MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Film: Polar Express
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Film: Polar Express

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Film: Polar Express
    Posted: 29 desember 2004 at 12:16

Jeg tok med min 8-årige stedatter for å se filmen Polar Express

Filmen baserer seg på en bok av Chris Van Allsburg fra 1985, og boken har i følge Hougtorn Mifflin Books "berørt millioner av hjerter både hos unge og gamle. Det er en bok om troens kraft som gir gjenklang gjennom både generasjoner og kulturer."

Undertegnede har ikke lest boka, men tok med seg stedatteren dels for å kunne dele litt julestemning, dels som alibi for å kunne se en tog-relatert film hovesaklig ment for barn.

Filmen handler i hovedsak om den elleveårige gutten som nå begynner å bli overbevist om at nissen ikke finnes. Julekvelden sovner han etter mye grubling på tegnene hans ser som avkrefter nissens eksistens. Litt utpå natta våkner han av et forferdelig leven, og det viser seg at et passasjertog har stanset utpå gata utenfor huset. Nysgjerrigheten tar overhånd, og han går ut for å undersøke. Det viser seg at det er toget til Nordpolen, der nissen bor. Toget går hver julenatt, og plukker opp barn som har det samme trosproblem som vår helt; finnes nissen?

Filmplakaten forkynner at anerkjente Tom Hanks medvirker i filmen. ("Forrest Gump", "Philadelphia", m.fl.) Stor var overraskelsen da jeg oppdaget at filmen i sin helhet er en animasjonsfilm, det vil si at ingen av scenene faktisk inneholder virkelige mennesker, men er laget ved hjelp av animasjonsteknologien, menneskene inkludert.

Man er litt skuffet, men innser snart at animasjonsteknologien er en forutsetning for at filmen skal funke. I filmen får man se halsbrekkende stunts man aldri i sin villeste fantasi kunne tenke seg at et tog (eller modelltog) skal kunne utføre. Videre er mange av filmenes effekter "oversatt" og tilpasset norsktalende publikum, og siden filmen skal passe for barna, er dette meget bra, og fungerer fint for dem. Filmen er dessuten dubbet til norsk, og dermed blir det umulig for Tom Hanks å delta, hvis man da ikke ser originalversjonen istedet.

For oss som har jernbane og tog som et hovedinteressefelt, kan det om det ferroviale sies følgende:

Scenen som jeg likte best er i begynnelsen når gutten våkner av det rabalderet som et passasjertog trukket av et amerikansk kjempedamplok forårsaker når det stanser utenfor huset hans. THX-lyden er en nytelse, og scenen der toget stanser er meget bra gjengitt. Animasjonen av toget synes jeg er upåklagelig, og selv om man kanskje synes stuntene toget klarer er i drøyeste laget, er det underholdning så det holder. Teknisk er toget autentisk gjengitt, med gripekobbel (Kadee) og mekanismer, fyrkjele, akselrekkefølge på loket, etc. Antall vogner varierer fra scene til scene - det er normalt fem vogner, bortsett fra i scenene der toget raser forbi "kamera" i landskapet. Men visuelt sett er dette bedre enn om man på død og liv skulle holdt seg til opprinnelige sammensetning. Dette er eventyr, og da går alt an.

Ombord i toget er det en annen elleveåring som er skildret som en bebrillet, amerikansk "nerd", som selvsagt vet god beskjed om alt. Han vet sågar at loket er et Baldwin-lok, byggeår, og akselrekkefølge. Man kan ikke si annet enn at filmskaperne har gjort hjemmeleksa i forhold til forbilde, og i egenskap av å være tognerd selv, går man fra filmen med et ønske om å gjenskape Polar Express i H0.

Filmen har et sedvanlig amerikansk budskap: Alt ordner seg for den som tror. Dette er nok en film der amerikanerne gjør sitt aller beste for å bevare barnetroen så lenge som mulig. Tvil er slett ikke bra, den eneste vei til salighet er å anstrenge seg for å tro. Her er det nissen det gjelder, og et litt uklart budskap om hva julen egentlig handler om. Jeg kom ikke lenger enn til å oppfatte at julen handler om pakker, litt kledelig barnslig beskjedenhet i jula, og om å smile og være glad. Nissen sjøl er den rødkledte CocaCola-nissen, som i og for seg er hyggelig nok, selv om introduksjonen av ham skjer i beste amerikanske musikal-stil, der alle alvene på Nordpolen utfører et megaamerikansk danseshow før nissen dukker opp i spotlighten øverst i trappa.

Stedatteren min koste seg i alle fall, og hun synes filmen var kjempebra. For en pappa holder det lenge, det.

 

 

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2004 at 21:59

Jeg gikk for å se filmen alene. Det var mye flott tog-action i første del, men jeg sovnet da vi kom til Nordpolen.

Vil heller anbefale GENERALEN med og av Buster Keaton.

Originalen het forresten Pere Marquette 1225. Du kan lese mer om den i januarnummeret av TRAINS: http://www.trains.com/maghomepage/maghomepage.asp?idMagazine =1

Petter

Back to Top
HenrikSolberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikSolberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2004 at 12:08

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

THX-lyden er en nytelse

THX er ikke noen lyd, kun en lydstandard som filmer, samt kinoteatre og DVD-utgivelser oppnår ved å ha et godt lydbilde (rent teknisk). Derfor skal ikke THX roses for god lyd, men avdelingen som faktisk laget lyden!

Kommer fra byen med plankær, bilær og båtær!!!
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2004 at 22:48

Hei!

Sønnen min er nok litt i yngste laget for Polar Expressen, så vi byttet Baldwin ut med Hartmann 1925 i dag.

Aurskog-Hølandbanen hadde nemlig nyttårskjøring i dag, og en tur med denne inneholdt nok alt en tog-interessert 2-åring kan ønske seg: Damplokomotiv, togtur, og kjøring med hest og vogn på endestasjonen før returen. Kjente mj"ere traff vi også på Sørumsand. Dette var en hyggelig opplevelse som absolutt frister til gjentakelse.

For å fritt sitere Lars: i egenskap av å være tognerd selv, går man fra kjøreturen med Aurskog-Høland banen med et ønske om å gjenskape den i H0(e).

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2005 at 01:05

Hei!

The Polar Express, nå også i modell:

Polar expressen

 



Edited by Roger
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.