MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - De sier at flexiskinner ikke er for å lage svinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

De sier at flexiskinner ikke er for å lage svinger

 Post Reply Post Reply
Author
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: De sier at flexiskinner ikke er for å lage svinger
    Posted: 20 september 2008 at 22:45
Jeg har fått høre i butikk at flexiskinner er ment på relative rette strekninger som bare skal justeres litt og at i svinger bruker man faste skinner, men jeg har erfart det stikk motsatte. Se bildet. Selv DISSE svingene kjører loket på med glans og nesten alt er flexiskinner. Jeg regner med at dette ikke er en spesiellt god bane for damplok som ikke har svingbareboogier, men det loket jeg kjører har jeg ALDRI hatt problemer med å kjøre i selv så skarpe svinger. Grunnet flexiskinnene sine lange lengde har jeg det beste strømopptak jeg noen gang har erfart på en bane i skala N. De bratte bakkene har jeg heller ikke noe som helst problem med. Jeg har en bane i Márklin skala H0 også på 220x140 som skalamessig ville vært mindre enn denne som er i N. (Bilde av H0-banen min kommer i MJ-bladet i julenummeret. Den har nemlig vinterlandskap.) Så regner man sånn på det så er egentlig dette en ganske stor bane. Mitt  råd er -
Gå og kjøp flexiskinner hvis du skal bygge!!! Du får bedre strømopptak og passer ikke sporplanen så passer den likevel hvis du bøyer litt.
 
 
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2008 at 23:01
Nog kan man göra kurvor med flexräls, men det kan vara vissa problem. Se artikel i Svensk MJ-wiki:
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 12:00
Jeg fulgte diskusjonen om flexiskinner på det svenske forumet for en tid tilbake og syns den var relativt underholdende... Jeg har lagt alskens kurver og rette strekninger med peco flexiskinner i både H0 og N skala siden 20 år tilbake uten noen større problem.
 
Den enkleste måten å få en kurve pen i skinneskjøten er ved å lodde sammen skinnene og lasken i skjøten i en tilnærmet rett linje, og så bøye til neste skinne først etter at loddingen er utført.
 
Noe problem slik som man tydeligvis har i Sverige kan jeg ikke si å ha opplevd av den grunn.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 12:09
Hei!
 
Han i butikken som sa det har absolutt ikke peiling på det han snakker om. Jeg har ikke brukt annet enn flex skinner i over 40 år! Jeg lodder også skinneskjøtene før jeg bøyer skinnegangen til endelig kurve.
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 20:32
Enig med de to siste! Jeg har brukt flexiskinner i N-skala i 25 år uten problemer. Bruker samme metode som de to andre ved skjøting i kurve.
 
Petter
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2008 at 10:11
At mannen i butikken "absolutt ikke" har "peiling" er vel å ta litt hardt i. Det er et faktum at man får problemer med kantede skjøter dersom man ikke sørger for relativt "brutale" mottiltak (lodding) og at disse kantene blir verre jo mindre radius kurven har. Ved små radier ville jeg faktisk vurdert å bruke seksjonskinner i kurvens faste del og fleksiskinne i overgangskurven. Men nå er ikke jeg for små radier uansett, så jeg har bare unntaksvis brukt seksjonskinner i kurver. Som de fleste skriver her, er det altså fullt mulig å bare bruke fleksispor på et anlegg, men man må da både mestre det å lodde skjøter (hvilket faktisk må læres), og ta i betraktning at det er vanskelig (men ikke umulig) å ombruke et slikt spor uten å måtte beregne noe forkorting av skinnen ved neste gangs bruk.
Svein S
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2008 at 10:59
Hei!
 
Det er ikke å ta "litt hardt i" Svein. Så langt tilbake som 1969 bygget jeg en jernbane med 7" radius (17,5 cm) som fungerte helt supert! På den tiden hadde jeg ikke begynt å lodde skjøtene heller, så min påstand blir absolutt stående!
 
