lok eller magnetartikkel og selvfølgelig prinsippet med slepeskoen og punktkontaktene. Bortsett fra det siste som jeg med c-skinnene ikke synes har noen betydning, må jeg innrømme at jeg synes alt det andre er en jungel ettersom det finnes både dekodere og styringsverktøy som håndterer begge formater mer og mindre godt og som tildels kan brukes om hverandre. Dette er stoff jeg savner i MJ-bladet. Saklig informasjon om de forskjellige formater og tester som viser hvordan de fungerer eller ikke fungerer sammen. M&E har kommet med endel gode artikler om emnet. Det krever mye kunnskap som ihvertfall ikke jeg har, men som jeg ønsker meg mer av.  
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2005 at 20:50

Hei!

Jeg må si meg enig med Petter nok en gang. Hans påstand om at "Märklin er kun Märklin" er veldig sann. Dette gjelder faktisk mer i den digitale verden enn mange kanskje tror, siden dette temaet ble tatt opp. Märklin bruker Motorola formatet og alle andre bruker DCC formatet. Dette betyr at du med DCC kan bruke dekodere og annet utstyr om hverandre uavhengig av fabrikat. Her er også prisen svært avgjørende, for ikke å snakke om utvalget. Et annet minus med Märklin systemet er det ubehagelige skiket fra slepeskoen når den passerer en sporveksel!

MVH, Tom

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2005 at 00:19

Georg skriver:

jeg vil vise til en artikkel i M&E som påpeker at etter den digitale revolusjonen er begge systemer idag likestrøm.

Dette har jo ingenting med saken å gjøre. Det som gjør Märklin spesielt er systemet med punktkontakter og slepesko som gjør at Märklins rullende materiell ikke er kompatibelt med resten av verden.

Trolig har Märklin selv innsett at dette var en dårlig løsning etter som de senere gikk bort fra systemet (1-skala og Z-skala).

Jeg hører ofte påstanden om at Märklin er mer driftsikkert enn likestrøm, men dette er jeg ikke enig i. Jeg har selv både Märklin-lok og likestrømslok som jeg har kjørt på henholdsvis vekselstrøms- og likestrømsanlegg i Stavanger Modelljernbaneklubb. Märklin-togene stopper like mye som likestrømstogene pga dårlig kontakt.

Petter

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2005 at 08:07

Takker for tilbakemeldinger!

Men jeg sitter igjen med noen spørsmål.

Hvorfor hevdes det at Märklin er mer driftsikkert? Henger det sammen med at systemet har 3-ledere og dermed pr. def. større sannsynlighet for at strømmen kommer frem, eller at Märklin rent teknisk har levert bedre produkter? (ok, skjønner at det kan være uenighet om hvorvidt påstanden om at Märklin er mer driftsikkert er sann, men det er ikke poenget her) 

Trygve nevner dette med myk kjøring. Er dette noe Märklin er bedre enn andre på? Eller er dette noe man får med digitale anlegg, og således er uavhengig av like/vekslestrøm? På mitt gamle, høyst analoge, Märklin anlegg med en stor blå trafo starter loket med et rykk, noe som ikke er særlig realistisk, hehe...

Et annet moment, når man skal snu kjøreretning, er jeg vant til at man sender en kraftig impuls, som høres som en skurrelyd fra loket (ja, snakker fortsatt vekslestrøm). Er det fortsatt slik, eller har Märklin funnet en mer raffinert og mindre støyende måte å snu kjøreretningen på?

 

 



Edited by Magne
Magne
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2005 at 09:25

Rykk og napp er borte, nye motorer både Faulhabermotorer og den ultramoderne c-sinus motoren gjør at M sine lok går silkemykt.

Støyen og hoppet ved rettningskifte er også borte.

Norges største Mãrklinforhandler (og billigste) Er Amundsen Hobby i Oslo (Rathkes gt)  www.amundsenhobby.no

mav

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2005 at 11:46
Originally posted by Magne Magne wrote:

Hvorfor hevdes det at Märklin er mer driftsikkert? Henger det sammen med at systemet har 3-ledere og dermed pr. def. større sannsynlighet for at strømmen kommer frem, eller at Märklin rent teknisk har levert bedre produkter?

Trygve nevner dette med myk kjøring. Er dette noe Märklin er bedre enn andre på? Eller er dette noe man får med digitale anlegg, og således er uavhengig av like/vekslestrøm?

