MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modell og virkelighet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modell og virkelighet

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modell og virkelighet
    Posted: 12 november 2008 at 19:29
Jeg husker det var en på treffet i Kristiansand som fikk "pepper" fordi han på modulen sin hadde plassert en AS-Kiosk ute på linjen uten at det var sidespor e.l. der.
Men hva er nå dette da?Wink
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 20:31
Nei, dette kan jo ikke være riktig. Dessuten ser jo ikke ballasten særlig ekte ut på bildet her Wink
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 22:01
Og så er det alt for mye grønnfarge i vegetasjonen - dette bildet må være fake :p
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 22:03
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Jeg husker det var en på treffet i Kristiansand som fikk "pepper" fordi han på modulen sin hadde plassert en AS-Kiosk ute på linjen uten at det var sidespor e.l. der.
Men hva er nå dette da?Wink
 
Fikk noen pepper?
 
Tynset`n har en slik på sin Rekstadlia.
 
Uansett er det en sporfeltrelekiosk, og det er helt forbilderiktig.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 22:33
Hei Smile
 
Ja virkeligheden overstråler forbavsende ofte fantasien.Wink
 
Derfor er denne hobby så vidunderlig Big%20smile
 
Mange hilsner
Dan 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 22:38
Den på mitt bilde er ikke sporfeltrelekiosk.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2008 at 23:56
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Den på mitt bilde er ikke sporfeltrelekiosk.
 
Ok, en AS 1 eller 3 da?
Back to Top
Bulldog View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bulldog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 11:56
Er det Dalsnuten vi ser i bakgrunnen?
Bare død fisk flyter med strømmen.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 12:38
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Den på mitt bilde er ikke sporfeltrelekiosk.
 
Ok, en AS 1 eller 3 da?
 
Det er en kiosk med ingenting inni.
Men det har vært "AS kiosk (navn på sidespor)"
 
Originally posted by Bulldog Bulldog wrote:

Er det Dalsnuten vi ser i bakgrunnen?
 
Det er stemmer.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 12:52
Hva står "AS" for i denne sammenhengen?
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 13:07
Originally posted by ses ses wrote:

Hva står "AS" for i denne sammenhengen?
 
Apparat Skap
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 23:08
Siden topic i denne tråd egentlig er "modell og virkelighet", tar vi oss friheten til en ørliten avsporing (- om avsporinger LOL). -Fremdeles innenfor hovedtemaet her; "modell og virkelighet" (eller modell kontra virkelighet) selvsagt.....
 
Avsporinger ser nemlig ut til å være ett fenomen som er lettere å modellere, enn det faktisk inntreffer hos forbildet. - Bare se her: OSS Training Film - Derailment
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 23:28
Interessant, særlig med tanke på en nylig debatt om et skinnebrudd i Romeriksporten der, så vidt jeg har skjønt, et relativt langs stykke av den ene skinnen var borte. JBV hevdet at det ikke var stort nok til å forårsake avsporing. Filmen bestyrker dette. Årsaken ligger i Newtons bevegelseslover som sier at en gjenstand i rettlinjet bevegelse må påvirkes av motkrefter for å avvike fra denne rettlinjede bevegelsen. Motkrafter her er tyngdekraften, men jo fortere toget går, jo mindre påvirkning rekker tyngdekraften å gjøre mot et tog i rettlinjet bevegelse. Det er den samme effekten som bilister erfarer ved passering av ferister: jo raskere jo mindre merkes den.
Svein S
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2008 at 23:40
Hadde de flyttet på endene ut mot høyre eller venstre , da vil jeg anta at loket og vognene ville ha sporet av.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2008 at 01:03
Originally posted by ses ses wrote:

