MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - pantograf lyd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

pantograf lyd

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: pantograf lyd
    Posted: 29 august 2008 at 09:42
Jeg har et elektrolok med lyd, og en av lydene som er med i pakken er når pantografen går opp og ned.  Dette er en todelt lyd, så når jeg trykker på knappen (aktiverer en funskjon) så kommer en lyd og når den skrues av igjen kommer en annen lyd.  Den ene lyden er noe klikke greier, men den andre er lufttrykk som slippes ut.
Spørsmålet er: Hvilken lyd henspeiler opp med pantografen og hvilken er til ned?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2008 at 10:18
Er det "Da-lyden" du sikter til så mener jeg det er "klikkelyden" som er heving av pantograf og "avlufting" som er senking?
Det skal fylles luft i en luftaktuator for å heve en strømavtager og det gir lite "luftsusing" men noen "klikk" når strømavtageren treffer kjøreledningen. Motsatt når trykket slippes av akutatoren. Da høres et "sus" når trykket avlastes.
 
Det må være slik ellers risikerer man at hensatte og frakoblede elektrolok kan koble seg til kjøreledningen automatisk.
Det er også et problem om parkerte lok blir stående med avstengt kompressor og strømavtager oppe. Ved små luftlekkasjer (som alltid finnes), vil strømavtakeren på et eller annet tidspunkt begynne å senke seg langsomt. Om trafo da er innkoblet, vil det oppstå lysbuer som lett brenner av kjøreledningen. 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2008 at 18:23
Takk for det Kjell. Da ser det ut som jeg har lyden "feil vei".
Håper jeg får det ferdig slik at du kan se lokomotivet i Kristiansand.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.