MAV ga mye av svarene du spurte etter, men jeg (i følge div. uoffisielle kilder benevnt som Märklinist  ) vil gjerne få legge til et par ting.

 

Driftssikkerheten til Mä må sies å komme av 3-leder systemet. Det er i så måte vanskelig å konkurrere med et system hvor alle hjul er én pol mens en (selvrensende) sleper er den andre.

Det er ikke holdt for å hevde at Mä er teknisk overlegen. Det finnes teknisk dårlige og gode løsninger og produkter i begge leire.

 

Til en viss grad kan en si at digitaldrift (som jeg vil hevde er vekselstrøm uansett system) generelt bedrer krypkjøringsegenskaper, men både for materiell beregnet opprinnelig for AC og for DC, begrenses minimumshastigheten av motorens "innmat"

F.eks. tilbyr Mä deler for gamle lok som erstatter 3-spolers anker med 5-spolers, hvilket gir en dramatisk forbedring.

Bjørn Egil
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2005 at 21:16

Denne diskusjonen ble etter hvert svært teknisk.

Som du ser er driftsikkerheten ikke så forskjellig når det gjelder Märklin og likestrøm. Også mange Märklin-lok trenger tekniske inngrep for å kjøre skikkelig.

Grunnen til at jeg anbefalte deg likestrøm var at du indikerte at du ville satse på norsk og britisk jernbane. I likestrøm er antallet norske modeller etter hvert ganske brukbart og når det gjelder britiske modeller er utvalget temmelig stort og prisene fornuftige. Disse kan du ta rett ut av esken, sette dem på sporet og kjøre med dem. Satser du på Märklin er jeg redd du ender opp med mange ombygingsprosjekt med større eller mindre tekniske inngrep, i hvert fall hvis du vil kjøre britisk. Dette vil selvsagt også fordyre modellene. Og skulle du allikevel velge andre lands jernbaner er uvalget fortsatt formidabelt hvis du velger likestrøm.

Derfor sier jeg fortsatt: Velg likestrøm! 

Petter

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 07:39

Jeg begynner å få svar på det jeg lurte på, så for min del er det ingen hensikt i at man kommer med samme argument flere ganger i et forsøk på å overbevise meg om hva jeg bør velge.

Min foreløpige konklusjon er følgende (og jeg understreker MIN foreløpige konklusjon) :

Til "husbruk" (ikke kjøring hver dag en gang), og for et anlegg som det ikke skal herjes med rent fysisk (les: lekes med av 4-åringer) så er den tekniske kvaliteten ikke et argument i noen retning.

Oppbyggingen av anlegget er enklere med 3-skinne-systemet, da man slipper vendespor problematikken

Siden det er fler leverandører av 2-skinne-system, er tilgangen på rullende materiell er større, og særlig for norskt/britisk materiell. Tilgangen på skinner og annet utstyr vil følgelig også være bedre, noe som gir muligheter for å "shoppe litt rundt"

Digitale muligheter, finesser, trafikkstyring osv. er ikke et argument i noe retning, man bare velger et system.

Ombygging fra 2-skinne til 3-skinne eller omvendt er fullt mulig dersom det er noe spesielt man vil ha, men blir naturlig nok unødvendig dyrt hvis man må bygge om alt.

Visuelt er 2-skinne bedre siden man slipper slepeskoen, men dersom man har anlegg med luftledning kan vel denne droppes i et 3-skinn-system også?¨

Driftsikkerheten vil pr. def. være bedre med 3-skinne-system. Sier ikke at den er dårlig med 2-skinne-system!!

 

Så er det kanskje noen av dere som lurer på hva jeg ender opp med. For det første skal jeg ikke ut handle i dag, og neppe før sommern heller, så det er ingen bråhast. Men jeg tok en tur i kjellern i går kveld og det viste seg at jeg hadde mer Märklin M-skinner enn jeg huska, så min foreløpige tanke er å lage et anlegg med Märklin K-skinner, og bruke M-skinnene i tunneler. Men, jeg får regne litt på hvor mye det koster å kjøpe tilsvarende mengde 2-skinne-system-skinner for å se hvor mye vekt jeg skal legge på det jeg har fra før.



Edited by Magne
Magne
Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 09:29

Uten å ta del i denne debatten som jeg synes du selv konkluderer svært fint, så har jeg et lite råd til deg; Kvitt deg med M-skinnene! De er rett og slett noe gammeldags dritt. I likhet med Märklins kl system. De kommer til å gi deg trøbbel og atter trøbbel om du prøver deg med vogner fra andre fabrikanter. Profilet på M-skinnestrengene er helt håpløst runde. Dessuten bråker de noe aldeles forferdelig. Så kast dem eller selg dem på ei messe for to kroner stykket.