Interessant, særlig med tanke på en nylig debatt om et skinnebrudd i Romeriksporten der, så vidt jeg har skjønt, et relativt langs stykke av den ene skinnen var borte. JBV hevdet at det ikke var stort nok til å forårsake avsporing. Filmen bestyrker dette. Årsaken ligger i Newtons bevegelseslover som sier at en gjenstand i rettlinjet bevegelse må påvirkes av motkrefter for å avvike fra denne rettlinjede bevegelsen. Motkrafter her er tyngdekraften, men jo fortere toget går, jo mindre påvirkning rekker tyngdekraften å gjøre mot et tog i rettlinjet bevegelse. Det er den samme effekten som bilister erfarer ved passering av ferister: jo raskere jo mindre merkes den.
Den amerikanske filmen kan ikke direkte sammenlignes med hendelsen i Romeriksporten.. I Romeriksporten var det vel ikke brudd på skinnen i det hele tatt før skinnen ble kappet for fjerning. På videoen fra usa har de jo sprengt bort et større stykke av hele skinnen i lengderetningen., altså en vesentlig værre skade enn i romeriksporten faktisk.
I Romeriksporten var det en 25 centimeter lang bit av skinnehodet som var borte, men det var ikke totalt brudd i skinnen. Altså fikk du ikke de vertikale "slagene" og høydeforskjellene i like stor grad som når hele skinnen mangler.
 
Dessuten kan det regnes på hvor lang flensen som ligger an mot skinnestrengen er med en hjuldiameter på rundt 90 cm. Dersom man finner at flensen er lengre enn 25cm så betyr det at ene enden av flensen allerede hadde fast kontakt med ene enden av skadestedet før bakenden av flensen slapp kontakten med det hele skinnehodet før skadestedet, altså at risikoen for sideveis forskyvelse av akselen var minimal.
 
Men jeg er helt enig i at den amerikanske filmen viser at det skal utrolig mye til før man skader et spor tilstrekkelig til at avsporing oppstår, og at jernbaneverket nok har sine ord i behold når de hevdet at sikkerhetsrisikoen for uhell var minimal ved hendelsen i romeriksporten.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2008 at 01:38
Originally posted by eika eika wrote:

Den amerikanske filmen kan ikke direkte sammenlignes med hendelsen i Romeriksporten.. I Romeriksporten var det vel ikke brudd på skinnen i det hele tatt før skinnen ble kappet for fjerning. På videoen fra usa har de jo sprengt bort et større stykke av hele skinnen i lengderetningen., altså en vesentlig værre skade enn i romeriksporten faktisk.
I Romeriksporten var det en 25 centimeter lang bit av skinnehodet som var borte, men det var ikke totalt brudd i skinnen. Altså fikk du ikke de vertikale "slagene" og høydeforskjellene i like stor grad som når hele skinnen mangler.
 
...


Takk for presisering av hva som skjedde i "Porten". Det ante meg at bruddet der var langt mindre omfattende enn det vi så på videoen.
Desto større grunn til at JBVs forklaring og beroligelse er troverdig og situasjonen i Romeriksporten egentlig ikke var særlig dramatisk, hva avsporingsfare angår.
Svein S
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2008 at 07:22
Ikke glem at når skeptiske reisende ser slike skader, så tenker noen "worst case" og så er hysteriet i gang...
 
Når det gjelder hendelsen i Romerrikskanalen, eh -porten, så spiller det liten rolle i denne sammenhengen hva de fysiske lover sier - effekten er mer av psykisk karakter. Desto flere slike saker media greier å fremvise, desto skumler synes noen reisende det er å reise med tog.
 
Logikken din er mer enn vanntett den, men hva hadde skjedd om et tog hadde et full stopp ved skadestedet, slik at et hjulsett hadde stanset akkurat på skadestedet? Ville oppstart likevel ha vært uproblematisk?
 
Jeg tror jeg vet svaret...Ermm
OlavM
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2008 at 08:46
Nå var ikke fagvinklingen min psykologi men fysikk. Hvis toget hadde stoppet oppå stedet med redusert skinnehodebredde, slik Eirik sier at det var, og så startet opp, ville toget høyst sannsynlig fortsatt holdt seg på sporet siden det fortsatt var en skinne der, selv om sporvidden på noen desimeter var utvidet noe, men ikke mer enn hjulbandasjen hadde taklet pga dens bredde.
Svein S
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2008 at 11:38
Men modelltogene våre, de sporer av både her og der, selv om de samme fysiske lovene gjelder for dem også. Utrolig!
 
