MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Daisy håndkontroller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Daisy håndkontroller

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Daisy håndkontroller
    Posted: 21 august 2008 at 13:47
Hvordan er det med Daisy håndkontroller og Fremotreff?
 
Kan erindre at jeg leste noen enten på dette forumet eller et tyskt et at noen var litt skeptiske pga et høyre strømforbruk iforhold til Fred.
Er det noe hold i dette?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2008 at 15:45
Jepp, dette er det "hold i". I tillegg er ikke Daisy helt stabil i FRED-mode.

-pål-
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2008 at 16:07
Så det er uaktuelt å bruke en slik en? Selv om man kobler vekk displayet for mindre strømforbuk?
Hva gjør den i sin ustabile tilstand?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2008 at 23:31
I tillegg til strømforbruket, som nok kan reduseres noe ved å slå av displayet, så har Daisy mulighet for fritt valg av adresse (om den brukes i "Daisy-mode), og det er noe som ikke er ønskelig.
Jeg er ikke sikker på hvordan den ventuelt oppfører seg når den er ustabil, men det har vel noe med at den ikke egentlig er laget for å brukes som "FRED", men for å fungere som sentral-betjening.
 
Daisy vil ikke bli tillatt på treff hvor man ellers har nok av andre FRED"er.
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 21 august 2008 at 23:31
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 00:41
Nå kan man ikke direkte velge om Daisy skal være i "Daisy-mode" eller "Fred-mode", men når man kobler den til en LocoNett port så går den over til en annen modus enn den vanligsvis er.  Boosteren eller Power1(2?) som følger med i settet har nemlig en egen Daisy port som kontrollen kobles til når den skal være i sentral-betjenings modus.
 
Grunnen til jeg spør er rett og slett fordi jeg har en slik, samt at jeg har ønske om flere F-unksjoner en F2 som Fremo-Fred har.
iFred er det vel ingen som har her ennå? og U-Fred er det heller tynt med...
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 01:05
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Grunnen til jeg spør er rett og slett fordi jeg har en slik, samt at jeg har ønske om flere F-unksjoner en F2 som Fremo-Fred har.
iFred er det vel ingen som har her ennå? og U-Fred er det heller tynt med...
 
Det finnes vel mange FREDi her i landet, men ut fra mottatt informasjon har de noen bugs i seg og fungerer ikke helt smertefritt ennå. Har selv liggende 8 stk. her i Horten som vil bli med til kristiansand i håp om at de vil kunne benyttes der...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 10:01
Originally posted by paolsen paolsen wrote:

... I tillegg er ikke Daisy helt stabil i FRED-mode.

Er det noen som har erfaringer på hva dette innebærer?

Jeg har selv både IB, Daisy (inkl Power2) og U-Fred. Når Daisy er koblet til LocoNet så trekker den noen flere amp enn Fred. Så hvis det skal brukes veldig mange håndkontroller på f.eks. Fremo-treff så må dette tas hensyn til ved evt å sette til en ekstra strømforsyning på LocoNet (LocoNet Stromeinspeisung 63100 koster 59 €).

U-Fred kan vel betjene 5 funksjoner (F0-F4), mens Daisy kan i håndkontrollmodus betjene 9 funksjoner (F0-F8).

Jeg kan ikke skjønne helt hvorfor problemet med ustabilitet skal oppstå, men kanskje kan det bety noe dersom Daisy"en vekselvis blir brukt både som egen sentral (sammen med Power2 via Daisy-utgangen på Power2) eller som ren håndkontroll på LocoNet.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 10:17
På et FREMO-anlegg er det ofte 20-30 og mer lok i samtidig bruk - og vi er prisgitt et perfekt fungerende LocoNet.

Ser ingen grunn til at vi - på treff - ikke skal lytte til erfaringer gjort andre steder (les i Tyskland) ang. dette.

Som Halvor skriver over: "Daisy vil ikke bli tillatt på treff hvor man ellers har nok av andre FRED"er."

EOD
-pål-
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 12:59
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Grunnen til jeg spør er rett og slett fordi jeg har en slik, samt at jeg har ønske om flere F-unksjoner en F2 som Fremo-Fred har

Rent teknisk skulle det vel ikke være noe problem.

Men praktisk - på f.eks. Fremo-treff med mange lok og håndkontroller samtidig - så er det mulig at LocoNet ikke greier å forsyne alle håndkontrollene samtidig med mindre man øker strømforsyningen som jeg nevnte over. Da tror jeg at man på norske Fremo-treff velger samme begrensning i bruk av andre håndkontroller enn i-Fred og U-Fred, som man gjør på tyske Fremo-treff. Og det er forsåvidt et greit argument man ikke behøver å diskutere.

Men - dersom man har et lite treff med få lok og håndkontroller så burde jo ikke dette bli noe problem. Da skulle det likevel være greit om noen her kunne fortelle hvordan de nevnte problemene ved bruk av Daisy arter seg, og om om problemet skyldes overbelastning på LocoNet eller om det er andre årsaker.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 14:22
Noen små kommentarer:
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

... Så hvis det skal brukes veldig mange håndkontroller på f.eks. Fremo-treff så må dette tas hensyn til ved evt å sette til en ekstra strømforsyning på LocoNet (LocoNet Stromeinspeisung 63100 koster 59 €).

Denne måten å øke kapasitet på Loconet kan ikke brukes i FREMO-sammenheng da vi bruker Railsync-signalet (de to ytterste lederne i Loconet-kablingen) både til forsyning av FRED"er og signal til desentrale boostere rundt om på anlegget. Derimot har vi tilgang til en egen Railsync-booster, som er en vanlig booster som mates ut på Railsync-lederne for å øke kapasiteten.

