MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hoppbakker i tre?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hoppbakker i tre?

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hoppbakker i tre?
    Posted: 27 oktober 2008 at 18:05
Noen som har bilder og/eller tegninger av hoppbakker med ovarenn i tre?

Eller vet steder der det fortsatt står slike bakker?
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 22:25
Hvis ingen har satt fyr på den står det fremdeles en bakke mellom Langhus og Ski. Kommer ikke på navnet (og å google etter "hoppbakke ski" er dødfødt...) men den kan vel såvidt sees fra toget tror jeg.

edit: Skal til Ski om ca 14 dager, kan se om jeg får tatt no bilder om det er interessant

Edited by studenten - 27 oktober 2008 at 22:26
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 22:35
Den bakken kan såvidt ses fra toget, men må for all del ikke gås på da den er i svært dårlig tilstand. Heter Møllebakken for øvrig. Den ligger I Oppegårdveien mellom Hebekk og Nordre Dal som den biten av Langhus heter.

Hilsen en som huskes da det fortsatt ble hoppet der.
Tut, tut.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 22:36
Det er en bakke i bunnen av Fjellsetervegen, like overfor Byåsen butikksenter, tror jeg. Til venstre etter de vinkelhusene i tegl et sted. "Byåsbakken", heter den visst. Har ikke sett den selv, lurer på om den ikke er litt for ny og fjong for deg ... og så skal de finnes en ved Baklidammen? Det er en på Dombås som er av typen hjemmesnekra og forfallen. Like overfor en idrettsplass, i nærheten av skolen. Hum: Det kryr jo av markspiste hoppbakker rundt omkring, men de er vel mer eller mindre glemte nå.

Edited by Henning L - 27 oktober 2008 at 22:43
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 22:42
Dessuten er det jo noen bilder i "På ville veger" på side 16 og framover. (En bok om bakvejer i Trøndelag, anbefales!)

Les om det her.

Edited by Henning L - 27 oktober 2008 at 22:42
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2008 at 23:23
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Dessuten er det jo noen bilder i "På ville veger" på side 16 og framover. (En bok om bakvejer i Trøndelag, anbefales!)

Les om det her.


Ville veier er jo fine greier, men var det ikke svært lite igjen av den bakken de skrev om?

Ellers mener jeg å huske at det fantes en fin bakke i Budalen, men aner noen om denne står fremdeles?

Er først og fremst interessert i bakker i midt-norge, det er begrenet hvor langt jeg er villig til å kjøre for å måle opp en hoppbakke...

Edited by Håvard H - 27 oktober 2008 at 23:24
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 00:45
Tja, du ser det som fins på bildene i boka/linken. Hoppet står i alle fall. (Stod!)

Nå er det jo det med disse bakkene at de er hjemmesnekra. Det er altså et visst spillerom for utførelsen. Strengt tatt er det vel bare å tegne et snitt og kle på dette med stripwood - bygge en trapp delvis ned på terrenget, delvis i tårnet og fikse et flott hopp.
En hoppbakke har forøvrig en optimal geometri, og gamlegutta prøvde nok å oppnå den, de også. Tror jeg har geometrien til noen skiflygingsbakker liggende, men det blir vel å ta i litt, kanskje ...
Back to Top
Lars D View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 15:36
Skal du lage hoppbakke Håvard? Det blir spennende. Er jo gammel skihopper ( hoppet 136 meter i Granåsen). Vist det ikke haster veldig så skal jeg se om jeg ikke har en del bilder av hoppbakker hjemme. Er for tiden på sjøen, men kommer hjem om ca 4 uker. Er jo en del bakker rundt om i trøndelag du kan dra å se på, men det kommer vel litt ann på hvor stor bakken skal være.
Lars D
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 15:58
Kanskje Skimuseet eller Skiforbundet har noen tegninger? Det er vel ikke utenkelig at det ble laget noen standardtegninger som lokale idrettslag kunne ha som utgangspunkt?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 18:20
Originally posted by trulss trulss wrote:

Kanskje Skimuseet eller Skiforbundet har noen tegninger? Det er vel ikke utenkelig at det ble laget noen standardtegninger som lokale idrettslag kunne ha som utgangspunkt?


Godt tenkt! Det skal jeg sjekke.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2008 at 18:21
Originally posted by Lars D Lars D wrote:

Skal du lage hoppbakke Håvard? Det blir spennende. Er jo gammel skihopper ( hoppet 136 meter i Granåsen). Vist det ikke haster veldig så skal jeg se om jeg ikke har en del bilder av hoppbakker hjemme. Er for tiden på sjøen, men kommer hjem om ca 4 uker. Er jo en del bakker rundt om i trøndelag du kan dra å se på, men det kommer vel litt ann på hvor stor bakken skal være.


Ja, et midtnorsk landskap på 70-tallet bør ha en grendabakke!

Bakken trenger ikke være veldig stor, men et skikkelig ovarenn må det være.
Back to Top
Fowler View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fowler Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2009 at 23:02
Har en slik hoppbakke i nærheten av huset mitt,med ovarenn i tre og bakkerekorden er ca 70m,den heter  "Brattebakken".
Kan ta et bilde og to hvis du vil ha det.
Fowler.
G-Gubben
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2009 at 05:24
Hvis jeg ikke husker feil er Vikersund-bakken laget med ovarenn i tre. De har forskjellige hopp til aldersbestemte klasser... "Kongen" av dem alle og flere av de mindre hopp"ene er laget i tre... Men sjekk skihopp.no der finner du sikkert ut av om en moderat bakke i nærheten...
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,055 seconds.