MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB kjøper nye tog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB kjøper nye tog

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB kjøper nye tog
    Posted: 19 august 2008 at 16:32
Hei!
 
NSB invisterer i nye togsett av typen Stadler Flirt, og som vil være å se på norske skinner fra 2012. Mer om dette kan man lese hos NSB.
Dette later til å være av (nesten) samme type (med unntak av at modellen består av 4 vogner mens NSB skal ha 5) som Liliput har i sitt sortiment. Modellen kan man se bilde av her.
 
Vi får håpe at Liliput lager en 5-vogns norsk variant etterhvert.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 18:26
Nei, det er nok større forskjeller enn som så.

FLIRT som blir levert til NSB blir 3,2 meter brede, mens forbildet for Liliputs model er 2,88 meter bredt. Den norske utgaven får også en kombinasjon av vanlige boggier og jacobsboggier.

Opplysningene finner du hos NJK: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=79423&rom=24&page=1
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 20:33
Originally posted by trulss trulss wrote:

Nei, det er nok større forskjeller enn som så.

FLIRT som blir levert til NSB blir 3,2 meter brede, mens forbildet for Liliputs model er 2,88 meter bredt. Den norske utgaven får også en kombinasjon av vanlige boggier og jacobsboggier.

Opplysningene finner du hos NJK: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=79423&rom=24&page=1
 
 
Differensen i bredde utgjør vel 3,6mm om jeg har regnet korrekt, så det er vel i så fall neppe den største krisen vil jeg tro...
 
Og den boggiekombinasjonen ser da og ut til å stemme med produsentens beskrivelse, så jeg vil vel tro det da og stemmer overens med utseendet på Liliputs modell.
 
Eirik


Edited by eika - 19 august 2008 at 20:34
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 22:18
Hvor viktig de 3,6 millimetrene er varierer nok veldig fra person til person. Og det er mye mulig boggiekombinasjonen er den samme på NSB- som Cantus-varianten. Men om du sammenligner de bildene NSB har delt ut med tegningene av Cantus-varianten ser du at det er mange andre forskjeller. Blant annet ser det ut som fronten har en litt annet form, du ser det spesielt på vinduene i førerrommet, både sidevinduene og frontvinduet. Nå er kanskje NSB-bildene en smule kunstneriske, men jeg tror nok det også ligger tekniske forskjeller bak ulikhetene.

Tegningene og tekniske data på Cantus-varianten (som Liliput har annonsert) finnes hos Stadler her.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 22:48
Originally posted by eika eika wrote:

Differensen i bredde utgjør vel 3,6mm om jeg har regnet korrekt, så det er vel i så fall neppe den største krisen vil jeg tro...
Det betyr vel like lite som noen midtkontakter mellom skinnene ...   
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 23:44
Og de unngikk Siemens, som var den andre reelle konkurrenten! Spørs om det skyldes faren for at Siemens blir korrupsjonsdømt og derfor sperret fra norske offentlige anskaffelser, eller om det skyldes minnet om den store suksessen sist NSB anskaffet produkter fra Siemens. Di6 er flott i modell om ikke annet!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 06:16
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Spørs om det skyldes faren for at Siemens blir korrupsjonsdømt og derfor sperret fra norske offentlige anskaffelser, eller om det skyldes minnet om den store suksessen sist NSB anskaffet produkter fra Siemens. Di6 er flott i modell om ikke annet!
 
Du har kanskje ikke fått med deg at "Di6" er på vei tilbake til norske spor i virkeligheten?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 09:08
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Og de unngikk Siemens, som var den andre reelle konkurrenten! Spørs om det skyldes faren for at Siemens blir korrupsjonsdømt og derfor sperret fra norske offentlige anskaffelser, eller om det skyldes minnet om den store suksessen sist NSB anskaffet produkter fra Siemens. Di6 er flott i modell om ikke annet!


Jeg er nå ikke helt overbevist om at det var trøbbelet med Di6 som gjorde at NSB hevet kjøpet jeg da. . . . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 09:18
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Jeg er nå ikke helt overbevist om at det var trøbbelet med Di6 som gjorde at NSB hevet kjøpet jeg da. . . . . . .
 
Men det var vel det som gjorde det mulig og returnere dem da...
 
Apropos: Hvor er DI 6 i 1:1 da?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 09:37
At det var det som gjorde det mulig å heve kjøpet er jeg enig i.

Di6 i 1:1? Hmmmmm.
Sist jeg sjekket sto de nede i Kiel omringet av en rekke norske blivende instruktører. . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 13:43
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:



Sist jeg sjekket sto de nede i Kiel omringet av en rekke norske blivende instruktører. . . . .
 
Uansett HÅPER jeg at de vil få en flott Autolink/Cargolink-design med tiden. Det hadde vært noe foran de nye bilvogneneSmile
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 16:47
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Spørs om det skyldes faren for at Siemens blir korrupsjonsdømt og derfor sperret fra norske offentlige anskaffelser, eller om det skyldes minnet om den store suksessen sist NSB anskaffet produkter fra Siemens. Di6 er flott i modell om ikke annet!
 
Du har kanskje ikke fått med deg at "Di6" er på vei tilbake til norske spor i virkeligheten?
 
Eirik
Nei, men da neppe som NSB-lok (alternativt CargoNet) antar jeg?
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 20:02
Originally posted by eika eika wrote:

 Differensen i bredde utgjør vel 3,6mm om jeg har regnet korrekt, så det er vel i så fall neppe den største krisen vil jeg tro...
 
Og den boggiekombinasjonen ser da og ut til å stemme med produsentens beskrivelse, så jeg vil vel tro det da og stemmer overens med utseendet på Liliputs modell.
 
Eirik
 
 
Hei EirikSmile
 
Og så er der ingen fare for at ramme perronkanterne.Wink
 
Fortsat sommerhilsen
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Brede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Brede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 21:40
Synes personlig ikke at de nye "Type 74" ligner på Liliputs modell.
Foreksempel det at på Liliputs modell er utstående bufferter som på de tyske modellene, men på "74" er bufferter som ligner mer på type 72 sine. I tilleg til at på "74" er de bare tegnet inn et vindu på førerrommet ikke to som på de andre FlirteneWink Ser også på SBB utgaven fra Liliput, den er mer autentisk ,men fortsatt ikke helt likTongue Søk på: RABe 521 på Google og sammen lign med bildene av "74" og seThumbs%20Up
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2008 at 07:37
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Nei, men da neppe som NSB-lok (alternativt CargoNet) antar jeg?


Det  er vel 2 stk "DI6" som skal brukes i biltog for Cargolink det er snakk om.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2008 at 15:26
Cargolink skal bruke dem i biltog ja. Som det ser ut i dag kan den ene av dem bli å se i sør også
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2008 at 16:21
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Cargolink skal bruke dem i biltog ja. Som det ser ut i dag kan den ene av dem bli å se i sør også

Mener du hitover? Rogaland altså. Eller sør som på østlandet?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2008 at 16:42
Sør, som på Østlandet til å begynne med. Så får vi se hva som skjer etter nyttår
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.