Jeg har forresten en komentar til debatten jeg bare ikke kan holde tilbake; Tom Rosenblads rustne midtkontakter! Hvodan i alle dager har du fått de til å ruste Tom? Det må jeg innrømme at jeg aldri har sett eller hørt om før. Jeg har vondt for å tro at dette er et problem for den store skare av AC-folk.



Edited by Øystein W
ØW
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 10:14

Har tenkt den tanken selv. Sikter primært til det med å droppe M-skinnene, men gjelder også de rustne midtkontaktene.

Ok, men la si jeg starter på bar bakke. Da sitter jeg igjen med inntrykket av at det eneste argumentet for Märklin er at jeg slipper vendeproblematikk. Og for å være helt ærlig, er det en problemstilling jeg mer enn gjerne vil være foruten. For meg er det en større fordel enn ulempen med at lok har slepesko. Det er min vurdering og jeg antar ikke alle deler den, og det skal de få lov til ;-)

 

Magne
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 10:36

AT M-skinner ruster er vel ikke noe nytt? Det har jeg da selv sett da en kamerat bygde opp et anlegg med M-skinner som hadde vært lagret i noen år. Når han skulle kjøre måtte han stadig opp med Duraglit (tror det ver det produktet het) for å pusse rusten av skinnene og punktkontaktene.

Petter

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 11:02

Hei Øystein!

Du skriver i ditt innlegg:

Originally posted by Øystein W Øystein W wrote:

Jeg har forresten en komentar til debatten jeg bare ikke kan holde tilbake; Tom Rosenblads rustne midtkontakter! Hvodan i alle dager har du fått de til å ruste Tom? Det må jeg innrømme at jeg aldri har sett eller hørt om før. Jeg har vondt for å tro at dette er et problem for den store skare av AC-folk.

Dette var faktisk ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg flyttet fra tørt klima i Oslo til kystklima på Nøtterøy! Det hører også med her at det var K-skinner punktkontaktene rustet på. De måtte pusses hver dag mens skinnestrengene holdt seg bra. M-skinnene rustet til og med på mitt anlegg på Stabekk!

MVH, Tom

Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 12:18

Jeg tviler ikke på at det er sant, bevares. Men jeg har eid en del slike, både K og M, men aldri sett en rustflekk! Det er også første gangen  jeg hører om dette. Derfor min forbløffethet.

Kan det komme av at skinnene har vært skrubbet med slipende ting slik at bart stål har blitt liggende i dagen?

Men bor man slik at stålskinnene til Märklin ruster så har man jo verdens beste argument for å bytte til noe annet. Uten tvil.

Ellers er vel skinnenes utseende et vaneligere argument. Verken M eller K er noen fryd for øyet. C er jo noe bedre hva skinnestrenger og punktkontakter angår. Helt til man kommer til en veksel, og ballasten er uskjønn hele veien. Spendt på hva som kommer etter K.

Selv kjører jeg Tillig med tre strenger,  men det er en annen historie.

ØW
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 12:44

Hei!

Mine skinner blir aldri "skrubbet med slipende ting" enten det dreier seg om 2- eller 3-skinne system. Ripene de etterlater samler skitt, og det er verdens beste oppskrift til trøbbel! Nikkel-sølv har aldri gitt slike problemer, og det er 12 år og 2 jernbaner siden!

Når det gjelder utseende syns jeg K-skinner kan bli ganske fine når de blir malt med rustfarge og lagt i skikkelig ballast. C-skinnene har jeg ikke sansen for med deres "svillestumper" som er altfor korte!

MVH, Tom

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 17:41
Originally posted by Magne Magne wrote:

 

Ok, men la si jeg starter på bar bakke. Da sitter jeg igjen med inntrykket av at det eneste argumentet for Märklin er at jeg slipper vendeproblematikk. Og for å være helt ærlig, er det en problemstilling jeg mer enn gjerne vil være foruten. For meg er det en større fordel enn ulempen med at lok har slepesko. Det er min vurdering og jeg antar ikke alle deler den, og det skal de få lov til ;-)

 

Og dette argumentet kan løses i toskinnesystemet ved hjelp av forholdsvis rimelige automatiske vendesløyfe enheter. (Fant ikke bedre ord i farta). Satser du på DCC, finnes det mange forskjellige, og de vender strømretningen enkelt og greit omtrent uten at man merker rykk i toget.