Jeg har i hvert fall lært en ting av denne filmen: Den dagen jeg skal sabotere et tog, tar jeg ytterskinnen i en kurve (rart at ikke amerikanerne tenkte på det Wink).
 
Petter
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2008 at 12:01
De fleste avsporinger på MJ skjer nok ikke på rettlinje, men i kurver og sporveksler. Et annet forhold er at flensene på et 1:1-hjul er vesentlig mer gunstig enn de fleste MJ-flenser, også kalt pizza-kuttere. Flensen skal være rund - ikke skarp. Skarpe flenser klarere mye lettere på skinnen enn runde.

Dertil tror jeg faktisk masse har en del å si. Det er ikke bare å skalere opp og ned 87 ganger for å finne likheter og forskjeller hva angår krefter. Volum og dermed masse forholder seg 87x87x87 i forskjell. Uten at jeg helt gjennomskuer konsekvensene for dette problemet i farten.....
Svein S
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2008 at 12:44
He he for å bli mer fysisk igjen - konsekvensen har i alle fall noe med plassering av tyngdepunkt å gjøre, men ikke minst for massen. Selv om vi følger opp med å bruke en eller annen norm for hvor tung en vogn i modell skal være i forhold til lengden, vil vi ofte kjøre med for lette vogner i forhold til virkeligheten. Og det får i alle fall konsekvenser for akseltrykket, som, i tillegg til hjulflensens form og størrelse, selvsagt får konsekvenser for hvor ofte våre modeller sporer av.
En annen sak når det gjelder avsporing ved veksler er hvor nøye vi er med skinneskøyter på modellene våre - vi er neppe så nøyaktige som jernbaneverket i 1:1 er.
Når massen i en vogn er for lav, vil skinneslag forplante seg for mye (og dermed slå for hardt) mot vognhjul, som dermed lettere slås ut av sporet. Effekten av støt mot hjulene vil derfor bli mer effektfulle i modell enn i virkeligheten, for å si det sånn.
OlavM
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2008 at 12:47
Originally posted by olavm olavm wrote:

Effekten av støt mot hjulene vil derfor bli mer effektfulle i modell enn i virkeligheten, for å si det sånn.


Og dette forsterkes ved manglende fjæring på de fleste modellene.
Svein S
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2008 at 15:30
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Jeg har i hvert fall lært en ting av denne filmen: Den dagen jeg skal sabotere et tog, tar jeg ytterskinnen i en kurve (rart at ikke amerikanerne tenkte på det Wink).


Sherman-slips gjør jobben hver gang.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2008 at 17:46
Hva slags slips er det?
 
Petter
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2008 at 17:57
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Hva slags slips er det?


Sånne:
Sherman"s Neckties via tinyurl

For den som ikke vil hoppe av sted til en annen nettside: Shermanslips lager man ved å rive opp jernbaneskinnene over en lengre strekning, stable svillene opp i store bål, legge skinner over bålene, og når skinnene blir rødglødende og myke vris de og legges i sløyfe rundt et tre.
Etter denne behandlingen må skinnene fraktes til et valseverk og valses på nytt før de kan gjenbrukes.

Edited by Herman - 16 november 2008 at 18:13
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2008 at 18:25
I CW ok, men med dagens skinneprofiler, som jo er vesentlig grovere - er dette mulig i dag?
OlavM
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2008 at 18:33
Jeg innbiller meg i et hvert fall at tyngre profil kun betyr at du trenger mer varme. Og muligens mer krefter (flere soldater) for å flytte på skinnene.

Det største problemet med moderne spor ville nok være å skaffe tilstrekkelig brensel. Det neste problemet ville være å få ødelagt betongsviller på en effektiv måte. Deretter dukker problemene som følger av at skinnene i våre dager er helsveiset, slik at beistene blir lengre og mer uhåndterlige.

Edited by Herman - 16 november 2008 at 18:34
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.