MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Testbane - Idiotsikring av Peco Electrofrog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Testbane - Idiotsikring av Peco Electrofrog

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Testbane - Idiotsikring av Peco Electrofrog
    Posted: 21 september 2008 at 15:39
Har tenkt litt på hvordan det elektriske bør legges opp for å få det mest mulig idiotsikkert siden jeg har kun Electrofrog, vil dette her kunne funke (X-ene indikerer isolasjonslasker)?:


 
- Koble A og B slik at de styres av samme bryter (m.a.o koble de motsatt av hverandre, slik at de alltid står enten mot hverandre eller fra hverandre)
- Tilsvarende med E og F
 
Videre bør jeg ha mulighet for å hindre lok i å entre sporveksler fra "feil" side for å unngå kortslutning når de peker den andre veien, m.a.o strømløse partier ut fra hjertestykkene:
 
- Kutte strømmen til C når A står rett frem. Evt kutte strømmen til hele Inglenook-en samt litt av 4 (må splitte det sporet da) om jeg trenger et lengre strømløst parti
- Kutte strømmen til 4 (eller høyre del av 4, om jeg må splitte det sporet) når F står rett frem
- Kutte strømmen til D, 5 og 6 når C står rett fram
- Kutte strømmen til 5 eller 6 avhengig av hvordan D står
- Kutte strømmen til 2 når B står til avvikesporet (1 er tenkt som programmeringsspor og er isolert fra 2)
- Kutte strømmen til 7 når E står til avvikesporet
 
Har jeg fått med meg alt da, eller ser dere noe som jeg har glemt? Det krever noen ekstra releer for å få det til men skal være fullt mulig bare man har tunga i rett munn... Wink
 
En annen ting som jeg lurer på... Om loket entrer et strømløst parti (eller jeg kutter strømmen der loket står) vil vel dekoderen "nullstille" seg? Kan det evt være en fordel å bare bruke resistorer for å redusere spenningen i stedet for å kutte den helt, eller blir det totalt overkill? Vet at Märklin har den muligheten der med tanke på automatisert kjøring, men hvordan er det med likestrøm..? Om man har lyddekoder kan det jo være greit at lyden ikke forsvinner selv om loket stopper, samt at f.eks frontlys fortsatt lyser. Men det er kanskje et eget tema...

Morten og Roger:
Glemte å takke dere for tilbakemeldingene i den forrige tråden min. Dere er til enormt stor hjelp, takk for det! Thumbs%20Up

Svein


Edited by Svein_A - 21 september 2008 at 15:43
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.