Det går også an å ha en enkel løsning med en topols vendebryter.

Når det gjelder å holde skinnene rene, er det beste argumentet å kjøre to så mye som mulig - uansett system.

Hilsen Knut

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 18:07

Hei Knut!

[/QUOTE]

Og dette argumentet kan løses i toskinnesystemet ved hjelp av forholdsvis rimelige automatiske vendesløyfe enheter.

[/QUOTE]

Det heter vendesløyfe automatikk. For digitale systemer har Digitrax en fin rimelig en som heter AR1.

MVH, Tom

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 20:02
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Det heter vendesløyfe automatikk. For digitale systemer har Digitrax en fin rimelig en som heter AR1.

MVH, Tom

Tom,

takk skal du ha, noen ganger blir det rett og slett ganske tomt i toppen - og som Digitrax-bruker kjenner vet jeg selvfølgelig om AR1 - andre fabrikanter har også sine.

Knut

Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 20:23

En anne fordel med 3-skinne er dersom du skal ha tilbakemelding til stillverk eller datasystem på hvor togene er.  Ved 3.skinne kan den ene skinnen isoleres og kobles til f.eks lysdioder eller datamaskin (via boks) på en enkel måte (I følge de i folkene i Miniatur wunderland er det det mest praktiske - de bruker begge deler, men mest 3-leder slik som den nye skandinaviadelen.).  Det er også mulig på 2 skinnesystemet, men det må da være elektroniske følere. 

Min hovedbegrunnelse for å velge 3-skinne (lager midtlederen selv på det meste unntatt pensene) var at det gav meg mulighet til å kjøre mine gamle modeller fra 60-tallet (Kjøpt av opphavet før jeg ble født).  Skulle jeg kun valgt norsk så hadde jeg nok valgt 2-skinnesystemet i og med at utvalget er større, lokene er stort sett rimeligere, og skinnene ser penere ut.

Lykke til med valget 



Edited by Steink
Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2005 at 22:31

Originally posted by Steink Steink wrote:

En anne fordel med 3-skinne er dersom du skal ha tilbakemelding til stillverk eller datasystem på hvor togene er.  Ved 3.skinne kan den ene skinnen isoleres og kobles til f.eks lysdioder eller datamaskin (via boks) på en enkel måte

(ikke helt) på jordet: I Model Railroaders februarnummer 2005 drømmer redaktøren om den dagen (om 10-20 år, tror han) vi ikke trenger kjørestrøm via skinnene (og ev. punktkontakt) men bruker brenselceller som må fylles opp lik damp og diesel lok. Han nevner ikke el-lok som vi må regne med tar strøm fra kjøreledning og retur via skinnene.

hilsen

Knut

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2005 at 07:34

Takker og bukker for informative tilbakemeldinger.

Det med tilbakemeldinger om hvor togene er har jeg fundert litt på, men det hører vel hjemme under elektronikk, eller digital forumet...

Magne
Back to Top
Georg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Georg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2005 at 21:39

Hei, jeg er en som for et par år siden tok hobbyen frem igjen etter mange års pause. Jeg sto også nærmest på bar bakke med en haug med over 40 år gamle, men likevel ikke rustne M-skinner. Det jeg tross alt hadde av utstyr gjorde at jeg atter engang satset på Marklin. Siden da har det blitt nye c-skinner, lokomotiver med høyeffektsdrev, digitalutstyr og masse annet nytt. Det har desverre bare ballet seg på og jeg velger å ikke føre regnskap for investeringene. Jeg har bygget et digitalt modulanlegg basert nesten utelukkende på Marklin-produkter. Underveis har jeg oppdaget at det er mange ting fra ulike produsenter som passer i begge verdener både over og under landskapet. Jeg vil ikke gi noe råd, men bare fortelle at jeg er meget fornøyd med mitt valg av Marklin med digitalstyring.

Tilbakemelding i Marklin systemet. Du kan ganske enkelt isolere den ene skinnestrengen i et valgt område. Koble denne til en glødelampe eller diode og lampen vil lyse når lokomotiver eller vogner med Marklins uisolerte hjul kommer inn på området og dermed danner forbindelse mellom de to strengene. Mer avansert kan det gjøres ved å koble dette til en S88 og Interface eller Memory. Med sistnevnte utstyr kan du få tilbakemelding ved PC-styring.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,082 seconds.