MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ny
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ny

 Post Reply Post Reply
Author
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ny
    Posted: 25 november 2008 at 08:43
hei  jeg lurer på om jeg skal velge minitrix eller fleischmann  som merke
 
har aldri bygget n skala før.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 10:41
Det er hipp som happ! Begge merker er av høy kvalitet og det eneste som egentlig skiller dem er vel skinnesystemene. Her blir det mye en smakssak hva du velger.
 
Det fine med N-skala er at uansett hva du starter opp med, kan du bruke modeller fra stort sett alle merker på anlegget ditt. Strømsystem, koblinger, sporvidde osv er standardisert slik at det bare er å sette modellene på sporet og kjøre i vei.
 
Lykke til!
Petter
Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 12:47
hva med  digitalt     er det lettere  fordi likestrøm er vanskelig når det gjelder  vendesløyfe?
Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 12:48
forressten hvor  lønner det seg å kjøpe
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2008 at 16:12
Jeg får begynne med å ønske deg velkommen blant oss som driver med N-skala.

Spørsmålene dine er relevante, men jeg tror jeg ville begynne med å stille deg et spørsmål eller to.

* Hvilke forbilde ønsker du bygge ?

Her er det mange muligheter, enten Europeisk, Norsk eller Amerikansk. Hvilket merke du skal kjøpe vil være mye styrt av dette siden man ofte finner at leverandørene levere utstyr til enten Europeisk eller Amerikanske forbilder. Skal du ha Norsk forbilde er du nok desverre henvist til hva du greier å fine brukt, eller du må bygge selv.

* Hvor mye erfaring har du rundt modell bygging ?

Dette spørsmålet er viktig da et råd ofte vil være avhengig av hvilke erfaringer og ambisjoner du har når det gjelder modelbygging. Samtidig kan det være greit å vite hvor i landet du holder til, da det kansje finnes et N-skala miljø nettopp der du bor som du kan kontakte og få hjelp og råd.
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2008 at 15:32
hei bor i telemark  skal bygge med sønnen.  vi liker lange godstog som slynger seg gjennom landskapet. har ikke bygget modelljernbane  men derimot  mange plastmodeller i min ungdom  er kreativ.
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2008 at 16:57
Bra.

Det jeg ville se på da er å bygge et anlegg med Amerikansk forbilde, her har du lange godstog og materiellet er forholdsvis billig. Vi i Mjøsa N-skala bygger et Amerikansk modul anlegg der vi kjører lange tog. Hvis du ser innom http://nskala.blogspot.com vil du finne litt nærmere informasjon.

Måten vi har gjordt det er at vi bygger moduler, for så å komme sammen når vi skal kjøre. På denne måten får vi et forholdsvis stort anlegg, samtidig som det blir et overkommelig prosjekt for den enkelte.

Vi har etterhvert et kontaktnett av N-skala bygger rundt og jeg skal sjekke om vi har noen i Telemark som er aktive.

Edited by Sverre Ødegaard - 26 november 2008 at 17:00
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2008 at 21:01
Siden utgangspunktet var Minitrix oog Fleischmann går jeg ut fra at det er europeiske tog dere tenker på. Disse produsentene har svært lite amerikanske modeller,men det finnes jo lange tog i Europa også. (Skal dere satse amerikansk er det Bachmnann, Atlas, Athearn, Kato og andre som gjelder). N-skala er et fint utgangspunkt for dette da det gir muligheter for mer landskap og lengre tog på tilgjengelig areal i forhold til f. eks. HO.
 
Forhandlere finner dere øverst under MJ i Norge. Hobby-Train i Drammen og Amundsen i Oslo samt Vestfold Modelljernbane Import i Horten (www.vmji.no (de må få rettet opp linken)) er alle gode leverandører av N-skala materiell.
 
Vendesløyfer er ikke noe stort problem. Bare pass på å legge inn et brudd på skinnene med isolerte lasker inne i sløyfen så det ikke blir kortslutning. En bryter (eller polvender) til å vende strømmen gjør det greit å kjøre ut igjen av sløyfen.
 
Hilsen Petter. 
Back to Top
hutsi View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 25 november 2008
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hutsi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2008 at 21:50
takker for all hjelp foreløpig
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.