MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - landskaps "liming"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

landskaps "liming"

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: landskaps "liming"
    Posted: 07 oktober 2008 at 19:05
jeg lurer på hva blandingen til limet som du limer fast balasten og gresset med siden jeg har tenkt og begynne på det snarest mulig.Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2008 at 19:24
Jeg fikk vite av DMJK at en fin blanding var 50% trelim, 49% vann og 2-3 dråper zalo i en tubeSleepy
prøvde dette selv men. Fant da ut at jeg ikke skulle søke meg inn på kjemilinjen på vgs.
Jeg bruker den blandingen på mitt da.
50/50 og uten zalo riktignok. men det får bare være.

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2008 at 19:45
Du bør holde andelen lim på godt under 50%, ellers risikerer du at blandingen blir hvit når den tørker...

Hilsen "han som limer mest i DMJK"
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2008 at 22:29
men hva er den korekte blandingen?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2008 at 22:36
Originally posted by Stian Stian wrote:

men hva er den korekte blandingen?

Der kan du sikkert få mange svar. Min mening er at det ikke er så veldig nøye, bare du passer på å ha en overvekt av vann i forhold til lim. - Og bruker "noen dråper" oppvaskmiddel.
Oppvaskmiddelet har som oppgave å minske blandingens overflatespenning, slik at den lettere trekker inn i det som skal limes.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2008 at 23:12
Fukter du ballasten med noe annet på forhånd, eller bruker du denne limblandingen rett på tørr ballast?  Jeg skal også snart begynne å ballastere mitt kjelleranlegg,  så det hadde vært fint å fått vite dette.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2008 at 23:40
Originally posted by Fabian Fabian wrote:

Fukter du ballasten med noe annet på forhånd, eller bruker du denne limblandingen rett på tørr ballast?  Jeg skal også snart begynne å ballastere mitt kjelleranlegg,  så det hadde vært fint å fått vite dette.


det jeg gjorde på flat plate var å trykke ut en dråpe eller ti og gni det utover til et ca 1mm tykt lag. dette gjorde jeg kun der det skulle være helt flatt daSmile
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2008 at 10:42
Lim-vann blandingen er ikke så nøye men ha i noen dråper oppvaskmiddel ellers blir blandinen lett liggende og flyte som bobler oppå ballasten.
 
Jeg pleier å dusje med vann med noen dråper Zalo i først. Bruk dusjflaske av typen som brukes til blomster eller en som det har vært et eller annet slags vaskemiddel i. For at ikke ballasten skal flytte seg sprøyter jeg først opp i luften over skinnene slik at dusjen faller ned nærmest som regn. Når det begynner å bli vått kan du dusje forsiktig rett på skinnene.
 
Når vannet har trukket skikkelig inn i ballasten sprøyter jeg lim/vann/Zalo-blandingen forsiktig på med en pipette, øresprøyte eller limflaske med spiss tut. En sprøyte fr apoteket (uten kanyle) kan også brukes. Det er greit å bruke noe som gir god kontroll over lim/vann/Zalo-blandingen.  Det hele kan se skikkelig vått ut men det er viktig at limet trekker inn i all ballasten. Hvis ikke kan du risikere at limet bare fester et tynt lag øverst på ballasten og at resten ligger ligger løst under. Da har det lett for å sprekke opp senere.
 
Deretter tørker jeg av skinnetoppene med en klut før det hele får tørke skikkelig.
 
Så går jeg over med en kniv eller et lite skrujern og fjerner ballast som som har lagt seg slik at de kan være til hinder for hjulflensene. I tillegg pusser jeg igjen av skinnetoppene med en pussekloss laget for dette.
 
Vær forsiktig med lim ved de bevegelige delene på vekslene. Et tips er å spraye litt olje, f. eks. 5-56, på de bevegelige delene, da fester ikke limet så lett til disse.
 
Som sagt: det hele ser ut som noe ordentlig søl når du holder på, men resultatet blir som regel bra når det får tørke.
 
Lykke til.
 
Petter


Edited by traiNman - 08 oktober 2008 at 10:44
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2008 at 13:14
Her er også en måte å gjøre det på:

http://www.cuilenborg.com/Frans/modelltog/page17/page17.html

Ballastfiksen kjøpes hos Amundsen Hobby
Hilsen, Frans
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2008 at 22:13
Det er også fullt mulig å lime fast gress og ballast uten å fukte området på forhånd:



Her dryppes limblandingen på området som skal limes. Trikset her er å aldri dryppe der det er tørt, men la limet trekke seg inn foran der man limer.

Det er noen år siden nå at jeg sluttet med å fukte området på forhånd. Fuktingen endte som regel med at man fikk noen dråper som lagde små "kuler" på området, og dermed så ble overflaten ikke så bra allikevel.

Og jeg har nå limt mye ballast og landskap uten å fukte området på forhånd, så jeg vet det virker

Stikkordet er tålmodighet, la limet alltid trekke inn foran der du drypper limet.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.