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

... U-Fred kan vel betjene 5 funksjoner (F0-F4), mens Daisy kan i håndkontrollmodus betjene 9 funksjoner (F0-F8).

Det samme kan U-FRED, trykk Lok sammen med f1...f4, så skal du få f5...f8. FREDi har samme mulighet. Det finnes et førtitall FREDi"er i Norge, men desverre så fungerer de enda ikke stabilt (sies det fra Tyskland). De manglende kablene vil forøvrig være tilgjengelige i KristansandEmbarrassed.

Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

... Jeg kan ikke skjønne helt hvorfor problemet med ustabilitet skal oppstå, men kanskje kan det bety noe dersom Daisy"en vekselvis blir brukt både som egen sentral (sammen med Power2 via Daisy-utgangen på Power2) eller som ren håndkontroll på LocoNet.
 
Jeg er ikke helt sikker på hva det bunner i, men se to muligheter: Den KjellAn nevner her, eller at strømforbruket blir såpass høyt over Loconet at man ved større oppsett får for lav forsyningsspenning på Railsync, og dermed feilfunksjon på Daisy (som trekker mest strøm).
 
Ved mindre anlegg er det selvsagt ikke noe problem, men det er heller ikke det som er temaet her.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 16:41
Spørsmål fra Digitraxbruker som ikke har vært på Fremo-treff.
Kan det tenkes at Digitrax" nye LocoNet Repeater Module LNRP kan være løsningen på problemer med ustabilt LocoNet.
Med denne kan også LocoNet deles inn i flere seksjoner.
Dette ble brukt med hell på et av de største oppsett av N-track i USA denne sommeren.
På en av videoene (nr2?) fra Digitrax User Group som er lagt ut på MRH Theater fra NMRAs konferanse 2008, forklarer AJ Ireland - mannen bak LocoNet om denne og hvordan de feilsøkte på dette anlegget. Et anlegg som forøvrig hadde rundt hundre kjørekontroller i bruk på en gang!

Det forunder meg at man i Fremo-sammenheng, hvor man har så store anlegg, ikke splitter opp LocoNet i egen kabel for kjørekontroller og boostere. Jo, det blir et ekstra sett med kabel å trekke opp, men det burde gi bedre driftsikkerhet - er det redundans det heter i disse dager?

Hvorfor ikke bruke Digitrax utmerkede UT4 kjørekontroll?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 18:59
Originally posted by KnuT KnuT wrote:


Hvorfor ikke bruke Digitrax utmerkede UT4 kjørekontroll?
 
Jeg tror årsaken rett og slett er at tyskerene i FREMO hasr for dårlig erfaring med håndkontroller hvor brukeren selv kan stille adresse.
 
På så store anlegg det ofte dreier seg om på slike treff, og med så mange lok på anlegget så er risikoen for stor for at noen ved et uhell skal endre til en annen adresse som er i bruk, og sette et lokomotiv i bevegelse et helt annet sted på anlegget med de ulykker og skader på annen manns materiell det kan forårsake.
 
Bortsett fra det så innrømmer jeg at jeg selv og er fristet til å kjøpe meg en slik en for bruk hos oss i fremo-gjengen i hortenSmile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 august 2008 at 19:54
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Kan det tenkes at Digitrax" nye LocoNet Repeater Module LNRP kan være løsningen på problemer med ustabilt LocoNet.
Med denne kan også LocoNet deles inn i flere seksjoner.
 
Nå kjenner jeg ikke denne i praksis, men den ser ut til å sikte mot problemer med Loconet, ikke Railsync eller kjørekontrollene. Den kan sikkert være nyttig dersom det er problemer med for eksempel dårlig kabling eller kjørekontroller som forstyrrer Loconet-signalene. Men det er det faktisk skjelden vi opplever. Det som vi derimot ser er overbelastning av Railsync-signalet, slik at denne spenningen blir for lav til å drive kjørekontrollene, og for den saks skyld for lav til å levere skikkelig signal til boosterne. Det er nettopp problemet med bruk av Daisy, at den trekker mye mer strøm enn en vanlig kjørekontroll, og dermed kan overbelaste Railsync på den ene siden, og få feilfunksjon selv på grunn av den lave spenningen.

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Det forunder meg at man i Fremo-sammenheng, hvor man har så store anlegg, ikke splitter opp LocoNet i egen kabel for kjørekontroller og boostere. Jo, det blir et ekstra sett med kabel å trekke opp, men det burde gi bedre driftsikkerhet - er det redundans det heter i disse dager?

Det er lite problemer med driftsikkerheten på Loconet-kablingen. Når man ser på hvordan slik kabling blir lagt opp og behandlet er det faktisk overraskende lite problemerWink. Den muligheten til å kunne trekke styresignal til boosterne fra samme kablingen som Loconet for kjørekontrollene er en meget stor og nyttig besparelse både i materiell, tid og feilsøking.

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Hvorfor ikke bruke Digitrax utmerkede UT4 kjørekontroll?
  Som Eirik sier er det muligheten for å stille adresser på kjørekontrollen som ligger bak dette. UT4 (eller tilsvarende typer) var tilgjengelig før FREMO utviklet FRED, men digital-ekspertene i FREMO valgte altså likevel å utvikle en helt egen kjørekontroll spesielt tilpasset FREMO"s bruk på store modulanlegg. Lavt strømforbruk er en annen egenskap ved FRED, som også skiller den fra UT4 (her snakker vi forskjeller i mA størrelsenWink).
 
Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.