MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Jeg har begynt å bygge N anlegg.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Jeg har begynt å bygge N anlegg.

 Post Reply Post Reply
Author
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Jeg har begynt å bygge N anlegg.
    Posted: 27 august 2008 at 10:46
Jeg hadde et lite rom som jeg fant ut at burde brukes på en N-bane; banen er ikke større enn 140x100cm; men den lille størrelsen betyr jo ikke at den ikke kan bli fin. Jeg hadde et gammelt lite spisebord som jeg skrudde fast en litt større sponplate på for å få plass til sporplanen som jeg hadde i hodet. Jeg har ikke kommet særlig langt for jeg har bare holdt på i noen dager som jeg har brukt til masse snekring. Det er utrolig hva man kan få ut av så liten plass når man kjører skala N. Jeg har masse H0 også, men der er det en helt annen størrelse på banen. Jeg bruker MASSE flexiskinner, også i svinger, men jeg testkjører alltid på full gass for å sjekke om lokene takler svingene. Jeg vil si at selv om flexiskinner egentlig er beregnet på strekninger som ikke er så skarpe, så bruker jeg det i skarpe svinger også. Bare man er nøye så kan flexiskinner brukes så vel som faste, og det er å anbefale siden det blir færre skjøter og da bedre strømopptak. Dessuten kan man justere flere cm hvis ing ikke passer med de faste skinnene man bruker. Jeg hadde en N-bane for ca 10 år siden men det var bare en som ikke hadde terreng og bare hadde noen utbygningssett, og til slutt havnet den på søppelhaugen. Men nå har jeg masse erfaring på 10 år etter tre bygde H0 anlegg som alle var digitale, så denne banen blir nok 100 ganger finere enn den første N-banen min; den som gikk på søppelhaugen. Man lærer jo en del på 10 år. Tunneler er fint men det kan også være lekkert, men fjellskjæringer tar seg god ut det også, noe man kan tenke på og vurdere hvis man skal bygge et anlegg. Dessuten segr man lokene. nedefor ser man banen min, og jeg syntes den har en grei sporplan en som jeg vil vise til andre som skal bygge nytt.
 
 
 
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2008 at 10:59
Oi, her har du et stort prosjekt på gang. Det blir spennende å følge - jeg vet jo du tar mange bilder, regner med at vi får se utviklingen?

N-skala er mye mer praktisk hvis man ikke har lyst til å bruke mye plass. Det eneste problemet er vel at det ikke finnes så mye materiell fra Norge - men det gjør jo ingen ting. Det viktigste er jo å ha det moro!

Ser frem til flere bilder, lykke til med byggingen!!!

-Studenten

PS: Du kan jo lage en bygge-dagbok/weblogg her
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
TA View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 oktober 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2008 at 16:04
Godt å se at flere velger denne utmerkede skalaen, hvilket merke er skinnene du bruker? har selv meget god erfaring med peco code 55, selv i ekstremt krappe kurver, bare unngå overhøyde, så kan man kjøre så flisa fyker, samt at vognene ikke velter når dem legger seg over.
 
 
 
Hilsen Tormod.. hmm, første post her faktisk...
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2008 at 16:27
Originally posted by TA TA wrote:

Godt å se at flere velger denne utmerkede skalaen, hvilket merke er skinnene du bruker? har selv meget god erfaring med peco code 55, selv i ekstremt krappe kurver, bare unngå overhøyde, så kan man kjøre så flisa fyker, samt at vognene ikke velter når dem legger seg over.
 
 
 
Hilsen Tormod.. hmm, første post her faktisk...
 
 
 
Jeg bruker Peco skinner kode 80 og Roco fastskinner og penser.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2008 at 16:33
 
 
Jeg har bygget en del i dag, mest støping ogda blir det store skjønnsmessige forandringer som ikke tar så lang tid å bygge.
 
 
 
 
Et lite område jeg har begynt detaljeringen på.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2008 at 08:23

N-skala er mye mer praktisk hvis man ikke har lyst til å bruke mye plass. Det eneste problemet er vel at det ikke finnes så mye materiell fra Norge - men det gjør jo ingen ting. Det viktigste er jo å ha det moro!

 
 
 
Det er en svenske ssom bygger modeller fra scratch på bestilling. Han har lagert en drøss med norske modeller.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.