Det må også sies at banen var i HO skala.
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 23 september 2008 at 11:10
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2008 at 23:31
 Som de fleste skriver her, er det altså fullt mulig å bare bruke fleksispor på et anlegg, men man må da både mestre det å lodde skjøter (hvilket faktisk må læres), og ta i betraktning at det er vanskelig





Jeg er fullstendig uenig med Svein for jeg har på min bane som dere ser øverst på bildet ikke loddet noe når jeg monterte de, men skjøtene er likevel like vanskelige å se som på fastskinner. Det jeg gjorde var ganske enkelt å sette laskene inn i hverandre og bøye forsiktig, men sørge for at den indre skinnen ble sterkt bøyd uten at de gikk ut av laskene. Mens jeg gjorde det spikret jeg fast skinnene i radius, akkurat som man kan gjøre på Roco sine skinner. Jeg bøyde dem først i den kurven jeg ville ha og satte på en "hjelpespiker" i andre enden så alt ble pent. (Spikerne jeg brukte var de man bruker til Rocoskinner) Så spikret jeg svilene fast i finéren og klippet til slutt av den indre skinnen som stakk ut, til å bli rett. Null problem og jeg har aldri hatt problemer og det er like pent som fastskinner i skjøtene. Lodding er unødvendig, selv om jeg etterpå sørget for bedre kontakt ved å legge så lite loddetinn mellom skinnene at man ikke så det, men at det likevel gav bedre kontakt; som én skinne. Jeg finner omtrent ikke skjøtene lenger, selv om jeg vet ca området de er i og jeg er storfornøyd.


Edited by Helge Myhre - 11 oktober 2008 at 23:34
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2008 at 08:03
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

 
Jeg er fullstendig uenig med Svein for jeg har på min bane som dere ser øverst på bildet ikke loddet noe når jeg monterte de, men skjøtene er likevel like vanskelige å se som på fastskinner. Det jeg gjorde var ganske enkelt å sette laskene inn i hverandre og bøye forsiktig, men sørge for at den indre skinnen ble sterkt bøyd uten at de gikk ut av laskene. Mens jeg gjorde det spikret jeg fast skinnene i radius, akkurat som man kan gjøre på Roco sine skinner. Jeg bøyde dem først i den kurven jeg ville ha og satte på en "hjelpespiker" i andre enden så alt ble pent. (Spikerne jeg brukte var de man bruker til Rocoskinner) Så spikret jeg svilene fast i finéren og klippet til slutt av den indre skinnen som stakk ut, til å bli rett. Null problem og jeg har aldri hatt problemer og det er like pent som fastskinner i skjøtene. Lodding er unødvendig, selv om jeg etterpå sørget for bedre kontakt ved å legge så lite loddetinn mellom skinnene at man ikke så det, men at det likevel gav bedre kontakt; som én skinne. Jeg finner omtrent ikke skjøtene lenger, selv om jeg vet ca området de er i og jeg er storfornøyd.


Man skal aldri benekte noens erfaringer, selv om de altså ikke stemmer overnes med ens egne. Det er også interessant å se at det finnes alternative metoder enn den tradisjonelle med å lodde skjøtene slik de fleste tydeligvis gjør.
Så får man vurdere, eller teste, om hvilke av metodene som er best i betydning raskest å utføre, penest å se på etterpå, mest holdbar over tid, som bevarer sporvidden korrekt, som ikke medfører noen knekk i skjøten og som passer best til ens egne ferdigheter.

Det som jeg ser av din beskrivelse som kan være en av grunnene til våre forskjellige erfaringer, er at du har erfaringer fra N-spor og jeg fra H0. Kanskje oppfører fleksiskinnene seg i disse to skalaene noe ulikt? Svilleavstanden i H0 blir større, så kanskje det gjør noe.
Dernest er mine erfaringer basert på spor lagt på 12 mm porøs plate nærmest sporet, og da er det ikke noe spikerfeste å snakke om i det hele tatt som kan holde sporet på plass med noe særlig kraft i horisontalplanet.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2008 at 18:02
Det er ikke noe problem nå lengre å holde sporet fast i kurvet stilling også ved porøse underlag. Massoth har f.eks. et sett med skinneholdere som man kan bruke til å klemme og holde en flexiskinne fast i ønsket posisjon til limet mellom skinnen og underlaget sitter.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2008 at 19:21
Interessant! Hva er prisen for slike?
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2008 at 20:53
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Interessant! Hva er prisen for slike?
 
Hvis man klikker seg litt videre på domenet i linken til Eirik, vil man se at Vestfold Modelljernbane Import selger slike for Z, N og H0 for kr. 220,- og for Märklin 3-skinne kr. 250,-.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.