MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fargevalg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fargevalg

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fargevalg
    Posted: 10 november 2008 at 21:33
Jeg holder på med godshuset til Grimstad stasjon og skal etterhvert også scratchbygge selve stasjonsbygningen. Men jeg er veldig i tvil om hvilke farger jeg skal benytte meg av på bygningene.

Er det sannsynlig at godshuset og stasjonsbygningen hadde samme utvendige farge? De stod rett ved siden av hverandre (sporet til høyre går gjennom godshuset og ender i butten med den flotte blomsterkassa).

Bildet jeg har her er veldig falmet. Er det noen som har en god idé om hva slags farger som er benyttet her? Kan det være hvitt og grått?


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 21:52
Interessant bilde!
Kan vi legge det inn i NJKs stasjonsdatabase? Fotograf? Tidspunkt? (ca 1960?)

Når det gjelder farger, er det god grunn til å tro at pakkhuset hadde samme farge som stasjpnsbygningen. Det var vel normalen.

På meg virker det som om veggfargen er lys gul, hvilket vel var en ganske vanlig stasjonsfarge på den tida. At fargen er gul og ikke hvit tror jeg man kan avgjøre ut fra at det er faktisk hvitt i bildet også, i vinduene og stasjonsskiltet. Vindusrammene virker lys grå. Jeg tror ikke bygningsfargene er så veldig gale på det bildet, så så veldig falmet er da dette ikke?

Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 22:02
Gul ja, det kan jo godt være. Det kan ikke være lys grå på veggen og litt mørkere grå på listverket?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 22:19
På min skjerm er veggen definitivt lys gul. Nå har jeg en ny og svært god skjerm (Nec Opticlear Multisync 20WGX2) som viser fargenyanser veldig godt, så det kan godt hende at denne gulstenken ikke vises på alle skjermer.
Svein S
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 22:22
hmmm....skal se om ikke det går ann å restaurere bilde litt på jobben. som regel falmer Cyan,og Yellow mest og Mangenta i litt mindre grad  over lang tid på slike fotografier......skal se hva vi klarer å trylle frem...eller prøv selv i Photoshop Wink
 
Edit: Hvis du ser planten som er inntil veggen,er de neste blå,samt at gulstripa på motorvogna er nest inntil hvit......ville lagt til ganske mye Yellow i Bildet og litt Cyan...


Edited by morten.h - 10 november 2008 at 22:34
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 22:44
Noe sånn?


Svein S
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 22:52
skjermen jeg sitter foran nå er ikke ISO kalibrert slik de jeg har på jobb,men det nærmer seg....bruk motorvogna som referanse,gammeldesignrød og gulstripa vet vi jo hvordan ser ut....og plantene inntil veggen skal ikke være blåaktig...:-)
 
Edit : Har noen værstingprogrammer på jobb som finner riktig nyanse på bildet.....men det er nok en gul farge.litstene er jeg litt usikker på.. 


Edited by morten.h - 10 november 2008 at 23:02
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 23:01
bruk motorvogna som referanse,gammeldesignrød og gulstripa vet vi jo hvordan ser ut.

Tja. Kun med måte. Disse fargene falmet også, så rødt og rødt eller kremgult og kremgult og kremgult kunne varierer ganske mye fra vogn til vogn.
Svein S
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2008 at 23:03
Originally posted by ses ses wrote:

bruk motorvogna som referanse,gammeldesignrød og gulstripa vet vi jo hvordan ser ut.

Tja. Kun med måte. Disse fargene falmet også, så rødt og rødt eller kremgult og kremgult og kremgult kunne varierer ganske mye fra vogn til vogn.
  du sier noe der....men planter er i alle fall ikke blå LOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2008 at 16:14
Har du orginal bildet,Tore?......jentene på jobben trur vi blir litt lurt av gulskjæret i bildet. Har fotopapiret gulnet og/ eller har fotografiet vært utsatt for mye sollys?.....uansett, Beate skal rydde litt opp i grumset og finne fargen, som etter dagens forsøk mest sansynelig er to ulike rosa nyanser (type antikk rosa) en veldig dus/chreme aktig på veggene samt en litt mere markant på listene..... 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2008 at 20:10
Nei, dessverre. Bildet jeg har vist er et digitalt fotografi av et bilde i en bok. Takk for hjelp så langt :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.