MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til å velge objektiver.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til å velge objektiver.

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til å velge objektiver.
    Posted: 06 august 2008 at 16:14
Jeg trenger hjelp til å bruke opp nogen penger (luksusproblem hva? )

Saken er at jeg har vunnet en liten fotokonkurranse i en lokalavis og premien er 6000,- til å bruke på fotoutstyr. Dette er jo penger jeg gjerne vil investere i noe jeg kan ha stor glede av og jeg vil da gjerne ha litt hjelp til å velge.

Jeg vurderer å kjøpe en eller to av følgende objektiver:

Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM Nikon
Sigma 135-400mm F4,5-5,6 APO DG Nikon
Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM Nikon
Sigma 150mm F2.8 APO EX DG HSM Macro Nikon

Jeg har en Nikon D40 som jeg hovedsakelig bruker med et Sigma 17-70mm objektiv, samt at jeg har en 55-200mm VR.

Noen vil sikkert spørre hva jeg vil vektlegge, hva jeg tar bilder av. Vel, jeg varierer noe helt enormt, prøver meg egentlig på det meste. En ting jeg virkelig ønsker er et godt vidvinkelobjektiv så 10-20mm linsa som jeg nevner er førsteønske. Videre er
135-400mm linsa brukbar til dyr og tog, men mangler AF for D40, er det en stor ulempe? Macro er alltid gøy og jeg har tatt endel nærbilder allerede med 17-70mm objektivet.

Kan noen hjelpe med valget?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 16:50
Mitt førstevalg ville vært normallinsen 50mm f1.4. Da har du et knallobjektiv som samtidig er veldig lyssterkt. Men siden jeg fotograferer mest tog i landskap og bilder til dokumentasjon, er det kun normalobjektivet som passer godt nok av de objektivene du lister opp. Det er i alle fall min personlige mening. Husk bare at 50mm kun er normalobjektiv på filmbaserte kamaraer eller digitale kamaraer med fullformatbrikke.
 
Men om det kunstneriske står mer i fokus, så ville jeg gått for linsen med 10-20mm.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 17:33
Mne Kjetil, 50 mm kan vel ikke regnes normalobjektiv i denne sammenheng såfremt D40 ikke har fullformabrikke, og det har den vel ikke? I tilfelle er 50mm tilsvarende en svak tele på 80 mm.
Svein S
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 17:48
D40 har nok ikke noen fullformatsbrikke nei, men det finnes en tilsvarende 30mm versjon av omtalte linse. Er det noe?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 18:00
Brennviddemessig høres det mer ut som et normalobjektiv ja. 
Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 18:02
Ok, jeg var ikke sikker på hvilken brikke D40"en hadde. Men det finnes jo veldig gode 35mm fastoptikk med lysstyrke på 1.4 der ute også.

Edited by kness - 06 august 2008 at 18:02
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 21:31
Jeg har Sigma sine 30mm og 10-20mm i Canon-utgave og jeg er veldig fornøyd med begge. Begge objektivene, men kanskje spesielt vidvinkelzoomen, har fått veldig god omtale i flere tester.

-TrulsS
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.