MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spar mange hundre kr ved kjøp på nett fra USA
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spar mange hundre kr ved kjøp på nett fra USA

 Post Reply Post Reply
Author
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spar mange hundre kr ved kjøp på nett fra USA
    Posted: 07 september 2008 at 23:23

Hvis man liker amerikanske tog burde man tenke litt på direkte kjøp fra nettet i USA. Model Power og Walthers har egne online nettbutikker og da kan man spare hundrevis av kr ved å handle der framfor å kjøpe i norsk butikk. Jeg ringte norsk butikk (oppgir aldri navnet på butikker) og spurte om prisen på en Santa Fe F7 og det var drøyt 1200kr. Jeg gav ca 60 dollar for samme loket (ikke samme fabrikant) ved å handle ifra USA. Det er 360kr det. Jeg mener det var på Model Power sin egen online webbutikk jeg kjøpte det. Vogner derimot, ligger generelt på pluss minus 10 dollar.

Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2008 at 11:20
Hei Helge!
 
Her er det viktig å se på portotakstene! Dersom forretningen du handler med bruker UPS kan du risikere å betale mange ganger varens pris bare i porto!
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2008 at 18:36
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei Helge!
 
Her er det viktig å se på portotakstene! Dersom forretningen du handler med bruker UPS kan du risikere å betale mange ganger varens pris bare i porto!
 
MVH, Tom
 
 
Der jeg handlet brukte de vanlig intersasjonal porto på ikke så mange dollar.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2008 at 22:39
Hei Helge!

Det finnes butikker som er rimeligere enn Walthers og produsentenes butikker.
Ser ut som du bygger i N-skala?
Da er N Scale Supply en forretning jeg har hørt at N-folket bruker.
Andre bra forretninger er f.eks Trainworld, ToyTrainHeaven, Caboose Hobbies og Standard Hobby Supply.
Ebay er også et alternativ mange bruker.

Og kjører du N, bør du være kresen med hva du kjøper av rullende materiell, ikke minst lokomotiver.
Jeg kjører i HO, men er sikker på at N-folka har meninger.



hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2008 at 11:04
Det er mye penger å spare ved å kjøpe Amerikansk N-skala på nettet.
Både har vi en lav dollar kurs, og vi har en økonomi i USA som tvinger mange butikker til å sette ned prisene. Dette medfører at man kjøper helt greie lok ferdig digitalisert for rundt 90USD. (ca 600 inkl. mva, inkl porto)

Når det gjelder vogner kjøper man ting av god kvalitet for ca. 15 USD (ca. 100 kroner)

Det som er like viktig er at man finner et stort utvalg av produkter, noe som gjør at man kan velge både pris og kvalitet, samtidig som man finner mange små produsenter som har spennende produkter.

Vi i Mjøsa Nskala har handlet mye på nettet, og vi jobber med en løsning på våre blogg sider der man kan finne butikker, samt gi tilbakemelding rundt service og oppfølging fra de forskjellige.

Følg med på : http://nskala.blogspot.com
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 13:30
Originally posted by Sverre Ødegaard Sverre Ødegaard wrote:

Det er mye penger å spare ved å kjøpe Amerikansk N-skala på nettet.
Både har vi en lav dollar kurs, og vi har en økonomi i USA som tvinger mange butikker til å sette ned prisene. Dette medfører at man kjøper helt greie lok ferdig digitalisert for rundt 90USD. (ca 600 inkl. mva, inkl porto)
 
 
 
Hvordan bestiller man digitalisering fra USA?
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Sverre Ødegaard View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sverre Ødegaard Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2008 at 00:17
Selve digitalstyringen ville jeg ikke kjøpe direkte fra USA, her er det viktig , med muligheten til support lokalt.

Men hvis du skal kjøre Amerikans er det viktig å velge et system som har gode muuligheter for multipel og consist kjøring, noe de europeiskesystmene ofte ikke har.

Vi i Mjøsa Nskala har brukt Digitrax hele tiden med godt resultat. Ta kontakt via. bloggen vår så får du sikkert hjelp videre. (http://nskala.blogspot.com)
Hilsen

Sverre Ødegaard
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2008 at 01:51
Originally posted by Sverre Ødegaard Sverre Ødegaard wrote:

Vi i Mjøsa Nskala har brukt Digitrax hele tiden med godt resultat.
Det skulle vel bare mangle tatt i betraktning at dere vel har Norges eldste digitrax importør som en av hovedmennene i gruppen deresWink
 
Ellers oppfattet jeg Helges spørsmål mer dithen at han ville bestille digitale lok. Og det er jo i mange tilfeller ganske enkelt siden flere av produsentene der nå har begynt å levere en god del av lokene ferdig med decoder.
Det enkleste da er å sjekke produsentenes nettsider, eller annonser i model railroader for å se hvilke lok som leveres ferdig digitale, og så bare bruke disse produktnumrene når man bestiller.
 
Eirik


Edited by eika - 15 september 2008 at 01:51
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2008 at 23:30
Jeg startet med å kjøpe et digitalt Roco startsett. Det er supert og digitalstyringen virker meget godt. Jeg tenkte mest på kjøp av lok og vogner, men ikke digitalstyring. Når jeg får nok USlok kan jeg bare selge mitt europeiske togsett på bruktmarkedet.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 13:20
Helge,

Som nevnt i tråden, kan du få kjøpt i alle fall Atlas lok med innebygd dekoder.
Det finnes også dekodere som du relativt enkelt kan montere i nyere lok. Man bare bytter ut kretskortet med dekoderen.
Digitrax, NCE og TCS har slike dekodere.
Mulig LAAR har et utvalg av slike i Digitrax.
Hvis ikke han har, vil jeg anbefale Litchfield Station.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2008 at 19:45
Selv om tråden handler om å handle i USA, vil jeg likevel å gi deg noen linker til inspirasjon fra N-anlegg med amerikansk forbilde:
Denny fra Italia. Her kan du også finne litt om dekodere under DCC.
Denny har også en bra side med linker til anlegg.
Carsten Lundsten fra Danmark.
UPRR Rochell Subdivision
blir omtalt i novembernummeret av ModelRailroader.
Disse anleggene er jo relativt store, her er et litt mindre testanlegg hentet fra sidene til det nye e-magasinet MRH. Se også denne, det er faktisk N!

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.